avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 895 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Avocaţi şi Admitere ... Avocat, liber si independent, apar drepturile si ...
Discuție deschisă în Avocaţi şi Admitere în avocatură

Avocat, liber si independent, apar drepturile si interesele statului

Am aflat din presa de astazi ca Primaria Bucurestiului a incheiat contracte de asistenta juridica cu o importanta firma de avocatura; trec peste declaratiile partilor implicate, din care nu rezulta daca au fost respectate dispozitiile O.U.G. 34/2006 precum si peste faptul ca, dupa memorii repetate in legatura cu aceasta situatie, unul dintre sefii unui serviciu juridic a fost destituit din functie.

Ajungand la esenta problemei, arat ca autorii de drept administrativ inteleg prin organ al administratiei publice "un colectiv organizat de oameni investiti prin lege cu o anumita competenta in realizarea puterii de stat" (A. Iorgovan, "Tratat de drept administrativ", vol. II, Editura Nemira, Bucuresti, 1996, p. 354).

Conform prevederilor art. 1 din Legea nr. 514/2003 precum si potrivit art. 2, alin. (3), lit. a)-c), f) si g) din Legea nr. 188/1999, din acest colectiv fac parte si consilierii juridici.

1. Poate asigura un avocat, incheind un contract de asistenta juridica, o parte din atributiile realizarii puterii publice fara a incalca dispozitiile art. 1-art. 9 din Legea nr. 51/1995 precum si pe cele ale art. 1 din Legea nr. 514/2003?
2. Poate un avocat, incheind un contract de asistenta juridica, sa fie investit legal cu prerogativele de putere publica reglementate prin art. 2, alin. (3) din Legea nr. 188/1999, desi a eludat astfel prevederile acestui act normativ referitoare la intrarea in corpul functionarilor publici?
Va multumesc anticipat!

Consilier juridic,
Gabriela Pintea
Cel mai recent răspuns: Gabriela Pintea , Consilier juridic 02:38, 17 Martie 2009
Buna ziua.Sincer nu aveti dreptate cand sustineti afurmatiile de mai sus.Contractarea serviciilor de asistenţă juridică nu implică organizarea unei proceduri de achiziţie, acest domeniu de activitate făcând obiectul unei excepţii exprese prevăzute de art. 16 din OUG nr. 34/2006. Legea nr.51/1995 privind organizarea si exercitarea profesiei de avocat
Art. 2
(1) In exercitarea profesiei avocatul este independent si se supune numai legii, statutului si regulilor eticii profesionale.
(2) Avocatul promoveaza si apara drepturile si libertatile omului.
(3) Avocatul are dreptul sa asiste si sa reprezinte persoanele fizice si juridice in fata tuturor instantelor, autoritatilor si institutiilor, precum si a altor persoane, care au obligatia sa permita si sa asigure desfasurarea nestingherita a activitatii avocatului, in conditiile legii.
(4) Orice persoana are dreptul sa isi aleaga in mod liber avocatul.
(5) In exercitarea dreptului de aparare avocatul are dreptul si obligatia de a starui pentru realizarea liberului acces la justitie si pentru un proces echitabil.
Legea nr.514/2003 privind organizarea profesiei de consilier juridic
Art. 1.
Consilierul juridic asigura apararea drepturilor si intereselor legitime ale statului, ale autoritatilor publice centrale si locale, ale institutiilor publice si de interes public, ale celorlalte persoane juridice de drept public, precum si ale persoanelor juridice de drept privat, in slujba carora se afla si in conformitate cu Constitutia si legile tarii.
Deci nu exista nici un temei legal in baza caruia un avocat sa nu poate reprezenta din punct de vedere juridic o institutie publica nici macar art. 2, alin. (3) din Legea nr. 188/1999 la care faceti referire neprecizand aceasta
Buna dimineata!

In primul rand, va multumesc pentru raspuns!
In cel de-al doilea rand, nu fac niste afirmatii, pun doar niste intrebari pornind de la colectivul organizat de oameni la care se face referire in literatura de specialitate.
"Colectiv" insemnand, desigur, oricare organ al administratiei publice; aceste "colective organizate" nu au legatura cu libertatea sau cu independenta activitatii avocatului, prevazute in art. 1 din Legea nr. 51/1995 (virgula dintre "avocat" si "liber si independent" din titlul topicului este pusa intentionat).
N-am inteles ce nu am precizat in legatura cu prerogativele de putere publica prevazute in art. 2, alin. 3 din Legea nr. 188/1999.
Nu vreau sa supar niciun avocat, efectiv caut niste raspunsuri. Motivul pentru care am deschis acest topic la sectiunea "avocati" se datoreaza faptului ca ma intereseaza, in primul rand, opiniile dvs., ale avocatilor.

