avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 557 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice PFA, II, AF - Persoana fizica ... Firma din UE - Sediu in Romania
Discuție deschisă în PFA, II, AF - Persoana fizica autorizată, Întreprindere individuală, Asociaţie familială

Firma din UE - Sediu in Romania

Buna ziua,

Colaborez cu o firma de traduceri dintr-o alta tara din UE. Firma respectiva vrea sa-si infiinteze un office in Romania pentru a angaja traducatori romani. Activitatea condusa in Romania va fi doar activitatea traducatorilor. Firma nu va realiza profit si nu va desfasura activitati comerciale in Romania.

Intrebarile mele sunt:

- este necesar ca firma respectiva sa-si creeze o firma separata in Romania (subsidiary etc.) - sau se poate functiona din tara in din care este?

- trebuie neaparat ca personele cu care colaboreaza firma sa fie angajate sau se poate colabora si cu un contract de cobalorare iar "angajatii" isi for infiinta un PFA?
Ultima modificare: Sâmbătă, 6 Aprilie 2013
Gabriela Monica Ionescu, Consultant fiscal
Cel mai recent răspuns: mik_zoltan , utilizator 12:49, 4 Aprilie 2013
De ce trebuie sa isi faca firma in Romania? Nu poate lucra cu traducatorii, care oricum sunt PFA, si sa primeasca facturile pentru prestatii direct pe firma mama? Trebuie doar Cod fiscal verificalbil in VIES - adica inregistrare in scopuri TVA atat a firmei cat si a traducatorului.
II. REPREZENTANŢELE SOCIETÃŢILOR
COMERCIALE
Reprezentanţele se înfiinţează la cererea societăţilor comerciale pentru a efectua acte şi fapte juridice în numele şi în contul acestora. Deci, ele apar în procesul derulării tranzacţiilor comerciale din nevoia societăţilor comerciale de a-şi asigura punerea în aplicare a clauzelor contractuale pe teritoriul ţărilor în care sunt înfiinţate.
Reprezentanţele sunt definite ca fiind acele entităţi juridico-economice care îndeplinesc funcţii de intermediere între societăţile care le-au constituit şi partenerii lor contractuali din ţara respectivă.
Neavând un capital distinct de cel al societăţii primare, reprezentanţele sunt concepute ca entităţi juridico-economice menite să efectueze numai operaţiuni comerciale în deplină conformitate cu obiectul şi scopul societăţii care le-a constituit.
II.1. Constituire şi funcţionare
Reprezentanţele comerciale se pot constitui în România în baza reglementărilor privind autorizarea şi funcţionarea reprezentanţelor societăţilor comerciale şi organizaţiilor economice străine (Decretul-Lege nr. 122 din 1990 privind autorizarea şi funcţionarea în România a reprezentanţelor societăţilor comerciale şi organizaţiilor economice străine).
Cererea de autorizare a constituirii reprezentanţei trebuie să precizeze sediul social al societăţii comerciale, obiectul de activitate al reprezentanţei pe teritoriul României, durata funţionării, numărul şi funcţiile persoanelor ce urmează să lucreze la reprezentanţă. La cerere trebuie anexată o atestare, în original, din partea Camerei e Comerţ sau altui organ care are competenţă în domeniu din ţara sediului societăţii; o confirmare privind bonitatea societăţii din partea băncii prin care societatea îşi derulează operaţiunile financiare; statutul şi alte documente referitoare la societate; împuternicirea autentificată privind reprezentanţii societăţii trimişi să o angajeze valabil în ţara noastră.
În baza legii, competenţa de a elibera autorizaţia aparţine Departamentului Comerţului din Ministerul Industriilor şi Comerţului.
Reprezentanţele societăţilor comerciale pot emite şi primi oferte sau comenzi, pot negocia sau încheia contracte, pot efectua activităţi de informare şi reclamă comercială şi pot efectua alte acte juridice şi activităţi în numele societăţii şi în concordanţă cu obiectul de activitate al acesteia.
Răspunderea pentru actele şi faptele reprezentanţilor revine societăţii comeriale care a constituit-o.
Reprezentanţele şi personalul acestora îşi desfăşoară activitatea cu respectarea dispoziţiilor legale din România. Reprezentanţele societăţilor comerciale, pentru activităţile comerciale pe care le desfăşoară sunt obligate:
- să plătească impozitele şi taxele prevăzute de lege;
- să achite impozitul pe profit;
- să plătească impozitele pe salariile personalului;
- să respecte regimul vamal al bunurilor introduse în ţară pentru dotarea şi înteţinerea sediilor.

