Daca ("....si cu parca") ati fi avut fond de reparatii, acum nu va durea capul. Aceasta este o invatatura de minte pentru viitor ca sa va alimentati corespunzator de mult acest fond, astfel incat urmatoarele reparatii sa le faceti din acesta.
Nu aveti un comitet executiv si un presedinte gospodari si cu gandire in perspectiva si functionati de
azi pe maine, ca asociatie, ceea ce va aduce prejudicii mai mult sau mai putin importante.
Liftul este numai un exemplu.
Cunoasteti cum stau lucrurile cu legea, dar am sa va ofer cateva prevedri legale pe care sa le aratati presedintelui si comitetului, astfel incat sa abordeze aceasta situatie in mod corect si legal:
Legea 230/2007 de infiintare, organizare si functionare a asociatiilor de proprietari spune:
Art. 16. - (1) Proprietarii sunt obligati sa ia masuri pentru consolidarea sau modernizarea cladirii, pentru reabilitarea termica si eficienta energetica, potrivit prevederilor legale. Indiferent de natura interventiilor, se va avea in vedere mentinerea aspectului armonios si unitar al intregii cladiri.
......
Art. 18. - In cazurile in care in cladirile de locuinte unul dintre proprietari sau chiriasi impiedica, cu buna-stiinta si sub orice forma, folosirea normala a cladirii de locuit, creand prejudicii celorlalti proprietari ori chiriasi, dupa caz, proprietarii sau reprezentantul legal al acestora pot solicita instantei sa hotarasca masurile pentru folosirea normala a cladirii, precum si plata daunelor
Modernizarea cladirii inseamna si intretinerea si modernizarea instalatiilor cladirii, nu numai a zidurilor. In art. 18 nu se spune care proprietari, deci toti au aceasta obligatie.
La ascensor fiecare dintre proprietari are o cota-parte indiviza de proprietate pe care trebuie s-o intretina, s-o repare si s-o modernizeze.
Cota-parte indiviza este nedelimitata in spatiu in sensul ca fiecare proprietar isi are partea lui de proprietate comuna oriunde in acea cladire nu este spatiul sau individual.
Proprietatea comuna este descrisa in acordul de asociere din dosarul de infiintare a asociatiei de proprietari si daca veti citi inca o data acel acord veti regasi acolo si cuvantul ascensor (lift). Proprietatea comuna este
fortata si perpetua, asadar vrei nu vrei, ca proprietar stapanesti impreuna cu ceilalti tot ce inseamna spatiu, instalatii, ziduri, pereti, infrastructura etc care nu este proprietate individuala, atata timp cat cladirea exista si-ti ramane in stapanire atata timp cat ramai proprietar in acel condominiu.
HG. 1588/2007 cunormele de aplicare a legii mai sus mentionate:
Art.32
....
(3) Niciun proprietar de apartament sau de spatiu cu alta destinatie decat aceea de locuinta nu va fi exceptat de la obligatia de a contribui la plata cheltuielilor comune, ca urmare a renuntarii la folosirea unei parti din proprietatea comuna, a abandonarii apartamentului sau a spatiului cu alta destinatie decat aceea de locuinta ori in alte situatii;
...................
Art. 43. - Cheltuielile pe cota-parte indiviza de proprietate, in functie de suprafata utila a apartamentelor si a spatiilor cu alta destinatie decat aceea de locuinta, reprezinta cheltuielile efectuate pentru administrarea, intretinerea, repararea, exploatarea si, dupa caz, consolidarea partilor de constructii si instalatii din condominiu aflate in proprietate comuna.
Art. 44. - (1) Cheltuielile pe cota-parte indiviza de proprietate reprezinta cheltuielile asociatiei cu privire la proprietatea comuna, cu privire la: fondul sau fondurile pentru lucrari de intretinere, service, reparatii si, dupa caz, de consolidare, reabilitare, eficienta energetica, modernizare la partile de constructii si instalatii aflate in si pe proprietatea comuna, astfel cum este descrisa in cartea tehnica a constructiei si in acordul de asociere: subsolul; conductele de distributie si coloanele instalatiilor de apa, canalizare, incalzire, energie electrica; casa scarii; podul; spalatoria; uscatoria; terasa; ascensorul; interfonul - partea de instalatie de pe proprietatea comuna; centrala termica proprie; crematoriul; tubulatura de evacuare a deseurilor menajere; structura de rezistenta; fatadele; acoperisul si altele asemenea, conform prevederilor din acordul de asociere; personalul angajat sau contractat al asociatiei: salarii sau remuneratii pentru administrator, contabil, casier, instalator, electrician, portar, cheltuieli pentru curatenie etc.; indemnizatii acordate membrilor asociatiei de proprietari ori persoanelor alese: presedintele, membrii comitetului executiv si ai comisiei de cenzori; prime; credite bancare; contracte sau polite de asigurari; alte servicii administrative catre proprietatea comuna.
Eu va sugerez sa aduceti la cunostinta presedintelui aceste argumente si poate si altele de felul acesta pe care vi le vor sugera si alti utilizatori, articolele de lege care indruma si asupra felului cum poate fi rezolvata problema.
Celor care nu au vrut sa plateasca aceasta suma sa li se puna pe liste, sumele neachitate se penalizeaza conform legii si daca nu se invoiesc s-o plateasca, sa-i actioneze in judecata pe baza acestor articole din lege (in prima faza pot ajunge cu ei la mediator, cheltuieli suplimentare pe care le vor achita tot ei)
Va spun ca desi mai aveti ceva ragaz pana in oct 2014, la soroc, liftul vi se va inchide. E timp suficient totusi pentru a fi convinsi sa plateasca pentru o proprietate care este a lor.
Nefolosinta liftului, pentru ei, se poate materializa
numai cu neplata curentului electric aferent liftului.