avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 922 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Probleme lift
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Probleme lift

Buna ziua,va scriu in speranta ca ma puteti ajuta
Ieri,pe data de 19.04.2013 am avut un incident destul de neplacut.In jurul ore 22,am coborat pana la parter avand grija de o batrana.Cand am vrut sa iau liftul spre etajul 4 unde locuiesc,am observat ca el a urcat mai sus de etajul meu,apoi s-a blocat si am cazut cam 2 etaje cu el in gol.In momentele alea de panica,singurul lucru care mi-a venit in minte a fost sa apas alarma si sa sun pe cineva din apartament sa caute ajutor sa pot iesi mai repede.Un vecin a venit si mi-a deschis usa cu ajutorul unui patent si ma aflam la etajul 5.Blocul nostru are 8 etaje,dar liftul merge doar pana la 7.Omul respectiv mi-a spus ca si fiul sau chiar in acea dimineata a patit cam acelasi lucru si ca s-au prezentat niste oameni de la firma respectiva sa il repare.Oare ce au reparat?Sunt curioasa daca cineva poate fi tras la raspundere pentru acest lucru,din ce stiu,un vecin a mai patit asa,deci suntem cam 3 oameni.Sunt extrem de revoltata pentru ca simt ca viata mi-a fost pusa in pericol,puteam sa cad in gol pana la parter cu acel lift.
Cel mai recent răspuns: elga50 , moderator 21:54, 23 Aprilie 2013
Avand in vedere ca liftul reprezinta parte comuna,intretinerea si reparatia acestuia constituie si implica responsabilitatea exclusiva a asiatiei de proprietari
Pentru indepartarea deficientelor sesizati oficial presedintele asociatiei de proprietari
Buna functionare a liftului este responsabilitatea firmei care se ocupa cu intretinerea liftului si care are contract de service cu asociatia dv.
Ei sunt responsabili daca se intampla defectiuni de genul celei care vi s-a intamplat.
In ascensor aveti unul sau mai multe numere de telefon ale acestei firme la care puteti suna pentru interventii urgente sau mai putin urgente. De aceea sunt montate acele placute in lift, ca sa le vada toata lumea si sa dea telefon la caz de urgenta. Nu trebuie neaparat sa urmati calea birocratica de a anunta intai vecinii, apoi administratorul si presedintele si apoi pana sa sune astia sa mai treaca ceva timp si tot asa.... Oricine are acces la numerele de telefon si poate suna.
Scoaterea persoanelor din lift se intampla foarte repede, orice firma are asigurat un serviciu de urgenta si este o prostie incomensurabila de a cere sau accepta sa fie scos cineva din lift de catre persoane neautorizate.

Ati facut foarte rau asa cum ati procedat deoarece niciun vecin nu ar fi fost responsabil daca se intampla ceva cu dv. in timp ce usile erau deschise. Si nici firma de service. Aceasta raspunde numai pentru ce vi s-ar fi intamplat rau atata timp cat usile ramaneau inchise.

Ca orice mecanism si acela al liftului se defecteaza si de multe ori este necesara o interventie destul de costisitoare pentru ca o defectiune sa nu se mai repete. Sigur ca pe dv. nu va intereseaza acest lucru, ci siguranta dv. Aici e de discutat daca firma, stiind problemele tehnice ale liftului nu cumva a propus conducerii, administratorului, ceva cheltuieli suplimentare si daca acestia au fost de acord sa le faca 'au ba.

