Conform art. 22 alin (1) lit. a) din Codul fiscal, contribuabilul are dreptul la deducerea rezervei legale, in limita unei cote de 5% aplicata asupra profitului contabil, inainte de determinarea impozitului pe profit, din care se scad veniturile neimpozabile si se adauga cheltuielile aferente acestor venituri neimpozabile, pana ce aceasta va atinge a cincea parte din capitalul social subscris si varsat sau din patrimoniu, dupa caz, potrivit legilor de organizare si functionare.
In cazul Dvs,.5% din profit este mai mare decat 20% din capitalul social subscris si varsat, astfel ca 200 lei este rezerva legala deductibila, daca 8.642 este profitul contabil.
Mai am o dilema.. Am inregistrat pe luna decembrie 2012 constituirea rezervei
121 = 129 200 lei si 129 = 106 200 lei. Astfel profitul net a devenit 8.442 lei, dar nu imi mai ies corelatiile in bilant si anume F10 rand 36 C2 ( cont 121 sold creditor 8.442 lei) cu F 20 rand 67 C2 ( profit exercitiu financiar 8.642 lei ), caci in F20 nu am cum sa inregistrez rezerva distribuita de 200 lei. Cum sa procedez?
Totodata firma are total active, dar si CA sub 35.000 euro, dar nu am optat pentru sistemul simplificat de contabilitate. Firma are 2 asociati, iar unul din ei este administrator, care totodata s-a angajat ca director economic. Este corect sa semneze aceeasi persoana bilantul si la Administrator si la Intocmit?
Buna ziua,
Nota contabila 121 = 129 se inregistreaza pentru valoarea totala a soldului contului 121, la inceputul anului urmator(in ianuarie 2013).
Acesta este motivul pentru care nu va ies corelatiile celor doua formulare.
Numai bine
Contarea pentru repartizarea sumei de 200 lei la rezerva legala este gresita.
Corect este numai 129=1061 200 lei.
La inceputul exercitiului financiar 2013, se efectueaza inregistrarea contabila:
121=117 (cu diferenta)
121=129 200 lei
In opinia mea, referitor la semnarea de catre administrator a situatiei financiare si pentru directorul economic, avand in vedere ca raspunderea ii apartine administratorului, pentru modul in care este organizata si condusa contabilitatea firmei, conform Legii contabilitatii(82/1991), "art. 10. – (1) Răspunderea pentru organizarea şi conducerea contabilităţii la persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1)-(4) revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligaţia gestionării entităţii respective.'', nu cred sa fie vreo problema. Mai ales ca asociatii, conform Legii societatilor comerciale (31/1990) pot fi si alariati ai societatii din care fac parte.
Nu exista incompatibilitate intre calitatea de asociat / administrator si cea de salariat cu o anumita functie. Nu exista o prevedere expresa, dar nici interdictie.
:)