avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 883 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... Locul de munca
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

Locul de munca

Buna ziua, am o nelamurire in ceea ce mi s-a intamplat la locul de munca si as fi tare recunoscatoare daca ma poate ajuta cineva.
Eu lucrez ca si receptionera la un hotel unde sunt s ture de noapte. De curand am afla ca sunt insarcinata, am facut cerere de informare(cu numar de inregistrare intern) si am dus si adeverinta de la medicul ginecolog in care era specificat faptul ca trebuie sa se evite turele de noapte. Cand au aflat mi-au cerut sa-mi dau demisia altfel au spus ca imi fac o decizie cu care vor sa ma mute pe postul de femeie de sevici/ camerista pe un salar mai mic, chiar daca eu nu am fost de acord. pe postul de receptioner nu ma mai lasa sa raman spunand ca colegele mele nu vor fi de acord ca eu sa ma duc doar pe turele de zi la lucru si ele nu.
Intrebarea mea este daca au voie sa ma mute de pe postul de receptioner pe un post unde sunt implicate substante de curatenie si munca fizica mut mai grea ca si la receptie.
Astept un raspus si va multumesc
Cel mai recent răspuns: ContSters136493 , utilizator 09:47, 12 Iunie 2012
Potrivit art.48 C.mun. , angajatorul poate modifica temporar locul şi felul muncii, fără consimţământul salariatului, şi în cazul unor situaţii de forţă majoră, cu titlu de sancţiune disciplinară sau ca măsură de protecţie a salariatului, în cazurile şi în condiţiile prevăzute de prezentul cod.

Modificarea temporară a locului şi felului muncii, fără consimţământul salariatului, ca măsură de protecţie a acestuia, se poate intemeia si pe starea de sănătate a salariatului.

Asadar, legea prevede ca aceasta modificare trebuie sa fie temporara si nu definitiva ..

De asemenea, potrivit art.60 alin.1 C.mun., concedierea salariatilor nu poate fi dispusa:
...
c) pe durata in care femeia salariata este gravida, in masura in care angajatorul a luat cunostinta de acest fapt anterior emiterii deciziei de concediere;
...

Exceptii de la aceasta regula : concedierea pentru motive ce intervin ca urmare a reorganizarii judiciare, a falimentului sau a dizolvarii angajatorului, in conditiile legii.

Angajatorul dvs nu va poate obliga sa va dati demisia ...
Chiar daca postul pe care este pusa femeia insarcinata necesita lucrul fizic (a ridica saltele pet schimbarea paturilor, a duce aspiratoarele cu apa etc) si lucrul cu substante de curatenie? tot poate sa te mute fara acordul tau? Tinand cont ca erai angajata pe postul de receptionera (munca la birou) si unde singura problema este evitarea turelor de noapte
ART.128(2)Codul Muncii:

(2) Femeile gravide, lăuzele şi cele care alăptează nu pot fi obligate să presteze muncă de noapte.

ART.19 OUG96/2003:

Art. 19. - (1) Salariatele prevazute la art. 2 lit. c)-e)(aici intrand si gravidele)
nu pot fi obligate sa desfasoare munca de noapte.
(2) În cazul în care sanatatea salariatelor mentionate la alin. (1) este afectata de munca de noapte, angajatorul este obligat ca, pe baza solicitarii scrise a salariatei, sa o transfere la un loc de munca de zi, cu mentinerea salariului de baza brut lunar.
(3) Solicitarea salariatei se însoteste de un document medical care mentioneaza perioada în care sanatatea acesteia este afectata de munca de noapte.
(4) În cazul în care, din motive justificate în mod obiectiv, transferul nu este posibil, salariata va beneficia de concediul si indemnizatia de risc maternal, conform art. 10 si 11.

1.Mai intai solicitati in scris angajatorului dvs.atasand si documentul medical ca pe perioada sarcinii sa nu va repatizeze in tura de noapte.(invocati art.128CM)

2.Daca vi se refuza acest drept ,trebuie sa existe si o justificare bine intemeiata din partea angajatorului,daca nu exista,puteti beneficia de concediul de risc maternal.

