Asa cum spuneam acum ceva timp, intr-un topic privind salariile compensatorii, revin cu un mic “ghid”, in speranta ca o sa va fie de ajutor . Eu m-am folosit de tot ceea ce am scris aici, impreuna cu un avocat. Insa daca nu doriti din varii motive sa va angajati unul, cel putin in prima faza, nu aveti nevoie de unul.
Daca gresesc cu ceva, pe undeva, rog moderatorii sa corecteze, sa atraga atentia.
Daca se mai poate imbunatatii, adauga spete, hatarari pe caz, etc, va rog sa o faceti. Multumesc.
– ATENTIE : daca in 3 ani nu va cereti drepturile in instanta, acestea se pierd !
De la inceput tin sa precizez ca acest ghid, este IN SPECIAL adresat celor care au iesit in timpul Legii 118/2010, dar poate sa fie si “o orientare” pentru cei care nu au primit cele doua salarii per an, pana la implinirea varstei de pensionare.
Tot ceea ce voi scrie, este facut ca sa va orientate pe dvs. si avocatul dvs., sau mai bines pus : ca sa castigati timp …
Personal, mi-am pierdut destul, apoi nervi si sanatate ca sa gasesc toate cele si sa mai si fie in concordanta cu legea! Nu am introdus de la mine nimic, am mers doar pe firul logic, pe jurisprudenta interna si internationala, pe Constitutia Romaniei. Acum, ca legea poate sa fie interpretata, sa o facem in favoarea noastra !
Daca nu va convine ceea ce spune judecatorul, sau va simtiti lezati, va rog sa consultati :Articolul 6 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului
speta :
[ link extern ] .
Sa incepem.
- Legea 118/2010 a aparut ca o necesitate de limitare drastica a cheltuielilor bugetare…cam pe asta se vor baza in respingerea actiunii. Pe asta si pe chestiunea cu “ordonatorul de credite” - art.7 al.2 din OUG 230/2007
organizarea şi funcţionarea MAI rezultă că "ministrul administraţiei şi internelor are calitatea de ordonator principal de credite", iar prin art. 12 al. 5 se prevede că ministrul stabileşte prin ordin conducătorilor unităţilor şi subunităţilor care au calitatea de ordonatori de credite, iar , conform anexei 8 la Ordinul S/263/08.08.2007 privind împuternicirea ordonatorilor de credite, seful unitatii sau IPJ are calitate de ordonator terţiar de credite.
Mai precizează că, conform prev. art.21 din L.500/2002 privind finanţele publice, MAI are calitate de ordonator principal de credite şi repartizează creditele bugetare aprobate pentru instituţiile inferioare,iar atribuţiile privind stabilirea şi plata drepturilor băneşti de care beneficiază fiecare poliţist ,sunt în competenta exclusivă a a sefului unitatii/inspectoratului
Apoi se vor aduce dovezi din presa, viata de zi cu zi, cu cheltuielile bugetare aberante, cu sumele de neconceput cheltuite, etc. Este nevoie doar sa deschidem internetul pe site-uri de specialitate financiare si sa ne inspiram.
Toate acestea, daca este necesar, vi se cer explicatii, ori juristii ministerului se prevaleaza de asta.
- Legiuitorul, prin diverse articole din Legea 118 si-a aratat disponibilitatea ca dupa incetarea efectelor acesteia, sa repuna in plata, anumite drepturi suspendate la data intrarii in vigoare a acesteia. Chiar daca nu suntem cuprinsi direct, legiuitorul a aratat intentia de a nu se renunta la aceste drepturi, continuate in parte de noile legi cadru in care noi nu suntem cuprinsi. Dar despre asta, o sa facem vorbire, mai incolo.
De vazut :Art. 5, Art. 11, Art 15 alin.2 literele b-f,
- Cel mai important lucru insa este cuprins in art :
(1) Prevederile art. 1—3, art. 5, art. 6 alin. (1), precum si cele ale art. 9—14 se aplica pana la 31 decembrie 2010.
(2) Incepand cu data de 1 ianuarie 2011 se vor aplica politici sociale si de personal care sa asigure incadrarea in nivelul cheltuielilor bugetare rezultate ca urmare a aplicarii masurilor de reducere a acestora adoptate in cursul anului 2010, in conditiile Legii-cadru nr. 330/2009, precum si cu respectarea prevederilor legii bugetului de stat si ale legii bugetului asigurarilor sociale de stat pentru anul 2011.
