Buna ziua,
In urma cu cateva luni un salariat a decedat in cadrul unei socoetati. Ancheta ITM a stabilit ca a fost accident de munca. In astfel de conditii, societatea trebuie sa acorde familiei un anumit ajutor.( prevazut de CCM )
Intrebarea mea este daca este corect sa se acorde acest ajutor din fondul de salarii, pe numele salariatului decedat in urma cu citeva luni, retinindu-se si contributii ( CAS, sanatate, impozit etc ).
Va multumesc
Ajutorul de deces prevazut in CCM nu se acorda din fondul de salarii, ci din fondul de 2% asupra cheltuielilor cu salariile, deci nu trebuiau retinute nici un fel de contributii. Se considera cheltuiala deductibila pentru firma (nu se plateste impozit pe profit). Doar daca firma nu si-a consumat deja acest fond de 2% (e sfarsit de an), si atunci l-a platit ca venit salarial, din care normal ca a retinut contributii.
Codul fiscal - Titlul II Impozitul pe profit
Art.21 Cheltuieli
(3) Următoarele cheltuieli au deductibilitate limitată:
........
c) cheltuielile sociale, în limita unei cote de până la 2%, aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare. Intră sub incidenţa acestei limite, cu prioritate, ajutoarele pentru naştere, ajutoarele pentru înmormântare, ajutoarele pentru boli grave sau incurabile şi protezele, precum şi cheltuielile pentru funcţionarea corespunzătoare a unor activităţi ori unităţi aflate în administrarea contribuabililor: grădiniţe, creşe, servicii de sănătate acordate în cazul bolilor profesionale şi al accidentelor de muncă până la internarea într-o unitate sanitară, muzee, biblioteci, cantine, baze sportive, cluburi, cămine de nefamilişti, pentru şcolile pe care le au sub patronaj, precum şi alte cheltuieli efectuate în baza contractului colectiv de muncă. În cadrul acestei limite, pot fi deduse şi cheltuielile reprezentând: tichete de creşă acordate de angajator în conformitate cu legislaţia în vigoare, cadouri în bani sau în natură oferite copiilor minori şi salariaţilor, cadouri în bani sau în natură acordate salariatelor, costul prestaţiilor pentru tratament şi odihnă, inclusiv transportul pentru salariaţii proprii şi pentru membrii de familie ai acestora, ajutoare pentru salariaţii care au suferit pierderi în gospodărie şi contribuţia la fondurile de intervenţie ale asociaţiei profesionale a minerilor, ajutorarea copiilor din şcoli şi centre de plasament;
Va multumesc. Asta s-a si intamplat deja. Acel fond de 2% a fost deja ” epuizat ”. Doar ca nu stiu cit de corect este sa scoti un fluturas pe numele unui salariat decedat de cateva luni .... si sa ii mai retii si contrib la sanatate etc.....
M-am mai informat la colegele de la financiar si mi-au spus ca solutia gasita la firma dvs. nu e una "fericita", fiind mult mai costisitoare, cu retinerea contributiilor plus contributiile angajatorului, decat impozitul pe profit de 16% pe care l-ar fi platit pentru depasirea cotei de 2% .
Acel fond de 2% poate fi depasit, cu aprobarea CA, pentru ca trebuie platit impozit pe profit 16% pentru ceea ce depaseste limita de 2% din fondul de salarii.
Poate n-ar strica sa mai aveti o discutie cu seful de financiar sau contabilitate, poate chiar contabilul sef, despre acest lucru.
Ajutorul de deces trebuie acordat in suma integrala, fara retinerea de contributii. Nu e vina dvs. ca si-au terminat fondul de 2%. Si apoi, ati spus ca accidentul a fost acum cateva luni, deci pe la mijlocul anului, cum era terminat acel fond?! Nu era destul de clar ca a fost accident de munca?
Ajutor social
LIVIU NISTEA
Buna ziua! Un salariat are o problema deosebita de sanatate cu sotia sa(boala incurabila in stadiu avansat). Firma doreste sa-l ajute cu un ajutor material. ... (vezi toată discuția)