3.Atentie,poate sa va propuna schimbarea temporara a loculu de munca,dar nu poate sa va propuna incadrarea la un loc de munca ce presupune riscuri! Trebuie sa evalueze in prealabil locul de munca. In acest sens,art 4din OUG96/2003 specifica:

Art. 4. - Angajatorii au obligatia sa adopte masurile necesare, astfel încât:
a) sa previna expunerea salariatelor prevazute la art. 2 lit. c)-e) la riscuri ce le pot afecta sanatatea si securitatea;
b) salariatele prevazute la art. 2 lit. c)-e) sa nu fie constrânse sa efectueze o munca daunatoare sanatatii sau starii lor de graviditate ori copilului nou-nascut, dupa caz.
Art. 5. - (1) Pentru toate activitatile susceptibile sa prezinte un risc specific de expunere la agenti, procedee si conditii de munca, a caror lista este prevazuta în anexa nr. 1, angajatorul este obligat sa evalueze anual, precum si la orice modificare a conditiilor de munca natura, gradul si durata expunerii salariatelor prevazute la art. 2 lit. c)-e), în scopul determinarii oricarui risc pentru securitatea sau sanatatea lor si oricarei repercusiuni asupra sarcinii ori alaptarii.

4.Fiind vorba un post de camerista /femeie de serviciu,care implica efort fizic,aceasta este o activitate ce implica un risc dat de un agent fizic,se regaseste in ANEXA 1 din OUG 96/2003,deci clar puteti refuza daca nu s-a evaluat locul de munca,NU POATE SA VA DESFACA DISCIPLINAR CIMul
anexa1:
1. Agenti fizici, considerati ca agenti cauzali pentru leziuni ale foetusului si/sau dezlipirea de placenta, în special:
a) socuri, vibratii sau miscari bruste;
b) manipularea manuala de mase grele, implicând riscuri în special la nivelul coloanei vertebrale dorso-lombare;
c) zgomot;
d) radiatii ionizante;
e) radiatii neionizante;
f) ambiante termice extreme, reci sau calde;
g) miscari si pozitii de munca, deplasari (fie în interiorul, fie în exteriorul unitatii), oboseala mentala, fizica, alte eforturi fizice legate de activitatea salariatelor prevazute la art. 2 lit. c)-e).
Ultima modificare: Sâmbătă, 9 Iunie 2012
ContSters136493, utilizator
ondino a scris:

ART.128(2)Codul Muncii:

(4) În cazul în care, din motive justificate în mod obiectiv, transferul nu este posibil, salariata va beneficia de concediul si indemnizatia de risc maternal, conform art. 10 si 11.

Va recomand sa va ganditi la varianta asta.:)
Stiu ca maternitatea trebuie protejata la locul de munca, insa nu cred ca veti face fata frustarilor colegilor receptioneri daca lucrati doar ziua, iar lor sa le revina doar tura de noaptea...si ei sunt oameni...ca si camerista iarasi nu se pune problema..Ma intreb daca la contabilitate/secretariat n-ati avea vreo optiune?
Si eu lucrez la un hotel( nu-s nici receptionera nici camerista :)), deci stiu cum merge treaba intr-o astfel de unitate.
Succes in decizie!:)
Eu una sunt de acord cu concediul de risc maternal. Problema este ca sunt in sapt 6 si din cate stiu concediul de risc este de max 120 zile si eu mai trebuie sa ma duc la lucru inca 6 sapt. Ei(angajatorul) mi-au cerut sa-mi dau demisia dupa ce i-am anuntat ca sunt insarcinata si din cauza ca am refuzat mi-au spus ca ma vor muta ca si femeie de servici/ camerista.
Eu stiam de legea ca un angajat te poate muta de pe un post pe altul fara consimtamantul angajatului, dar nu stiam exact daca te poate muta de pe postul de receptionera pe unul de camerista. M-am stresat in acesta privinta si am ajnus in situatia in care sa ma gandesc sa-mi dau demisia ca sa nu mai am altercatii cu ei.
Acum la receptie nu ma mai lasa sa lucrez si mi-au cerut sa ma prezint luni la ora 7 pentru postul de camerista si tot atunci cred ca imi vor da si decizia. In aceasta privinta ce as putea face?
Mentionez faptul ca am si 22 zile concediu de odihna pe 2012 si 2 zile pe 2011; in total 24 zile de concediu de odihna.
Va multumesc, apreciez sfaturile date si astept raspus in continuare.

Alte discuții în legătură

Concediu de risc maternal si concediu de maternitate ContSters367675 ContSters367675 Buna ziua, sunt insarcinata in 5 saptamani, lucrez de 6 luni ca lucrator comercial si vroiam sa va intreb daca pot intra in concediu de risc maternal si de la ... (vezi toată discuția)
Concediu pentru risc maternal . ramona_moraru ramona_moraru Buna ziua , as dori sa stiu daca concediul pentru risc maternal se poate prelungii si dupa 30 de saptamani de sarcina cand ar putea fi acordat concediu ... (vezi toată discuția)
Risc maternal dodon3lu dodon3lu Buna.M-ar interesa daca riscul maternal este totuna cu risc de sarcina.Cum se da riscul maternal sau cum se procedeaza.Am inteles ca este de 120 de zile din ... (vezi toată discuția)