1. Daca la data decesului era salariat ajutorul de deces il plateste angajatorul unde a lucrat (apoi banii ii va recupera de la Casa de Pensii).
2. Din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice:
Art. 6
(1) In sistemul public de pensii sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii:
I. a) persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca, inclusiv soldatii si gradatii voluntari;
...
Art. 125
(1) In cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, beneficiaza de ajutor de deces o singura persoana care face dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz, sotul supravietuitor, copilul, parintele, tutorele, curatorul sau, in lipsa acestora, oricare persoana care face aceasta dovada.
...
Art. 129
(1) Ajutorul de deces se achita in termen de 24 de ore de la solicitare de:
a) angajator, in cazul decesului asiguratului prevazut la art. 6 alin. (1) pct. I, II si V, respectiv al unui membru de familie al acestuia;
...
La decesul salariatului, angajatorul poate acorda si un ajutor de inmormantare din fondul de 2% sau din fondul de salarii.Adresati-va cu o cerere angajatorului la care anexati o copie dupa certificatul de deces.
Ajutorul de inmormantare se acorda de catre angajator, din fonduri proprii, daca este prevazut in CCM aplicabil unitatii sau in Regulamentul intern al unitatii.