Daca defectiunile, mai ales cele care se repeta si pun in pericol sanatatea oamenilor, nu sunt remediate, liftul trebuie inchis pana la remedierea lui. Aici nu exista dubii.
Dv. reclamati la administrator sau presedinte ce vi s-a intamplat, iar acestia ori cer firmei sa remedieze defectiunea, ori sa inchida liftul. Asta trebuie sa faca asociatia, nu sa repare liftul.
Responsabila este firma care se ocupa de lift si poate fi chemata in judecata civila si chiar penala se poate spune.
Daca nu aveti nicio vina la folosirea defectuasa a liftului puteti obtine despagubiri.
Va trebui insa sa dovediti prejudiciul moral.
Aveti dreptul de a va angaja si avocat pentru proces.
Va trebui sa dovediti ca s-a intamplat asa cum sustineti.
Am de prezentat urmatorul caz legat de reparatia capitala a ascensorului in blocul in care locuiesc. Domiciliez la et.6 intrun bloc cu 10 nivele din 1974 data in care blocul s-a dat in folosinta. Anul trecut s-a pus problema reparatiei capitale a ascensorului pentru a nu pierde licenta de functionare, asta insemnand cheltuieli importante pe 3 pachete de baza necesare toate: mecanic, electric, cabina. Dupa mai multe sedinte ordinare, extraordinare, reconvocate datorita in principal lipsei de cvorum (scara noastra cuprinde 44 de apartamente) dar si lipsei de bani, fondul de reparatii fiind foarte mic, in cele din urma s-a gasit urmatoarea solutie legala credem noi la vremea respectiva. S-a stabilit modalitatea de plata a fiecarui proprietar de apartament dupa cota parte indiviza respectiv 1024 roni pentru cei de la 4 camere, respectiv 834 roni pentru cei de la 3 camere. Presedintele de atunci a gasit si a prezentat o firma autorizata ISCIR care intamplator sau nu asigura si service-ul liftului, toata lumea a fost de acord, s-a dat un avans pentru a se incepe lucrarile (mai intai s-a executat pachetul electric-electronic si inlocuit cabina in intregime) apoi in ultima faza pachetul mecanic partial. Din cei 44 de proprietari 39 din ei reprezentand deci 89% au platit integral suma ce le revenea. Din cauza a 5 proprietari din care 3 de la parter, 1 de la et.1 si 1 de la et.4 care de rea credinta nu au vrut sa dea niciun leu pe motiv ca ei nu folosesc liftul, suma RIDICANDU-SE UNDEVA LA 4500 DE RONI, motorul si cablurile de sustinere aduse si comandate de la o firma din Spania, STAU INTR-O MAGAZIE A ASOCIATIEI. Liftul mai are licenta de functionare pana in octombrie 2014 (a primit 2 ani) datorita modernizarilor descrise mai sus. Noul presedinte al asociatiei din octombrie anul trecut nu a reusit sa convinga de vorba buna pe cei 5 debitori (convingerea multora dintre noi este ca nici nu a incercat macar), nu a pus penalizari railor platnici desi intr-o sedinta anterioara se stabilise plata in 2 transe a sumelor respective, la care 39 /44 s-au conformat, nu a intreprins nici macar o somatie scrisa, o inaintare in instanta, o blocare a titlului de proprietate ori o alta masura aflata la dispozitie in functia sa de presedinte. A convocat in luna martie o sedinta la care au fost prezenti 5/44 si a propus ca noi ceilalti 39 buni platnici sa le platim si partea celor 5, pentru a se executa integral si pachetul mecanic, montarea motorului nou si a cablurilor. A reconvocat sedinta in aprilie, ATENTIE LA PESTE O LUNA, de data asta au fost prezenti 7/44 si au hotarat cu majoritate de voturi sa platim noi ceilalti 39 difenta de 4500 de roni in mod egal. Din cate stiu, adunarea generala reconvocata trebuia sa aiba loc in cel mult 10 zile de la data primei sedinte. Si apoi datoria noului presedinte nu este de a pune in aplicare hotararile adunarii generale anterioare in care s-a stabilit in mod legal si fara echivoc modalitatea de plata (aceasta realizandu-se efectiv prin plata integrala 89% din suma de bani ce revenea pe fiecare apartament) ? Cum ramane cu drepturile celor 39/44 proprietari de buna credinta care au platit la TIMP si INTEGRAL suma datorata?
Eu cred ca noul presedinte prin NEINPLICAREA SA, ar trebui sa suporte impreuna cu comitetul executiv suma de 4500 de roni necesara, urmand ca mai apoi acestia sa si-o recupereze de la raii platnici, pentru ca motorul sta deja de 4 luni intr-o magazie si penalizarile catre firma de service se aduna pe zi ce trece...
CUM PROCEDAM LEGAL IN ACEASTA CAUZA?
Sa finalizam lucrarile la lift in maxim o luna-doua? Mentionez ca montarea motorului si a cablurilor precum si reglajele necesare s-ar putea face in maxim 2-3 zile, daca am avea banii!
Daca ("....si cu parca") ati fi avut fond de reparatii, acum nu va durea capul. Aceasta este o invatatura de minte pentru viitor ca sa va alimentati corespunzator de mult acest fond, astfel incat urmatoarele reparatii sa le faceti din acesta.
Nu aveti un comitet executiv si un presedinte gospodari si cu gandire in perspectiva si functionati de azi pe maine, ca asociatie, ceea ce va aduce prejudicii mai mult sau mai putin importante.
Liftul este numai un exemplu.

Cunoasteti cum stau lucrurile cu legea, dar am sa va ofer cateva prevedri legale pe care sa le aratati presedintelui si comitetului, astfel incat sa abordeze aceasta situatie in mod corect si legal:
Legea 230/2007 de infiintare, organizare si functionare a asociatiilor de proprietari spune:
Art. 16. - (1) Proprietarii sunt obligati sa ia masuri pentru consolidarea sau modernizarea cladirii, pentru reabilitarea termica si eficienta energetica, potrivit prevederilor legale. Indiferent de natura interventiilor, se va avea in vedere mentinerea aspectului armonios si unitar al intregii cladiri.
......
Art. 18. - In cazurile in care in cladirile de locuinte unul dintre proprietari sau chiriasi impiedica, cu buna-stiinta si sub orice forma, folosirea normala a cladirii de locuit, creand prejudicii celorlalti proprietari ori chiriasi, dupa caz, proprietarii sau reprezentantul legal al acestora pot solicita instantei sa hotarasca masurile pentru folosirea normala a cladirii, precum si plata daunelor