Aici este destul de discutat, dar cel mai bine este cuprins in fraza : “in conditiile Legii-cadru nr. 330/2009, precum si cu respectarea prevederilor legii bugetului de stat si ale legii bugetului asigurarilor sociale de stat pentru anul 2011.” Atentie : nu exista o prorogare a termenului de 31.12.2010 !
Legiuitorul insa, in loc sa lase lucrurile sa se desfasoare in liniste, scoate la 28 decembrie, o noua lege cadru, in care sunt prevazute in Sectiunea a – 3-a, art. 20 indice 1 si 2, ACELEASI DREPTURI ca si in fosta lege cadru ! Singurul lucru interpretabil este art.21. Dar nu cred ca exista printre noi “apti limitat”…in fine, acordati ceea ce scriu, fiecare cu situatia specifica…
La numeroasele cereri adresate unitatii si ministerului, ori mi se raspundea cu citate de legi, ori mi se spunea : NU- nejustificat, ori ;“este doar pentru cei cu pensie de serviciu”, ori “ dvs. aveti pensie de invaliditate nu militara”, etc.
Toate sunt insa foarte simple si ASTA au uitat legiuitorii : nemaiexistand, in acceptiunea legii, termenul de pensie de serviciu, sau pensie militara…
LA PENSIE - TRECI AUTOMAT IN REZERVA, RESPECTIV INCETAREA RAPORTURILOR DE SERVICIU; de ce ? pentru ca nu am plecat prin demisie ! SI NU MAI EXISTA TERMENUL DE PENSIE DE SERVICIU, CU TOATE CA EL ESTE PREZENT IN alin.2 !! De aceea spuneam ca este interpretabil.
[ link extern ] /
Cam atat pana aici…
- Acum. Noile legi care au aparut, dupa data de 31.12.2010, “au uitat” de noi, cei trecuti in rezerva. In ce sens ? Au UITAT de dispozitiile tranzitorii necesare clarificarii tuturor situatiilor aparute, creand prin asta
un prejudiciu (afectand calitatile noastre de pensionari) si o DISCRIMINARE DIRECTA. Ca sa nu fac vorbire de SITUATIA
CONFLICTUALA aparuta prin iesirea noii legi, IN TIMPUL vechii legi ( 118 isi termina efectele in data de 31.12.2010, iar noua lege
iese in 28 decembrie 2010! )…
Lucrul acesta, nu s-ar fi intamplat daca legea ( 118 ), isi ducea pana la capat efectele ( 31.12.2010 ) si le inceta de drept…
Am intalnit un caz in care la cerea trimisa, raspunsul a fost ca “noile legi sunt pentru cei care se pensioneaza dupa data de 01.01.2011”. Sunt total de accord! In art. 15 al. 2 din Constituţia României se prevede ca "legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile", asigurându-se totodatã cetatenilor tarii, stabilitatea drepturilor legal câştigate…Dar cu noi, ce se intampla ?…cererea era pentru acordarea banilor prevazuti la art. 20…Deci noua nu ni se aplica nici legea veche ( 330/2009 ), nici noile legi !
A se vedea : Divergenta de jurisprudenta. Concediere colectiva. Numai unii salariati primesc plati compensatorii. Lipsa mecanismului de unificare a jurisprudentei. CEDO, Cauza Stefanica si altii vs. nr. 38155/02 din 2 noiembrie 2010
- Mai sunt de spus multe, dar nu vreau sa va plictisesc. Oricum, este de studiat – pentru avocati – si jurisprudenta CEDO si celelalte acte privind aderarea Romaniei la E.U.
A se vedea si aici : jurisprudentacedo.com/Obligarea-la-plata-sumelor-reprezentand-ajutorul-acordat-la-incetarea-raporturilor-de-serviciu-intrucat-aceste-drepturi-sunt-prevazute-de-art-27-din.html
Eu am intentat actiune in instanta, am chiar mai multe in derulare, fiecare insa decide ce este cel mai bine pentru domnia sa. Am incercat sa adun si sa condensez cam pe ce va puteti baza, cam care sunt sansele, cum puteti sa contracarati.
Reiterez faptul ca este de folos doar pentru cei iesiti in cele 6 luni – iulie, decembrie 2010. Insa poate la fel de bine, sa constituie o baza de plecare si pentru altii.
In speranta ca am fost un pic de ajutor, nefiind de specialitate avocat,
mult succes !