avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 488 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Pensionari şi probleme juridice ... Pensie urmas
Discuție deschisă în Pensionari şi probleme juridice legate de pensii

Pensie urmas

Tata a decedat. Este divortat de mama. Eu implinesc in august 25 ani si sunt student la master in ultimul an. Am dreptul la pensie de urmas? Avand in vedere ca tata locuia in Tecuci, jud. Galati si eu locuiesc in Iasi, daca am dreptul la pensia de urmas, dosarul trebuie depus la Tecuci, unde apartinea tata de casa de pensii, sau la Iasi unde locuiesc eu ?

Multumesc!
Cel mai recent răspuns: Aleku , utilizator 07:49, 15 Iulie 2012
Aveti dreptul la pensie de urmas conform art. 83 din lege, daca tatal dvs. indeplinea conditiile de pensie sau era pensionar.
Actele le depuneti la casa de pensii de care apartineti. Intrati pe site-ul casei de pensii sa vedeti exact care sunt actele de care aveti nevoie.

Legea nr. 263/2010:

ART. 83
Pensia de urmaş se cuvine copiilor şi soţului supravieţuitor, dacã susţinãtorul decedat era pensionar sau îndeplinea condiţiile pentru obţinerea unei pensii.
ART. 84
Copiii au dreptul la pensie de urmaş:
a) pânã la vârsta de 16 ani;
b) dacã îşi continuã studiile într-o formã de învãţãmânt organizatã potrivit legii, pânã la terminarea acestora, fãrã a depãşi vârsta de 26 de ani;
c) pe toatã durata invaliditãţii de orice grad, dacã aceasta s-a ivit în perioada în care se aflau în una dintre situaţiile prevãzute la lit. a) sau b).

ART. 89
(1) Pensia de urmaş se stabileşte, dupã caz, din:
a) pensia pentru limitã de vârstã aflatã în platã sau la care ar fi avut dreptul, în condiţiile legii, susţinãtorul decedat;
b) pensia de invaliditate gradul I, în cazul în care decesul susţinãtorului a survenit înaintea îndeplinirii condiţiilor pentru obţinerea pensiei pentru limitã de vârstã.
(2) Cuantumul pensiei de urmaş se stabileşte procentual din punctajul mediu anual realizat de susţinãtor, aferent pensiei prevãzute la alin. (1), în funcţie de numãrul urmaşilor îndreptãţiţi, astfel:
a) 50% - pentru un singur urmaş;
b) 75% - pentru 2 urmaşi;
c) 100% - pentru 3 sau mai mulţi urmaşi.

HG nr.257/2011:

ART. 65
(1) Beneficiazã de pensie de urmaş copiii şi soţul supravieţuitor, în condiţiile legii.
(2) În cazul copiilor de peste 16 ani, pensia de urmaş se acordã dacã aceştia urmeazã studiile într-o formã de învãţãmânt organizatã potrivit legii, indiferent de nivelul ei, fãrã a depãşi vârsta de 26 de ani.

Multumesc de raspuns. Intreb pentru ca de la casa de pesii de unde apartinea tata, mi s-a spus ca daca parintii au fost divortati nu beneficiez de pensia de urmas,
1. - Cei de la Casa de Pensii sa va spuna si baza legala a afirmatiei facute.
- Faceti o scrisoare catre Casa de Pensii si o sa primiti un raspuns tot in scris (eventual prin e-mail).

2. Legea 263/2010 nu conditioneaza acordarea pensiei de urmas copilului de starea civila a parintilor.
Multumesc! Am sa merg saptamana urmatoare.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Pensia de urmas ptr minor antonio123 antonio123 AM fost la casa de pensie si mia zis ca copilul meu sa beneficieze dupa pensie de urmas trebuie ca tatal copilului decedat sa aiba 20 ani vechime in campul ... (vezi toată discuția)
Pensie urmas iulianico iulianico Buna ziua,am si eu o intrebare am un baietel de 8 ani este orfan de tata de 4 ani jumatate eu am depus dosar pt pensie de urmas dupa 3 luni dupa ce sotul meu a ... (vezi toată discuția)
Pensia de urmas marcelaL marcelaL Buna ziua Am o situatie daca ma poate ajuta cineva,va rog. Fratele meu a avut un accident la 21 si a intrat in pensie de invaliditate . Daca tatal meu a ... (vezi toată discuția)