buna ziua,
Doresc sa stiu si eu cum pot obtine somaj.
Patronul firmei unde lucrez mi-a adus la cunostinta verbal ca citez " de maine considera ca esti in preaviz 15 zile".
Nu am primit nimic scris.Mentionez ca sunt inginer.
Intrebarile mele ar fi :Cum pot sa fac sa primesc somaj? As vrea sa stiu in ce baza legala (pana la articol ) si daca trebuie sa primesc un preaviz scris.
Ce alte forme de plecare trebuie sa evit?
Mentionez ca-mi face tot felul de mizerii, dar sunt rabdator.
Va multumesc si astept raspunsul dumneavoastra.
1. Va redau mai jos articolele din Codul muncii cu care puteti fi concediat si sa puteti beneficia de indemnizatie de somaj:
Art. 61
Angajatorul poate dispune concedierea pentru motive care tin de persoana salariatului in urmatoarele situatii:
...
c) in cazul in care, prin decizie a organelor competente de expertiza medicala, se constata inaptitudinea fizica si/sau psihica a salariatului, fapt ce nu permite acestuia sa isi indeplineasca atributiile corespunzatoare locului de munca ocupat;
d) in cazul in care salariatul nu corespunde profesional locului de munca in care este incadrat.
Art. 65
(1) Concedierea pentru motive care nu tin de persoana salariatului reprezinta incetarea contractului individual de munca determinata de desfiintarea locului de munca ocupat de salariat, din unul sau mai multe motive fara legatura cu persoana acestuia.
(2) Desfiintarea locului de munca trebuie sa fie efectiva si sa aiba o cauza reala si serioasa.
Art. 66
Concedierea pentru motive care nu tin de persoana salariatului poate fi individuala sau colectiva.
2. Tot din Codul muncii:
Art. 75
(1) Persoanele concediate in temeiul art. 61 lit. c) si d), al art. 65 si 66 beneficiaza de dreptul la un preaviz ce nu poate fi mai mic de 20 de zile lucratoare.
...
(3) In situatia in care in perioada de preaviz contractul individual de munca este suspendat, termenul de preaviz va fi suspendat corespunzator, cu exceptia cazului prevazut la art. 51 alin.(2).
Art. 76