Am participat la o procedura de cerere de oferte pentru atribuirea unui contract de achizitie publica. Unul dintre ofertanti cere acte din dosarul meu. Din cate stiu eu nu are voie sa faca asta ...cel putin asa era odata, mai demult..
Va rog sa ma lamuriti asupra cestui aspect.
Alt ofertant poate cere acces doar la dosarul achizitiei publice, care cuprinde documentele de la art.213 din OUG 34. Accesul la documentele altor ofertanti , care nu sunt prevazute la art.213 se face doar cu acordul acestora. Probabil ca a vazut propunerile de modificari de lege de pe site -ul ANRMAP.
Oug 34/2006 contine doua ipoteze cu privire la acest aspect. Pe de o parte art. 215 care instituie caracterul de document public al dosarului achizitiei, si trimite totodata la reglementarile privind liberul acces la informatiile de interes public iar pe de alta parte, in art 274 alin 4 se face vorbire de accesul la documentele prezentate de catre ceilalti ofertanti, insa aceasta posibilitate priveste cazul in care exista o procedura de solutionare a contestatiilor la CNSC. In aceasta situatie se pune intrebarea, pot avea acces la documentele celorlalti ofertanti "doar" in cazul in care exista o contestatie, or era nevoie de aceasta prevedere explicita avand in vedere ca situatia nu priveste autoritatea contractanta ci Consiliul.
Din pct. meu de vedere, analizand destul de superficial legea 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, consider ca orice ofertant poate solicita documentele de calificare ale celorlalti ofertanti iar autoritatea contractanta este obligata sa i le puna la dispozitie. Art. 274 alin 4 a fost introdus pt. a se putea consulta documentele celorlalti ofertanti si in cadrul procedurii de solutionare a contestatiilor, fiind vorbe de o cu totul alta situatie.
Pe de alta parte, motivarea introducerii explicite a acestei posibilitati prevazuta in propunerea de modificare a oug 34 postata pe siteul ANRMAP, respectiv "Ar creşte transparenţa în proceduri, eliminându-se practicile actuale, excesive, de ascundere a unor informaţii, sub pretextul confidenţialităţii lor" este de natura a induce ideea ca in acest moment nu se pot solicita asemenea documente. Art. 24 nu poate fi invocat in cazul unor documente de calificare ci vizeaza aspecte de natura comerciala/financiara, respectiv mod de intocmire a propunerii tehnice/financiare.
Apoi nici articolul pe care vor sa-l introduca nu este deloc clar, nu se poate intelege daca cererea se poate formula doar in privinta documentelor ofertantului castigator sau a tuturor ofertantilor.
In concluzie, la prima vedere as inclina spre obligatia autoritatii de a prezenta aceste documente cf. legii 544/2001. Totusi, ar trebui analizata foarte atent aceasta lege pt. a se putea stabili daca nu cumva contine si anumite dispozitii care pot argumenta un eventual refuz de punere la dispozitie a acestor documente.
Singurul lucru cert ramane posibilitatea de a consulta documentele de calificare ale celorlalti ofertanti in cazul formularii unei contestatii.
Si eu sunt de acord dle. gaina, cu aplicabilitatea legii 544 in orice moment, s-ar elimina multe din nereguli.
Dar cu limitarea accesului, pentru a nu afecta evaluarea corecta pe perioada acesteia, precum si apararea intereselor operatorilor economici.
Ex -daca un operator aplica o metoda proprie supereficienta scazand astfel pretul unei lucrari, nu mi se pare corect ca ea sa fie accesibila "publicului" prejudiciindu -i acestuia interesele economice.
In forma actuala de propuneri, toti cei 15 ofertanti care depun oferte la cele 3 loturi ale unei proceduri ar depune a doua zi dupa deschidere cereri de acces la dosar, si apoi din 3 in 3 zile, dupa care ar urma un lung sir de comunicari, iar evaluarea ar deveni o sedinta publica de dezbateri pe tema " ba a mea e mai buna, a lui nu-i buna", " ala stiu eu ca minte si nu poate, crede -ma pe mine" etc.
Iar data viitoare fiecare va fura metodele si eventual personalul calificat al celuilalt, ca tot ii afla salarizarea, pe principiul "scapa cine poate".