Supun discuției din partea celor interesați pe acest forum a următoarelor aspecte :
Comisia de la Venetia : guvernul Ponta a respectat statul de drept si Constitutia la referendum
Comisia de la Venetia da o palma peste ochi regimului Basescu si Monicai Macovei, sustinatorii tezei aberante si irationale a “loviturii de stat” sustinuta asta vara la suspendarea si demiterea lui Traian Basescu prin referendum
La 14 decembrie 2012, Comisia Europeană pentru Democraţie prin Drept (Comisia de la Veneţia) a adoptat avizul privind compatibilitatea cu principiile constituţionale şi statul de drept a măsurilor luate de Guvernul şi Parlamentul României în ceea ce priveşte alte instituţii ale statului şi cu privire la Ordonanţa de Urgenţă pentru amendarea Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, precum şi cu privire la Ordonanţa de Urgenţă pentru amendarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea referendumului.
Avizul a fost adoptat în baza cererilor formulate la 6, respectiv 9 iulie 2012 de catre Secretarul General al Consiliului Europei şi de catre Primul-ministru al României, dl. Victor Ponta.
Avizul examinează, în primul rând, textele actelor normative relevante şi analizeaza reglementarea constituţionala a unor aspecte, cum ar fi ordonanţele de urgenţă, suspendarea Preşedintelui, instituţia Avocatului Poporului. În al doilea rând, avizul examinează acţiunile şi practicile Guvernului, Parlamentului, precum şi impactul declaraţiilor publice ale unor politicieni. In final, Comisia face propuneri de modificare a Constitutiei.
După prezentarea unei cronologii a faptelor relevante, pe fond avizul urmează următoarea structură: aspecte privind ordonanţele de urgenţă, aspecte privind suspendarea Preşedintelui, aspecte privind demiterea Avocatului Poporului şi preşedinţilor celor două camere ale Parlamentului, aspecte privind independenţa justiţiei, aspecte privind unele principii constituţionale relevante şi formularea unor propuneri de modificare a Constituţiei.
În ceea ce priveşte ordonanţele de urgenţă, avizul identifică faptul că textul Constituţiei referitor la acest tip de act normativ determină predilecţia executivului de a adopta ordonanţe de urgenţă în număr ridicat. Din acest punct de vedere, Comisia remarcă faptul că în anul 2011 au fost adoptate nu mai putin de 140 de ordonanţe de urgenţă, fapt pe care Comisia de la Veneţia îl consideră un abuz al acestui instrument juridic.
În acest context, Comisia formulează în secțiunea finală a raportului propuneri de modificare a regimului ordonanțelor de urgență.
În mod particular, în ceea ce priveşte Ordonanţa de urgenţă nr. 38/2012 pentru modificarea Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale și Ordonanța de Urgență nr. 41/2012 pentru modificarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea referendumului, Comisia de la Veneția a remarcat examinarea acestor acte normative de către Curtea Constituțională și a luat notă că legislația a fost adusă în conformitate cu deciziile Curții.
În ceea ce privește procedura suspendării Președintelui, Comisia de la Veneția a examinat procedura, chestiunea cvorumului în cazul referendumului, precum și relevanța unor declarații publice pe această temă. Comisia de la Veneția notează că referendumul pentru demiterea președintelui a avut loc la 29 iulie 2012 și Curtea Constituțională a decis, la 21 septembrie 2012, faptul că nu a fost atins cvorumul cerut pentru participare, ceea ce a determinat ca referendumul să fie invalid.
Cu privire la chestiunea demiterii Avocatului Poporului, Comisia de la Veneția constată necesitatea consolidării mecanismelor constituționale existente, în vederea necesare pentru asigurării controlului ordonanțelor de urgență și pentru consolidarea statutului instituției Avocatului Poporului, formulând propuneri de amendare a Constituției în secțiunea finală.
În ceea ce privește demiterea președinților celor două Camere ale Parlamentului, Comisia de la Veneția arată că nu dispune de suficiente elemente pentru a stabili dacă exista o violare a regulilor de procedură este problematică. De asemenea, sunt mentionate deciziile Curții Constituționale pe această temă.
