themis a scris:
Prin urmare, pentru a statua asupra propriei competente, respectiv pentru a statua asupra legalitatii timbrarii in cazul in care litigiul supus judecatii priveste constatarea nulitãţii, anularea, rezoluţiunea sau rezilierea unui act juridic patrimonial, precum şi cererilor privind constatarea existenţei sau inexistenţei unui drept patrimonial sau daca cererea are ca obiect pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti care ţine loc de act autentic de înstrăinare a unor bunuri imobile, instanta va determina competenta dupa valoarea impozabila a imobilului, in timp ce pentru taxa de timbru va trebui sa aiba in vedere valoarea declarata de parti sau, in cazul în care valoarea declarată de părţi este inferioară valorii orientative stabilite prin expertiza întocmită de camerele notarilor publici, va tine seama de această din urmă valoare.
Nu e chiar așa.
Pentru stabilirea competenței se va lua în calcul
valoarea de impunere doar în cazul cererilor reale, adică acelea în care se pune în discuție un drept real sau un dezmembrământ al acestuia - vezi
art. 104 NCPC care se referă strict la aceste cereri.
Celorlalte cereri la care vă referiți (execuare, reziliere, anulare a unui contract, sau hot. ce țin loc de contract) fiind
cereri personale punând în discuței un
un drept izvorât din contract le este aplicabil
art. 101 NCPC, adică se va stabili competența după valaorea de circulație (valoare care poate fi - după aprecierea judecătorului - chiar valoarea de impunere, dar nu numai).
Referitor la faptul că se stabilește competența instanțelor pentru judecarea acțiunilor reale după un criteriu și taxa de timbru după altul, nu cred că e o chiar așa de mare problemă, fiind vorba de două materii diferite.
Oricum criteriul simplu al valorii de impunere folosit la stabilirea competenței este binevenit, avându-se în vedere problemele din practică apărute la punerea în dicuție a valorii atâta timp cât încă nu s-a stabilit competența.