II.2. Statutul personalului reprezentanţei societăţii comerciale
Statutul personalului reprezentanţei societăţii comerciale are în vedere faptul că poate fi format din cetăţeni români sau străini.
Durata contractelor de muncă poate fi determinată sau nedeterminată. În baza contractului, salariile pot fi achitate în lei sau în valută, pe baza liberului acord al părţilor în stabilirea salariului..
Reprezentanţele plătesc contribuţia la asigurările sociale pentru cetăţenii străini. Cetăţenii au obligaţia să plătească contribuţia pentru pensia alimentară.
Societatea comercială răspunde solidar cu angajaţii reprezentanţei pentru daunele ce rezultă din faptele ilicite săvârţite de angajaţi în exercutarea activităţii sau în legătură cu exercitarea activităţii reprezentanţei.
II.3. Caracteristicile reprezentanţei
Reprezentanţele societăţilor comerciale sunt o prelungire a personalităţii juridice a societăţii-mamă, neavând calitatea de subiect distinct de drept; ele sunt cârmuite de legea societăţii comerciale care le-a constituit, ceea ce le deosebeşte evident de filialele societăţilor comerciale, dar le apropie de sucursalele acestora prin regimul lor juridic.
Reprezentanţele nu au un capital propriu, ci numai bunuri care fac posibilă îndeplinirea activităţilor comerciale pentru care au fost înfiinţate.
Spre deosebire de sucursale şi filiale, reprezentanţele societăţilor comerciale nu pot fi organizate ca înteprinderi producătoare de mărfuri, prestatoare de servicii sau executante ale unor lucrări.
Reprezentanţele exercită numai funcţii intermediare, în calitate de comisionar sau mandatar al societăţii-mamă.
Impozitul
Pentru reprezentante exista un impozit fix de 4.000 euro pe anul fiscal, platibil in lei la cursul de schimb valabil la data platii. Impozitul se plateste in doua transe egale pana la datele de 25 iunie si respectiv 25 decembrie.
In cazul in care o reprezentanta este infiintata sau inchisa in timpul anului, impozitul datorat pentru anul respectiv este calculat proportional pentru lunile din respectivul an fiscal in care reprezentanta este operationala.
Skybax,

Nu m-am exprimat bine deoarece nu credeam ca informatia despre natura reprezentantei si sediului in Romania este relevanta.

Firma va angaja manageri de proiecte in domeniul traduceri si nu traducatori. De aceea este nevoie de sediu si angajati.

Intrebarea este daca se poate colabora in felul cum ati descris dumneavoastra si cu colaboratori care vor lucra intr-un sediu din Romania (si nu de la ei acasa sau din biroul lor ca traducatori normali) pentru firma mama.

Ultima modificare: Miercuri, 3 Aprilie 2013
mik_zoltan, utilizator
Acum am inteles. Este mai bine sa deschideti filiala sau SRL aici. Ca sa colaborati cu manageri de proiect in modul descris de mine + sa aveti sediu aici este mult mai complicat. Se poate, dar este destul de complicat. Si plus de asta nu cred ca managerii de proiect au PFA. Numai traducatorii autorizati au calitatea de profesie liberala, si deci de PFA. Dar isi pot face PFA normal, nu ca profesie liberala. Dupa cum va spuneam, este mai complicat.
Skybax, va multumesc!

Cel mai probabil lucru va fi ca managerii recrutati vor fi traducatori autorizati, deci marea majoritate (toti?) dintre ei vor avea PFA.

Intrebarea este daca este legal (acceptabil, moral, etc.) sa colaborezi cu acesti manageri in modul descris de dumneavoastra (PFA si nu angajare) + sediu in Romania.

Ideea este ca intentionam sa oferim un salar net $1,000 ceea ce inseamna cam $1,800 cheltuit pe un manager daca este vorba despre o angajare normala. - Ei daca au PFA cu norma de venit, si este perfect legal si normal sa colaborezi cu ei pe baza de PFA si nu angajare, atunci este mult mai avantajos pentru ambele parti.

Ceilalti membrii fondatori din companine nu prea vor sa investeasca $1,800 pe angajat in Romania, mai bine vor sa se duca in UK si sa plateasca £3,000 acolo unde £2,200 ajunge la angajat + vei avea un sediu "fancy" intr-o tara prestigioasa. - Nu sund de acord cu rationamentul lor, dar asa vor ei.

Alte discuții în legătură

Regimul functionarii unui offshore in romania bluepointx bluepointx Buna ziua, As dori sa clarific niste chestiuni legate mai mult sau mai putin de folclorul urban. Exista o societate comerciala offshore care are clienti ... (vezi toată discuția)
Procedura infiintarii reprezentantei ionutanton777ro ionutanton777ro In practica, ma intereseaza cat de facila sau anevoioasa este procedura infiintarii unei reprezentante (a unei asociatii straine in Romania). Redau aici ceea ... (vezi toată discuția)
Contract de munca cu firma din ue george2008 george2008 Buna ziua, Am primit un contract de munca din partea unei firme care nu este inca inmatriculata in Romania. Firma are sediul intr-un stat membru al UE. ... (vezi toată discuția)