O microintreprindere cu o singura salariata isi are sediul acasa la administrator, iar angajatul locuieste la aceeasi adresa (ruda administratorului).
Salariata este insarcinata, insa pana la intrarea in concediu prenatal nu a instiintat in scris angajatorul cu privire la sarcina (saptamana 36 de sarcina) - adica la depunerea concediului de sarcina si lauzie.
1. Trebuie anuntat ITM-ul cu privire la aceasta situatie in termen de 10 zile de la primirea concediului medical?
2. Este salariata anagajata sa anunte in scris angajatorul despre sarcina?
3. Trebuie confirmata sarcina de catre un medic de medicina muncii?
4. In situatia in care firma nu are incheiat un contract pe parte de medicina muncii, este incheierea acestuia obligatorie?
Va multumesc anticipat si astept cu interes raspunsul dumneavoastra!
1. Trebuie anuntat ITM-ul cu privire la aceasta situatie in termen de 10 zile de la primirea concediului medical? În termen de 10 zile lucrătoare de la data la care angajatorul a fost anunţat în scris de către o salariată că este insarcinata, acesta are obligaţia să înştiinţeze medicul de medicina muncii, precum şi inspectoratul teritorial de muncă pe a cărui rază îşi desfăşoară activitatea.
2. Este salariata anagajata sa anunte in scris angajatorul despre sarcina?
salariata gravidă este femeia care anunţă în scris angajatorul asupra stării sale fiziologice de graviditate şi anexează un document medical eliberat de medicul de familie sau de medicul specialist care să îi ateste această stare - art.2 lit.c din OUG nr.96/2003
3. Trebuie confirmata sarcina de catre un medic de medicina muncii?
Starea de graviditate va trebuie confirmata de catre medicul de familie sau de medicul specialist si nu de medicul de medicina muncii.
4. In situatia in care firma nu are incheiat un contract pe parte de medicina muncii, este incheierea acestuia obligatorie? Angajatorii au obligaţia să asigure accesul salariaţilor la serviciul medical de medicină a muncii.
Serviciul medical de medicină a muncii poate fi un serviciu autonom organizat de angajator sau un serviciu asigurat de o asociaţie patronală.
(art.186-187 C.mun.)
Va multumesc pentru promptitudinea cu care ati raspuns solicitarii mele.
La pct. 2 doream sa intreb daca salariata este obligata (nu angajata) sa anunte in scris angajatorul despre starea ei. Si, in situatia in care nu anunta, care ar fi repercursiunile atat pentru salariata cat si pentru angajator - salariata urmeaza sa intre deja in concediu de sarcina, deci un eventual control ITM nu ar gasi salariata la birou.
Faptul ca anuntul care angajator si implicit catre ITM se face in momentul in care salariata este deja in saptamana 36 de sarcina, poate atrage penalitati/amenzi, etc?
Care sunt documentele care trebuie depuse la ITM pentru anuntarea faptul ca in firma este o salariata insarcinata.
Daca salariata nu anunta angajatorul in scris ca este insarcinata, exista riscul concedierii acesteia pe durata in care este gravida ... este dreptul salariatei sa anunte.
La ITM se depune:
- adresa de instiintare
- copie notificare salariat si copie de pe certificatul medical care ii atesta starea.
Nu este cazul concedierii, iar salariata va intra in concediu de sarcina si lauzie. Ma interesau aspectele legate de relatia cu ITM, in special daca se aplica penalizari/amenzi in caz de neanuntare.
Cat despre documente, nu trebuie depus si un raport de la medicul de medicina muncii ? Nu este obligatoriu?