Ordonanţa Guvernului nr. 27/2002
privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor
Art. 1. - (1) Prezenta ordonanţă are ca obiect reglementarea modului de exercitare de către
cetăţeni a dreptului de a adresa autorităţilor publice petiţii formulate în nume propriu.
(2) Dreptul de petiţionare este recunoscut şi organizaţiilor legal constituite, acestea putând formula petiţii în numele colectivelor pe care le reprezintă.
Art. 2. - În sensul prezentei ordonanţe, prin petiţie se înţelege cererea, reclamaţia, sesizarea
sau propunerea formulată în scris sau prin e-mail, pe care un cetăţean ori o organizaţie legal constituită o poate adresa autorităţilor publice centrale şi locale, serviciilor publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale din unităţile administrativ-teritoriale, societăţilor naţionale, societăţilor comerciale de interes judeţean sau local, precum şi regiilor autonome, denumite în continuare autorităţi şi instituţii publice.
Art. 3. - Petiţiile adresate autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute la art. 2 vor fi
soluţionate în termenele şi în condiţiile stabilite prin prezenta ordonanţă.
Art. 4. - Conducătorii autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute la art. 2 sunt direct
răspunzători de buna organizare şi desfăşurare a activităţii de primire, evidenţiere şi rezolvare a petiţiilor ce le sunt adresate, precum şi de legalitatea soluţiilor şi comunicarea acestora în termenul legal.
Art. 5. - Pentru soluţionarea legală a petiţiilor ce le sunt adresate conducătorii autorităţilor şi
instituţiilor publice sesizate vor dispune măsuri de cercetare şi analiză detaliată a tuturor aspectelor sesizate.
Art. 6. - (1) Autorităţile şi instituţiile publice prevăzute la art. 2 sunt obligate să îşi
organizeze un compartiment distinct pentru relaţii cu publicul, încadrat cu personalul necesar, care va avea pregătirea corespunzătoare şi care va primi, va înregistra şi se va îngriji de rezolvarea petiţiilor.
(2) Pentru rezolvarea temeinică şi legală a petiţiilor compartimentul prevăzut la alin. (1) le va
îndruma către compartimentele de specialitate, cu precizarea termenului de trimitere a răspunsului.
(3) Compartimentul prevăzut la alin. (1) este obligat să urmărească soluţionarea şi redactarea în termen a răspunsului. Expedierea răspunsului către petiţionar se va face numai prin intermediul compartimentului care a înregistrat petiţia, acesta îngrijindu-se şi de clasare şi arhivare.
(4) Petiţiile greşit îndreptate vor fi trimise în termen de 5 zile de la înregistrare de către
compartimentul prevăzut la alin. (1) autorităţilor sau instituţiilor publice în ale căror atribuţii intră rezolvarea problemelor semnalate în petiţie.
Art. 7. - Petiţiile anonime sau cele în care nu sunt trecut datele de identificare a
petiţionarului nu se iau în considerare şi vor fi clasate potrivit prezentei ordonanţe.
Ordonanţa Guvernului a fost aprobată şi modificată prin Legea nr. 233/2002 pe care o redăm în continuarea textului
Ordonanţei
~ final discuție ~