Penalizarile incasate de asociatie se folosesc, asa cum s-a spus mai sus, pentru achitarea penalizarilor facturate de furnizori, apoi pentru reparatii sau cheltuieli administrative, conform Legii 230/2007:
Art. 49. - (3) Sumele rezultate din aplicarea penalităţilor de întârziere vor face obiectul fondului de penalităţi al asociaţiei de proprietari şi se vor utiliza numai pentru plata penalizărilor impuse asociaţiei de proprietari de către terţi şi pentru cheltuieli cu reparaţiile asupra proprietăţii comune sau alte cheltuieli de natură administrativă.
Asa ca in situatia prezentata, discutam de acele sume ramase in fondul de penalizari, dupa achitarea penalizarilor catre furnizori si nu inainte de aceasta.
Daca le-ati achitat ori nu aveti de plata penalizari catre furnizori se poate proceda in cel putin doua moduri:
- Comisioanele bancare, toate, asa cum apar pe extrasul de cont de la banca, se pot scade direct din fondul de penalizari. In acest caz nu mai apar cheltuieli bancare repartizate pe lista de plata.
- Fondul de penalizari se transfera si repartizeaza din cand in cand la fondul de reparatii. Noi facem acest lucru semestrial (la 30 iunie si 31 decembrie). Pe listele de plata se repartizeaza cheltuielile ocazionate de operatiunile bancare luna de luna, incluse in cheltuielile administrative si se suporta de fiecare proportional cu cota indiviza (suprafat utila).
Ambele medode duc la aceleasi sume.
In prima varianta trebuie umblat la fondul de penalizari lunar pe cand in a doua varianta se umbla doar semestrial.
In prima varianta se acumuleaza mai greu bani in fondul de penalizari si implicit in cel de reparatii, iar in a doua varianta se acumuleaza mai multi bani in aceste fonduri fara a afecta proprietarii, fiind adesea de suportat drept comisioane bancare sume foarte mici. De exemplu 0,005 lei/m.p. sau 0,15 - 0,45 lei pe apartament in functie de suprafata.