cu permisiunea moderatorilor si pentru a nu publica
abuziv sau fara motiv link-uri spre alte site-uri, reproduc mai jos:
GHID PENTRU ORGANIZAREA ªI DESFêURAREA ªEDINŢEI DE INFORMARE PRIVIND MEDIEREA
Scopul şi rolul informării
Principiul informării este o necesitate pentru ca procedura medierii şi modul de acţiune al mediatorului să fie cunoscute de părţi prealabil deciziei lor de a participa la mediere. Principiul informării guvernează activitatea mediatorului de la primul contact cu părţile şi până la finalizarea medierii.
Ca efect al noilor reglementări în materie, principiul informării a fost consacrat ca fiind obligaţie legală pentru părţi atât înainte de declanşarea unui proces în instanţă cât şi la solicitarea instanţei, pe parcursul procesului.
Scopul informării este ca mediatorul să aducă la cunoştinţa părţilor avantajele, efectele, regulile şi limitele medierii adaptat la situaţia lor concretă.
Conţinutul informării obligatorii
Conţinutul informării cu privire la mediere, va cuprinde, fară a se limita, elementele relevante cu privire la definirea medierii şi principiile acesteia, rolul mediatorului, drepturile şi obligaţiile părţilor, avantajele medierii, efectele juridice ale acordului de mediere, posibilitatea obţinerii pe cale necontencioasă a unei hotărâri judecătoreşti de consfinţire a acordului de mediere şi posibilitatea autentificării de către notarul public a acordului rezultat din mediere.
Părţile au libertatea să-şi aleagă mediatorul. Sursa oficială pentru alegerea mediatorului este tabloul mediatorilor autorizaţi întocmit de Consiliul de Mediere, publicat pe site-ul instituţiei: www.cmediere.ro.
Realizarea informării obligatorii
Informarea obligatorie a părţilor se realizează anterior încheierii contractului de mediere.
Informarea obligatorie se realizează de mediator pentru toate părţile implicate în conflict, în întâlniri comune sau individuale, în funcţie de opţiunea părţilor şi de decizia mediatorului care va avea în vedere elementele particulare ale conflictului.
în cazul informării părţilor, mediatorul este obligat să respecte termenul de maximum 15 zile consacrat de art. 60A2 din Legea nr. 192/2006 modificată prin Legea nr. 115/2012 modificată şi prin OUG nr. 90/2012.
Informarea se poate realiza dupa cum urmează:
a. în situaţia în care ambele părţi se prezintă la mediator acesta nu poate pretinde onorariu pentru activitatea de informare.
b. In situaţia în care la mediator se prezintă o singură parte în vederea informării şi partea
nu poate să asigure prezenţa celeilalte/celorlalte părţi, mediatorul va proceda la
convocarea acesteia/acestora, la solicitarea părţii prezente în baza unui contract.
Cheltuielile aferente procedurii de invitare a celeilalte/celorlalte părţi vor fi suportate
de partea solicitantă.
c. In situaţia în care o parte se prezintă la mediator în vederea derulării procedurii de
mediere şi îi solicită acestuia declanşarea procedurii de mediere, mediatorul va
proceda în baza unui contract la invitarea celeilalte/celorlalte părţi. In acesta situaţie
mediatorul este îndreptăţit să solicite onorariu şi cheltuieli ocazionate în derularea
procedurii de pregătire a medierii.
Dacă este mandatat de solicitant, mediatorul este liber să depună toate diligentele pe care le consideră necesare în acord cu art. 43 din Legea nr. 192/2006 pentru a asigura prezenţa tuturor părţilor în vederea desfăşurării şedinţei/şedinţelor de informare.
în cazul în care la mediator se prezintă numai o parte pentru realizarea informării mediatorul va solicită date despre partea/părţile aflate în conflict în vederea transmiterii invitaţiei în acord cu art. 43 alin. 1 din Lege.
Eliberarea documentelor de către mediator - dovada informării obligatorii
Certificatul de informare se eliberează de mediator doar în situaţia în care toate părţile conflictului au fost informate în înţelesul legii cu privire la mediere.
Certificatul de informare trebuie semnat de mediator şi de părţile participante la şedinţa de informare. Eliberarea certificatului de informare se face numai după semnarea acestuia de către mediator şi toate părţile conflictului independent de susţinerea informării în comun sau individual. Certficatul de informate se eliberează într-un număr de exemplare originale egal cu numărul părţilor informate plus unul pentru arhiva formei de exercitare a profesiei.
Mediatorul eliberează certificat de informare şi în cazul în care după ce s-a finalizat informarea, una dintre părţile conflictului refuza să-1 semneze.
