Buna,
Am ajuns si eu in ultimul an de facultate si am de facut licenta. Problema e ca am gestiunea si contabilitatea capitalurilor proprii la o SC. In planul licentei, pe langa prezentarea societati...structura organizatorica+organigrama, trebuie sa comentez si STRUCTURA FUNCTIONALA. Ma poate ajuta cineva in legatura cu acest subiect?
Statul de functii ( organigrama ) ale unei societati sunt structurate in 3 parti : conducerea, structura functionala si structura de exploatare. Structura functionala este formata din personalul care deserveste ( nu stiu daca m-am exprimat corect ) intreaga unitate, se afla intre conducere si structura de exploatare si este formata in general din : birourile R.U., contabilitate, tehnic, marketing, aprovizionare, rel. cu clientii, protectia muncii, etc. Acolo se gaseste personalul TESA.
Statul de functii ( organigrama ) ale unei societati sunt structurate in 3 parti : conducerea, structura functionala si structura de exploatare. Structura functionala este formata din personalul care deserveste ( nu stiu daca m-am exprimat corect ) intreaga unitate, se afla intre conducere si structura de exploatare si este formata in general din : birourile R.U., contabilitate, tehnic, marketing, aprovizionare, rel. cu clientii, protectia muncii, etc. Acolo se gaseste personalul TESA.
Exista mai multe moduri de organizare a unei societati, si in functie de acestea se proiecteaza organigrama societatii. exista un curs de management special dedicat acestui subiect, care spune ca in functie de specificul societatii se alege structura si organigrama, daca va este de ajutor, va pot pune la dispozitie un curs pe acesta tema.
Bafta!
Exista mai multe moduri de organizare a unei societati, si in functie de acestea se proiecteaza organigrama societatii. exista un curs de management special dedicat acestui subiect, care spune ca in functie de specificul societatii se alege structura si organigrama, daca va este de ajutor, va pot pune la dispozitie un curs pe acesta tema.
Bafta!
chiar va rog daca puteti sa imi trimiteti si mie cursul respectiv. adresa de mail este miki2_1@yahoo.com.
va multumesc
Problematica structurii organizatorice a constituit o preocupare continua a specialistilor, in prezent existand o multitudine de conceptii si clasificari de structuri. Dintre acestea amintim urmatoarele trei tipuri de structuri:
1.Structura ierarhica – este adoptata de organizatiile mici, cu complexitate redusa, caracterizandu-se prin:
- personalul este direct subordonat directorilor firmei
- organizatia are un numar redus de compartimente operationale
- managerul firmei si seful de compartimente trebuie sa posede cunostinte in toate domeniile: organizatoric, tehnic, de personal, etc.
- fiecare persoana este subordonata unui singur conducator
2. Structura functionala – conceputa de Taylor pentru a elimina unele din lipsurile structurii ierarhice.
Aceasta structura are urmatoarele trasaturi:
- este alcatuita din compartimente operationale si functionale
- managerul nu mai trebuie sa fie pregatit universal, el beneficiind de asistenta compartimentelor functionale
- se foloseste in firmele de dimensiuni medii si mari
- executantii primesc decizii si raspund atat fata de sefii ierarhici, cat si fata de compartimentele functionale, obtinandu-se multiple functionari
3.Structura ierarhic-functionala
Imbina avantajele structurii ierarhice cu cele ale structurii functionale. Organizatia are ambele tipuri de compartimente, executantii raspund in fata unui singur sef ierarhic.
Un alt criteriu de clasificare este cel in functie de specializarea activitatilor si divizarea pe compartimente, existand urmatoarele tipuri:
1.Structura anteprenoriala – adoptata de organizatii mici. Trasaturi:
- seful organizatiei conduce direct salariatii
- singura functiune care poate fi prevazuta cu un adjunct este cea de productie
- formalizarea structurii este ignorata
- polivalenta competentei
- ponderea ierarhica la nivelul sefului organizatiei este ridicata
Acest tip de structura are doua forme:
a) structura anteprenoriala simpla – seful organizatiei acopera toate activitatile corespunzatoare functiunilor productie, personal, financiar- contabil, comercial.
Seful este asistat de personal putin si calificat si de 1-2 maistrii
b) structura anteprenoriala trifunctionala, caracterizata prin:
- seful este asistat de un sef contabil si de un director comercial
- apar nuclee specializate, cum ar fi serviciul de montaj , de control tehnic, de calitate
2.Structura functionala – trasaturi:
- specializarea activitatilor si gruparea lor in functii distincte
- crearea compartimentelor
- coordonarea compartimentelor este asigurata de seful firmei
- coordonarea unitara de catre un singur sef (avantaj)
- caracterul secvential intre activitatii(dezavantaj)
In practica se intalnesc 5 tipuri de structura functionala:
a) strucutra funcionala propriu-zisa, in care criteriul de grupare al copmartimentelor este dat de natura sarcinilor. Sarcinile omogene si/sau complementare sunt grupate pe posturi si compartimente corespunzaroare pe cele 5 tipuri ale organizatiei.
b) structura functionala teritoriala
– criteriul de specializare si de grupare al activitatilor este cel geografic.
