Buna ziua!
Sunt posesorul unui autoturism Mazda RX 8, cu motor rotativ de 2x654 cmc, asa zice fabricantul.
Registrul Auto Roman are insa alta parere, a trecut in cartea de identitate 2616 cmc, adica o capacitate cilindrica echivalenta unui motor clasic cu noxe si putere similare.
Le-am solicitat ca in Cartea de Identitate sa imi treaca la rubrica mentiuni capacitatea nominala de 1308 cmc(2X654 ), intrucat conform Codului Fiscal, impozitul auto se plateste la capacitatea nominala.
Astfel dintr-o miscare de condei in loc sa platesc 60 lei/an impozit sunt obligat sa platesc aiurea 2184 lei/an.
Cum nu stiu nici un motor in 2 timpi sau turbo supraalimentat cu noxe mult mai mari, sa plateasca impozite la capacitati echivalente, ma intreb daca nu cumva este o discriminare in cazul acestui tip de motor?
Conform Reglementarilor Privind omologarea individuala, eliberarea cartii de identitate si certificarea autenticitatii autovehiculelor rutiere RNTR-7, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.132/2005 (publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 37 din 18 ianuarie 2010):
CAPITOLUL I Omologarea individuală şi eliberarea CIV
Subcapitolul 16 Prevederi Finale la punctul 42 se precizeaza:
Viteza maximă constructivă a vehiculelor rutiere, puterea netă a motorului şi cilindreea motorului care se înscriu în CIV sunt cele indicate de producător.
Certificatul de conformitate din partea producatorului( COC) spune clar ca acest motor are capacitatea nominala de 2x654 cmc, lucru ignorat de autoritati.
Desi RAR a recunoscut scris aceasta capacitate nominala, considera ca in acte trebuie sa am capacitatea echivalenta=capacitatea nominala x 2.
Cunosc doua precedente, doi posesori de Mazda RX 8 carora RAR-ul le-a facut mentiunea in CIV pt 2x654 cmc(din spusele lor), restul posesorilor in jur de 40 la numar fiind in situatia mea.
Am vreo sansa de castig daca ii dau in judecata? Multumesc!
Cat priveste "volumul util" aici, parerile sunt impartite - unii specialisti cosidera ca motorul are un volum calculat - si pe acela trebuie sa-l iei in seama, altii sunt de parere ca - volumul calculat - trebuie "socotit" tinand cont de "cate explozii "- deci arderi sunt in comparatiei cu un motor clasic- deci calculand volumul astfel- intr-adevar tebuie sa "recunoastem" ca are un volum de lucru de doua ori mai mare !(acum vorbim si de motorul MAZDA !).
Calculul este destul de simplu - prin regula de trei simpla :
Un motor clasic - motorul OTTO - cu un volum util de 1000cmc, in patru timpi si cu patru cilindrii are intr-o rotatie 2 cicluri deci, in doua rotatii - patru cicluri (patru explozii) complete
La motorul MAZDA - cel in discutie - la un volum util de 1000 cmc(deci "egal" cu motorul clasic), avand 2 pistoane rotative, intr-o rotatie sunt 2(pistoane)*2(cicluri, adica 2 explozii-stiind ca intr-o rotatie completa a pistonului sunt 3 explozii), rezulta 4 explozii - deci patru cicluri complete !
Deci, pentru 2 rotatii, vor fi 8(opt) cicluri complete - deci de 2 (DOUA) ori mai multe cicluri complete !
Ce invatam din acest calcul - ca cei de la RAR - cu toate ca motorul de Mazda are un volum calculat de 1300 cmc - din punct de vedere al "poluarii" si de fapt asta calculeaza ei - cat de mult polueaza - vor TAXA motorul cu dublul volumului unui motor clasic !