In cazul în care părţile invitate nu confirmă participarea, refuză participarea în scris sau dacă au acceptat participarea dar nu se prezintă la data fixată pentru şedinţa de informare, mediatorul va elibera un proces-verbal în care se va consemna situaţia specifică acelui caz.
în situaţia imposibilităţii finalizării informării indiferent de motiv (spre exemplu una dintre părţi se retrage în timpul informării) fapt ce lipseşte de eficienţă informarea, mediatorul va elibera procesul verbal prevăzut de teza a doua a art. 2 alin 1A1 din Lege.
Certificatul de informare (Anexa 1 la prezentul Ghid) va fi redactat de mediator şi va cuprinde următoarele elemente obligatorii:
datele de identificare ale formei de exercitare a profesiei (obligatoriu denumire, sediul profesional şi numărul certificatului de înregistrare fiscală cu data eliberării acestuia)
număr de înregistrare al certificatului şi data înregistrării în registrul formei de exercitare a profesiei datele de identificare ale mediatorului care a realizat informarea data, ora şi locul şedinţei de informare
părţile participante cu toate datele de identificare (nume/denumire şi domiciliu/sediu)
obiectul conflictului şi după caz numărul dosarului din instanţă si instanţa pe rolul căreia se afla dosarul
- decizia fiecărei părţi în urma informării cu privire la acceptarea medierii
- semnătura şi ştampila mediatorului şi semnătura părţilor
în cazul particular al art 601, alin. 1, lit. g) din Lege mediatorul va consemna în cuprinsul certificatului şi numărul şi data documentului prin care a fost exprimat consimţământul victimei de a participa la şedinţa de informare împreună cu făptuitorul.
Procesul-verbal (Anexa 2 la prezentul Ghid) prevăzut la art. 2 alinlAl din Lege va fi redactat de mediator şi va cuprinde următoarele elemente obligatorii:
- datele de identificare ale formei de exercitare a profesiei (obligatoriu denumire, sediul profesional şi numărul certificatului de înregistrare fiscală cu data eliberării)
- număr de înregistrare al certificatului şi data înregistrării în registrul formei de exercitare a profesiei
datele de identificare ale mediatorului
data, ora şi locul la care a fost programată şedinţa de informare
- părţile participante cu toate datele de identificare (nume/denumire şi domiciliu/sediu)
- obiectul conflictului şi dupa caz numărul dosarului din instanţa motivul pentru care nu s-a putut realiza informarea părţilor
- semnătura şi ştampila mediatorului şi după caz, semnătura părţilor prezente
Având în vedere prevederile art.26 alin.3 coform cărora „Pentru activitatea de informare şi consiliere a părţilor cu privire la procedura medierii şi avantajele acesteia, îndeplinită potrivit legii anterior încheierii contractului de mediere, mediatorul nu poate pretinde onorariu", mediatorul nu poate pretinde onorariu pentru activitatea de informare şi nu poate condiţiona eliberarea certificatului de informare sau a procesului verbal de plata unui onorariu.
In situaţia în care la mediator se prezintă numai una dintre părţi, mediatorul încunoştinţează partea solicitantă că informarea se realizează conform legii pentru toate părţile din conflict/litigiu, fară a se putea elibera certificatul de informare în alte cazuri. Totodată mediatorul informează partea/părţile interesate că există posibilitatea demersului personal al acesteia/acestora de a asigura prezenţa celeilalte/celorlalte părţi în vederea realizării informării precum şi existenţa posibilităţii privind invitarea celeilalte/ celorlalte părţi de către mediator pentru participarea la procedura informării obligatorii.
De asemenea, mediatorul informează partea/părţile interesate de posibilitatea organizării şedinţei de informare în comun sau individual şi în funcţie de particularităţile conflictului şi opţiunea părţii/părţilor va recomanda una din cele două variante. Modalitatea de organizare a şedinţei de informare depinde şi de opţiunea identificată de părţi.
Invitaţia se transmite de mediator prin orice mijloace care asigură confirmarea primirii textului. Partea solicitantă este obligata să furnizeze mediatorului orice alte date necesare contactării celeilalte/celorlalte părţi (telefon, email, adresa de corespondenta/fax).
In cazul acceptării medierii, părţile în dispută şi mediatorul vor încheia şi semna contractul de mediere, conform art. 43 alin. 2, mediatorul nemaifiind obligat să elibereze certificatul de informare. Procesul verbal de închidere a medierii confirmă realizarea informării în acord cu prevederile art. 45 din Lege. In acest sens, în conţinutul procesului verbal de închidere a
medierii se va introduce menţiunea: „Potrivit art. ... din contractul nr. ... din data părţile declară că au fost informate de către mediator cu privire la mediere, efectele acesteia şi regulile aplicabile, conform art. 45 alin. 1 lit. c din Legea nr. 192/2006 cu modificările şi completările ulterioare".