Cu privire la problema pretinselor presiuni împotriva justiției, Comisia de la Veneția examinează, pe de o parte, elementele legate de independența Curții Constituționale și, pe de altă parte, pretinsele presiuni împotriva procurorilor.
În ceea ce privește Curtea Constituțională, în ciuda exprimării unor îngrijorări legate de unele declarații publice, Comisia de la Veneția salută faptul că deciziile Curții Constituționale, inclusiv Decizia nr. 731/2012 și Hotărârea nr. 6/2012, ambele referitoare la probleme privind referendumul pentru demiterea Președintelui, au fost respectate.
Totodată, Comisia critică practica Curții Constituționale de a emite un comunicat de presă conținând soluția deciziei, urmând ca întreaga decizie, inclusiv motivarea, să fie publicate în Monitorul Oficial la o dată ulterioară. În acest sens, se recomandă ca anunțarea hotărârii să fie făcută publică numai atunci când întregul text este disponibil pentru publicare, deoarece argumentele care sustin o soluție sunt esențiale.
În ceea ce privește independența procurorilor, Comisia de la Veneția a salutat decizia Curții Constituționale nr. 924 din 1 noiembrie 2012 prin care Curtea a identificat că stabilirea unei comisii de anchetă de către Senat care să investigheze această temă este constituțională, in acelasi timp aratand ca o comisie de ancheta parlamentara nu poate investiga activitati judiciare.
Avizul Comisiei de la Veneția conține o secțiune referitoare la principiile constituționale relevante, în care se menționează importanța pe care o au, pentru statul de drept, nu doar respectarea prevederilor formale ale legii, ci și practicile instituțiilor constituționale și respectul reciproc între acestea.
Comisia de la Veneția salută cu căldură faptul că toți actorii din România au exprimat opinii în sensul necesității reformelor legale și constituționale si
formulează pe larg propuneri de modificare a Constituției României și a legilor relevante, astfel încât pe viitor să fie evitate situații de acest tip.
Astfel, Comisia de la Veneția propune modificarea procedurii constituționale de suspendare a Președintelui României. În opinia Comisiei, dacă se va considera necesară menținerea acestei proceduri, aceasta trebuie să fie transformată într-o răspundere exclusiv juridică, inițiată de Parlament, dar decisă de o instanță.
Sunt prezentate propuneri de modificare a regimului constituțional al ordonanțelor de urgență, una dintre rațiunile utilizării excesive a acestei proceduri – 140 de ordonanțe de urgență în anul 2011 – fiind procedura legislativă complexă în Parlament. Pentru acest motiv, este necesară reformarea Parlamentului. Comisia de la Veneția recomandă îmbunătățirea procedurii legislative și recurgerea la delegarea legislativă (adică utilizarea ordonanțelor simple), ceea ce ar face ca nevoia de a se recurge la ordonanțele de urgență să dispară. În orice caz, Comisia recomandă eliminarea posibilității ca ordonanțele de urgență să rămână în vigoare până la momentul la care sunt respinse de Parlament.
Comisia de la Veneția propune, de asemenea, modificarea prevederilor relevante cu privire la demiterea Avocatului Poporului. Comisia recomandă ca elementele de bază ale statutului Avocatului Poporului, incluzând condițiile pentru demitere, precum și competențele acestuia, să fie reglementate în însuși textul Constituției, pentru a garanta independența acestei instituții.
Totodată, Comisia de la Veneția recomandă ca o reformă constituțională să conducă la clarificarea delimitarii competențelor intre Președinte și Primul-ministru, în special în domeniul politicii externe și în relația cu Uniunea Europeană.
În concluziile avizului, sunt menționate unele evaluări critice cu privire la adoptarea unei serii de măsuri în succesiune rapidă și în special în ceea ce privește practica utilizării ordonanțelor de urgență – de către toate majoritățile parlamentare. De asemenea, este reiterată necesitatea respectării principiului cooperării instituționale loiale.
Totodată, Comisia își exprimă disponibilitatea de a oferi asistență autorităților române pentru implementarea acestor reforme.