avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 405 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... administrator as.prop. tarifeaza apa la un pret mai ...
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

administrator as.prop. tarifeaza apa la un pret mai mare

Dupa mai multi ani de neatentie, s-a observat ca administratorul de bloc, tarifeaza apa rece la un tarif mai mare decat al APA NOVA. La un calcul bazat pe datele afisate, s-a constatat ca a incasat cu cca.10.000 lei mai mult in 4 ani.
Administratorul justifica prin pierderi de apa.
Daca luam de buna aceasta explicatie, inseamna ca e neglijenta in serviciu, iar el trebuie sa returneze acesti bani.
Nu dorim sa ne angrenam intr-un proces, ci de fapt dorim sa scapam de acest administrator.
Nu ne mai adresam la Primarie, ca nu se rezolva nimic.
Intrebarea noastra este: Protectia consumatorului are in atributii si verificarea unor astfel de aspecte, de practicare a unor tarife nelegale la asociatiile de proprietari?
Cel mai recent răspuns: BEN46 , utilizator 12:51, 26 Noiembrie 2012
Nu am auzit sa existe vreun bloc in tara la care sa corespunda ceea ce se factureaza de catre compania de apa si ceea ce rezulta din citirea contoarelor individuale. Intr-adevar, din pacate se spune ca sunt pierderi de apa.
Verificaţi mai bine situaţia.Dacă invocă pierderile de apă şi aveţi contoare individ. de apă şi nu corespunde consumul declarat de locatari cu cel din factură se foloseşte metoda de calcul înpărţind valoric suma totală din factură la mc declarat de locatari se acoperă pierderile şi asfel pare mc mai mare.
Administratorul dvs. nu-si desfasoara activitatea in asociatie, asa de capul lui. Aveti un comitet executiv si mai ales un cenzor sau o comisie de cenzori care-i supervizeaza activitatea.
Eu sunt convins ca acea diferenta de 10.000 lei pe care o invocati, nu este reala, ci a rezultat dintr-o activitate neconforma a administratorului privind repartizarea diferentelor de apa. noi aici pe forum am discutat de nenumarate ori speta aceasta. Haideti sa va discutam pe exemple:
Date initiale ale facturii:
- pret apa rece: 3,20 lei x 24%(TVA) = 3,968 lei/mc;
- pret canal: 1,75 lei x24% (TVA) = 2,170 lei/mc;
Rezulta ca 1 mc de apa rece + canalul aferent costa 6,138 lei /mc
- pe luna xx contorul de bransament a inregistrat un consum de 150,00 mc;
- valoarea facturii de apa pe luna xxx este de 920,70 lei lei - adica 150 x 6,138;
Date privind consumul raportat de proprietari:
Administratorul printr-o metoda sau alta, centralizeaza in situatia lunii xx consumul declarat de proprietari in valoare de 137,00 mc, adica, valoarea este de 840,91 lei(137 mc x 6,138 lei/mc. Administratorul constata o neinchidere a facturii in valoare de 79,79 lei (13 x 6,138).
In aceasta situatie, 99% dintre as. prop. procedeaza normal, adica repartizeaza proprietarilor contravaloarea consumuli declarat la pretul de 6,138 lei /mc, iar diferenta o trece la asa-zise pierderi - desi nu intotdeauna aceste diferente se pot numi pierderi - oricum este o diferenta care se va repartiza proprietarilor conform cu hotararea luata de proprietari in AG sau in baza unui Regulament de repartizare a pierderilor intocmit si aprobat de catre Com. executiv - document adus la cunostinta tuturor proprietarilor. Sunt mai multe metode de repartizare a diferentelor (gasiti aici pe forum cateva exemple - la Documente utile).
Deci unui proprietar i se va afisa consumul declarat si contravaloarea acelui consum la pretul de 6,138 lei/mc si inca o repartizare provenita din acea diferenta despre care vorbim. Cele doua sume finale vor ”inchide” perfect valoarea facturii.
...........................
Ei, sunt as. prop. care au prostul obicei de repartiza costurile cu apa rece altfel si voi exemplifica pe aceleasi date intiale, pornind insa de la consumul declarat de proprietari, astfel:
- valoarea facturii, 920,70 lei : 137,00 mc (consum declarat) = 6,720 lei / mc;
Observati o diferenta de pret, fata de pretul din factura, insa valoarea finala repartizata proprietarilor este aceeasi ca si in primul caz (valoare repartizata ca urmare a consumului declarat la pretul din factura + valoarea diferentelor la pretul din factura).
........................
Administratorul dvs. incearca sa respecte, nu legea, ci ”obiceiul casei”, ceea ce nu este normal, insa daca ar schimba metoda, asa de capul lui, iar nu este bine. In aceste conditii, incercati sa discutati la proxima AG a proprietarilor si sa hotarati sa treceti la metoda legala de repartizare a cheltuielilor in asa fel incat sa nu va mai ”iasa” incasari de 10.000 lei in 4 ani.
Protectia consumatorului: 0 (zero) - dar incercati. Succes!