Modernizarea cladirii inseamna si intretinerea si modernizarea instalatiilor cladirii, nu numai a zidurilor. In art. 18 nu se spune care proprietari, deci toti au aceasta obligatie. La ascensor fiecare dintre proprietari are o cota-parte indiviza de proprietate pe care trebuie s-o intretina, s-o repare si s-o modernizeze.
Cota-parte indiviza este nedelimitata in spatiu in sensul ca fiecare proprietar isi are partea lui de proprietate comuna oriunde in acea cladire nu este spatiul sau individual.
Proprietatea comuna este descrisa in acordul de asociere din dosarul de infiintare a asociatiei de proprietari si daca veti citi inca o data acel acord veti regasi acolo si cuvantul ascensor (lift). Proprietatea comuna este fortata si perpetua, asadar vrei nu vrei, ca proprietar stapanesti impreuna cu ceilalti tot ce inseamna spatiu, instalatii, ziduri, pereti, infrastructura etc care nu este proprietate individuala, atata timp cat cladirea exista si-ti ramane in stapanire atata timp cat ramai proprietar in acel condominiu.

HG. 1588/2007 cunormele de aplicare a legii mai sus mentionate:
Art.32
....
(3) Niciun proprietar de apartament sau de spatiu cu alta destinatie decat aceea de locuinta nu va fi exceptat de la obligatia de a contribui la plata cheltuielilor comune, ca urmare a renuntarii la folosirea unei parti din proprietatea comuna, a abandonarii apartamentului sau a spatiului cu alta destinatie decat aceea de locuinta ori in alte situatii;
...................
Art. 43. - Cheltuielile pe cota-parte indiviza de proprietate, in functie de suprafata utila a apartamentelor si a spatiilor cu alta destinatie decat aceea de locuinta, reprezinta cheltuielile efectuate pentru administrarea, intretinerea, repararea, exploatarea si, dupa caz, consolidarea partilor de constructii si instalatii din condominiu aflate in proprietate comuna.
Art. 44. - (1) Cheltuielile pe cota-parte indiviza de proprietate reprezinta cheltuielile asociatiei cu privire la proprietatea comuna, cu privire la: fondul sau fondurile pentru lucrari de intretinere, service, reparatii si, dupa caz, de consolidare, reabilitare, eficienta energetica, modernizare la partile de constructii si instalatii aflate in si pe proprietatea comuna, astfel cum este descrisa in cartea tehnica a constructiei si in acordul de asociere: subsolul; conductele de distributie si coloanele instalatiilor de apa, canalizare, incalzire, energie electrica; casa scarii; podul; spalatoria; uscatoria; terasa; ascensorul; interfonul - partea de instalatie de pe proprietatea comuna; centrala termica proprie; crematoriul; tubulatura de evacuare a deseurilor menajere; structura de rezistenta; fatadele; acoperisul si altele asemenea, conform prevederilor din acordul de asociere; personalul angajat sau contractat al asociatiei: salarii sau remuneratii pentru administrator, contabil, casier, instalator, electrician, portar, cheltuieli pentru curatenie etc.; indemnizatii acordate membrilor asociatiei de proprietari ori persoanelor alese: presedintele, membrii comitetului executiv si ai comisiei de cenzori; prime; credite bancare; contracte sau polite de asigurari; alte servicii administrative catre proprietatea comuna.


Eu va sugerez sa aduceti la cunostinta presedintelui aceste argumente si poate si altele de felul acesta pe care vi le vor sugera si alti utilizatori, articolele de lege care indruma si asupra felului cum poate fi rezolvata problema.
Celor care nu au vrut sa plateasca aceasta suma sa li se puna pe liste, sumele neachitate se penalizeaza conform legii si daca nu se invoiesc s-o plateasca, sa-i actioneze in judecata pe baza acestor articole din lege (in prima faza pot ajunge cu ei la mediator, cheltuieli suplimentare pe care le vor achita tot ei)

Va spun ca desi mai aveti ceva ragaz pana in oct 2014, la soroc, liftul vi se va inchide. E timp suficient totusi pentru a fi convinsi sa plateasca pentru o proprietate care este a lor.

Nefolosinta liftului, pentru ei, se poate materializa numai cu neplata curentului electric aferent liftului.

Alte discuții în legătură

De ce sa platesc service ascensor daca stau la et. 1 georgetteivonna georgetteivonna Locuiesc la etajul 1 si de trei ani de zile de cand locuiesc in acest bloc, usile lifturilor de la etajul 1 sunt blocate. Lunar, platesc taxa de service, ... (vezi toată discuția)
Modalitatea de plata a unei reparatii capitale a liftului, actiune in instanta contra railor platnici nemteanu nemteanu Buna ziua, Locuiesc intr-un imobil cu 10 etaje din 1974 prevazut cu ascensor inca de la inaugurare. In luna mai a.c. o inspectie ISCIR ne-a transmis prin ... (vezi toată discuția)
Lege privind plata liftului intr-un bloc gmecmha gmecmha Buna seara.As dori sa-mi spuneti daca exista o lege prin care esti obligat sa platesti intr-un bloc liftul la etajul 1, acesta nefiind functional si ... (vezi toată discuția)