Consilier juridic,
Gabriela Pintea
Statul (orasul, comuna, etc) poate incheia practic orice contracte de drept privat cu persoane firme, etc... fara ca acele firme sa primeasca prin acele contracte prerogative ale puterii publice.
Nu vad nici o problema in ceea ce priveste legalitatea unor astfel de contracte, discutabila poate fi insa oportunitatea lor daca ne gandim ca exista consilieri juridici.
Insa pentru a aprecia oportunitatea unor astfel de contracte sunt mult prea putin elemente cunoscute...
Persoana juridica este un subiect colectiv de drept. ("persoana juridica este, in esenta, un colectiv de oameni , mai mare ori mai mic, dupa caz" - zicea Prof Beleiu in cursul sau pentru anul I de studii).
Faptul ca in alte ramuri de drept, entitatile juridice, care pentru dreptul civil sunt persoane juridice , sunt desemnate prin alte cuvinte sau expresii (organe de stat, organizatii, institutii, unitati administrativ teritoriale sau mai stiu eu cum) nu e de natura sa puna vreun monopol pe ideea de "colectiv organizat". Nu stiu ce-ti veni cu colectivul asta...

Este persoana juridica orice organizatie ...care are o organizare de sine statoare si un patrimoniu propriu afectat realizarii unui anume scop (a se vedea art 26 din Decretul 31/1954).
Iar avocatul are dreptul (potrivit art 2 alin 3 din L 54/1995) sa asiste si sa reprezinte persoanele fizice si juridice , fara nici o distinctie dupa cum ...sunt botezate.
Ultima modificare: Marți, 3 Martie 2009
romascanu, moderator
romascanu a scris:

Persoana juridica este un subiect colectiv de drept. ("persoana juridica este, in esenta, un colectiv de oameni , mai mare ori mai mic, dupa caz" - zicea Prof Beleiu in cursul sau pentru anul I de studii).
Faptul ca in alte ramuri de drept, entitatile juridice, care pentru dreptul civil sunt persoane juridice , sunt desemnate prin alte cuvinte sau expresii (organe de stat, organizatii, institutii, unitati administrativ teritoriale sau mai stiu eu cum) nu e de natura sa puna vreun monopol pe ideea de "colectiv organizat". Nu stiu ce-ti veni cu colectivul asta...

Este persoana juridica orice organizatie ...care are o organizare de sine statoare si un patrimoniu propriu afectat realizarii unui anume scop (a se vedea art 26 din Decretul 31/1954).
Iar avocatul are dreptul (potrivit art 2 alin 3 din L 54/1995) sa asiste si sa reprezinte persoanele fizice si juridice , fara nici o distinctie dupa cum ...sunt botezate.

Buna dimineata!

Va multumesc pentru raspuns!
Teza majoritara a autorilor de drept public in perioada 1948-1989 era aceea ca orice organizatie (unitate) economica de stat era si organ al administratiei de stat. (A. Iorgovan, op. cit., p. 348).
Teoria s-a schimbat, insa, atat in ramura dreptului administrativ cat si in cea a dreptului constitutional, dupa 1989 (de fapt, dupa ce a intrat in vigoare Constitutia din 1991) desi Decretul nr. 31/1954 nu a fost abrogat.
Si, in aceasta situatie, speculeaza oricine ce si, mai ales, cat poate.
Iar "colectivul organizat" este, asa cum am aratat in primul mesaj postat, citat din Antonie Iorgovan.
Apropos de ramura dreptului constitutional, am certitudinea ca Senatul Romaniei nu va incheia un contract de asistenta juridica cu un cabinet de avocatura. Sau, mai stii, poate nu voi afla eu, dvs., restul lumii...

Folosesc butonul "editeaza" pentru a pune o intrebare: avand in vedere prevederile legale citate de mine in primul mesaj postat, se poate aprecia ca Decretul nr. 31/1954 este desuet (implicit abrogat)?

Consilier juridic,
Gabriela Pintea
Ultima modificare: Marți, 3 Martie 2009
Gabriela Pintea, Consilier juridic

Alte discuții în legătură

Delegare atributii fp alexandru andra alexandru andra Unui FP trebuie sa i se intocmeasca decizie de delegare unor atributii ale unui curier(personal contractual). Oare nu intram in incompatibilitate cf. Legii ... (vezi toată discuția)
Reprezentarea in instanta a institutiei publice Rheal Rheal Un functionar public cu studii juridice care desi NU este incadrat pe functia de consilier juridic poate, prin delegarea de atributii a directorului ... (vezi toată discuția)