elenamarta a scris:

Dupa mai multi ani de neatentie, s-a observat ca administratorul de bloc, tarifeaza apa rece la un tarif mai mare decat al APA NOVA. La un calcul bazat pe datele afisate, s-a constatat ca a incasat cu cca.10.000 lei mai mult in 4 ani.

Cum adica neatentie mai multi ani. Asociatia este condusa de comitetul executiv in frunte cu presedintele. Apoi cenzorul verifica si semneaza listele de plata luna de luna. Nu au fost atenti la ce au semnat si aprobat timp de 4 ani? In cei 4 ani a fost acelasi administrator, acelasi presedinte si-acelasi cenzor?
Cei 10.000 lei nu au cum sa apara afisati ca si incasati. Una este ce se afiseaza si alta ce se incaseaza efectiv luna de luna.
...inseamna ca e neglijenta in serviciu, iar el trebuie sa returneze acesti bani.

Sa presupunem ca a incasat acesti 10.000 lei. Asta inseamna ca proprietarii au platiti (nu au contestat sumele) iar casierul a eliberat chitante. Aceste chitante sunt inregistrate in registrul de casa. Banii sunt in registrul de casa si nu in buzunarul casierului. Cum sa-i returneze administratorul daca banii sunt in casieria asociatiei?
Nu dorim sa ne angrenam intr-un proces, ci de fapt dorim sa scapam de acest administrator.

Puteti "scapa" de orice om care lucreaza in asociatie fara sa-l invinuiti de ceva anume. Comitetul executiv, condus de presedinte poate angaja alt administrator oricand considera ca actualul nu-si face datoria.
Intrebarea noastra este: Protectia consumatorului are in atributii si verificarea unor astfel de aspecte, de practicare a unor tarife nelegale la asociatiile de proprietari?

Nu. Protectia consumatorului nu are treaba cu modul de repartizare a cheltuielilor pe listele de plata ale asociatiilor de proprietari pentru ca proprietarii stabilesc singuri modul de repartizarea a cestor cheltuieli in limitele legii 230/2007 si HG 1588/2007. Iar tarifele stabilite lunar si afisate pe listele de plata nu sunt "nelegale" ci mai mici sau mai mari luna de luna in functie de mai multi factori, asta fara a insemna ca se incalca legea dar nici ca totul este perfect.

Daca va punea rubrica separata pentru "pierderi de apa" si in rubricile de apa va socotea valoarea la pretul din factura....dadea acelasi rezultat fara rubrica de "pierderi de apa" si impartirea facturii la consumurile declarate.
Deci administratorul dv. nu a incasat bani in plus, ci a incasat exact cat cerea factura.

N-ati observat atatia ani pentru ca atatia ani s-a inteles ce facea el acolo, pe liste, dar probabil cineva care s-a trezit acum nu este familiarizat cu modul lui de calcul.

Asadar parasiti ideea "instantei" si puneti-l sa va simuleze cele doua variante ca sa va dovedeasca ca da acelasi rezultat.

Alte discuții în legătură

Consum apa nedeclarat Xerxes77 Xerxes77 Buna ziua. Locuiesc la bloc, si am o problema cu modul in care se calculeaza cheltuielile cu apa. Toti vecinii au apometre, niciunul nu este verificat ... (vezi toată discuția)
Diferente pret apa rece teisoara teisoara Buna ziua, va rog frumos sa ma ajutati in urmatoarea speta . - Reacţia reprezentanţilor societăţii vine după ce, în repetate rânduri, mai mulţi ... (vezi toată discuția)
Repartizarea cheltuielilor facturate de asociatie pe consumul de apa din apartamente vladut2 vladut2 Locuiesc intr-un cartier cu toate blocurile contorizate la nivel de bransament si in apartamente. Cum se repartizeaza cheltuielile facturare de asociatie pe ... (vezi toată discuția)