– presupune acordarea unei autonomii sefilor de departamente din diferite zone.
c) structura functionala pe clienti – compartimentele se specializeaza pe clienti ( banci, institutii financiare)
d) structura functionala pe produs
- unele compartimente raman subordonate managementului de varf, iar restul activitatilor pot fi grupate dupa produs
- deciziile privind aprovizionarea, livrarea, descentrarea pietei sunt descentralizate, sefii departamentelor de produs detin o mare autonomie.
- coordonarea activitatilor se poate face prin aplicarea unor metode ca managementul pe obiective, prin produs, prin bugete.
e) stuctura maticeal
– combina formele structurii functionale si criteriile de specializare aflate la baza lor.
– existenta unor compartimente functionale si operationale grupate dupa anumite criterii: produs, zona geografica, client.
– coordonarea si controlul se fac pe doua planuri:
1) pe orizontal la nivelul produsului
2) pe verticala la nivelul functiunilor
- are capacitate mare de adaptare la cerintele de mediu
Rationalizarea structurilor organizatorice
Pentru a raspunde cerintelor este nevoie de analiza si imbunatatirea structurilor organizatorice tinand seama de:
1) principiul obiectivului – activitatea organizatiei este indreptata spre realizarea unui obiectiv
2) principiul specializarii – specializarea fiecarui membru al organizatiei pe un singur domeniu
3) principiul coordonarii – corelarea eforturilor tuturor salariatilor
4) principiul autoritatii
5) principiul responsabilitatii – proclama responsabilitatea absoluta a superiorilor fata de actiunile subordonatilor
6) principiul definirii – pentru fiecare post se defineste decis sarcinile, competentele, responsabilitatile
7) principiul corespondentei – intre sarcini, responsabilitati si competente, trebuie sa existe corespondente.
8) principiul limitei de control – maxim 5-6 subordonati ca limita de control
9) principiul echilibrului
10) principiul continuitatii – se afirma continuitatea procesului de organizare, reorganizare
Majoritatea firmelor se confrunta cu necesitatea adaptarii in conditiile unui mediu in continua schimbare. Acest lucru cere ca reproiectarea structurii organizatorice sa fie reproiectata vizibil.
Etape:
1) etapa de pregatire a cercetarii
a) identificarea problemelor
b) precizarea ariei cercetarii
c) determinarea obiectivelor cercetarii
2) etapa de investigare si analiza
a) – colectarea si sistematizarea datelor privind componentele structurii organizatorice
- gradul de cunoastere si de aplicare a metodelor si tehnicilor de management
b) prelucrarea datelor
c) analiza critica a functionarii structurii organizatorice
3) rationalizarea structurii organizatorice:
a) elaborarea masurii de perfectionare
b) experimentarea masurilor de perfectionare
c) consemnarea modificarilor in documentele de formalizare.
Principalele documente de formalizare a structurii organizatorice
1) Regulamentul de functionare si organizare ( R.O.F)
Este documentul cel mai cuprinzator al formalizarii structurii organizatorice, rolul sau constand in descrierea mecanismului de functionare al organizatiei prin prezentarea continutului postului si costurilor, prezentarea relatiilor organizatorice dintre compartimente.
Cuprinde:
a) organizarea functionala
b) atributiile organizatiei
c) conducerea organizatiei
a) compartimentele functionale si operationale
b) alte dispozitive
2) Fisa postului - se intalneste sub denumirea de descrierea postului
Cuprinde:
1) PAUZA
2) Compatimentul
3) Cerintele de studii si de vechime
4) Relatiile ierarhice functionale de cooperare si functionare
5) Sarcinile
6) Limitele de corespondenta
7) Responsabilitatile
1) Organigrama – reprezentarea grafica a structurii organizatorice, cuprizand compartimentele organizatiei, numarul nivelurilor ierarhice, din ea putandu-se deduce modul de organizare a muncii si relatiile ierarhice
Organigramele pot fi:
a) de ansamblu
b) partiale
c) verticale de tip piramidal
d) orizontale cu citire de la stanga spre dreapta
e) concentrice
Cresterea flexibilitatii structurii organizatorice
Managementul prin proiect si prin produs
In practica s-a incercat utilizarea unor metode cum sunt:
1) Reproiectarea postului – are in vedere imbunatatirea continutului acestuia pe baza unei analize critice a performantelor proaste si a cauzelor acestora.
2) Rotatia posturilor – presupune mutarea indivizilor dupa un post pe altul, pentru a creste gradul de interes si motivare.
3) Imbogatirea postului – presupune cresterea numarului si varietatii sarcinilor competentelor si responsabilitatilor incluse in post
4) Managementul prin proiecte
5) Managementul prin produs
Sper sa va fie de folos. Va voi trimite mai multe documente pe mail.
Bafta!
Organigrama
valcris
Buna ziua. Avand in vedre faptul ca intr-o firma privata de productie sunt angajati 4 directori si sase persoane care ocupa functii de executie (de ex: ... (vezi toată discuția)