Procedura si modelul de formular de adeziune la asociatie il stabiliti prin regulamentul de organizare si functionare.
O persoana care doreste sa devina membru cu drepturi depline, dupa ce afla imformatii despre asociatie si prevederile statutare, completeaza in scris acest formular de adeziune cu date, informatii despre el si semnatura.
Comitetul director aproba sau respinge aceasta solicitare.
Dupa aprobare, el se bucura de toate drepturile dar e tinut sa respecte si toate obligatiile din statut si celelalte acte interne ale asociatiei, inclusiv la plata cotizatiei. Adunarea generala poate acorda facilitati (reduceri sau scutiri) la plata cotizatiei pentru categorii clar stabilite in statut, daca e cazul. Altfel toti membrii, fara distinctie intre membrii fondatori si cei care au intrat in asociatie ulterior datei infiintarii, platesc cotizatie. Venitul din cotizatii poate asigura acoperirea unor cheltuieli curente.
Multumesc pentru raspuns. Intrebarea s-a nascut in urma feedback-urilor potentialilor membri. Greutate in completare, semnare, trimitere in format letric. A fost solicitat un formular electronic.
Refac intrebarea: Daca in statut nu am scris in ce mod se face adeziunea, o pot face doar electronic, prin completare online? Exista o precizare legislativa in acest sens?
Completarea online este riscanta fata de completarea letrica? De ce?
Multumesc
Nu consider ca e greu sa vina odata la sediul asociatiei si sa completeze si semneze formularul de adeziune. Daca chiar nu poate veni, transmiteti-i formularul, sa-l listeze si sa-l completeze si semneze si apoi sa vi-l transmita prin posta sau sa-l scaneze si sa-l transmita.
Sa va mai spun ca singura cale prin internet e semnatura electronica.
Oricum trebuie sa va asigurati ca respectiva persoana e cea care semneaza ca doreste sa adere la asociatie cu tot ce presupune asta.
Lucrurile nu sunt chiar asa de simple.
In primul rand trebuie sa delimitati in Statut ce categorie sau categorii de membri sunt intr-adevar "membri" in sensul legii, adica persoanele care faca parte din Adunarea Generala si au implicit drept de vot, ca numarul si identitatea lor este esentiala in verificarea legalitatii si statutaritatii deciziilor Adunarii Generale ex. alegere de organe de conducere si control, stabilire cotizatii, modificare statut etc. OG 26 / 2000 prevede expres ca AG este formata din toti membrii, si in practica interpretarea flexibila a fost ca o asociatie isi poate defini diverse categorii, dar chiar daca pe toti ii considera "membri", cei care nu au drept de vot practic nu sunt parte a organului suprem - Adunarea Generala - si implicit nici "membri" in sensul OG 26 / 2000, ci un soi de categorie inferioara, cu drepturi si obligatii mai limitate, lista lor nu face parte din Statut si Actul COnstitutiv, prezenta lor nu influenteaza cvorumul legal si statutar de sedinta si de decizie a AG, pot fi insa pusi sa plateasca o cotizatie ( de regula mai redusa decat cea pentru membrii propriu-zisi, cu drept de vot) si in principiu daca nu au drept de vot nici nu pot fi alesi in organe...
Prin urmare primirea unui membru de categorie care nu confera drept de vot are implicatii juridice mult mai reduse decat dobandirea caltiatii de membru "plin", cu drept de vot, si prin urmare consider ca este OK sa faca o cerere de inscriere doar electronica.... Dar primirea unui membru cu drept de vot are implicatii asupra actului constitutiv si statutululi, asupra cvorumului de sedinta si de decizie in AG, si prin urmare ar trebui sa fie verificabila / expertizabila adeziunea, ceea ce tehnic este posibil numai la cerere pe suport de hartie cu semnatura olografa sau cerere electronica dar cu semnatura electronica extinsa... Sau in cel mai rau caz o confirmare ulterioara scrisa semnata olograf prin care petentul sa certifice ca ii apartine cererea trimisa initial doar electronic simplu, ex. prin completarea unui formular pe site-ul organizatiei sau trimierea unui text prin e-mail sau un document electronic rezultat printr-un soft de editare de texte sau prin scanare.... DOcumentele scanate sau trimise prin fax sau e-mail-urile simple, nu constituie inscris sub semnatura privata si pun mari probleme de verificare a autenticitatii in caz de contestare, si prin urmare in opinia mea nu sunt suficiente pentru a fi o valida solicitare de dobandire a calitatii de membru cu drept de vot intr-o asociatie, motiv pentru care ar trebui sa se impuna semnare olografa de cerere pe suport de hartie si ajungerea ei in original la asociatie, sau electronic doar cu semnatura electronica extinsa conform legislatiei speciale in domeniu. Eu tocmai acord consulanta intr-un dosar foarte urat in care printre altele se contesta calitatea de membru cu drept de vot in cadrul unei asociatii de nivel national unde se lupta doua fractiuni care fiecare pretinde ca e adevarata conducere a asociatiei, si e sustinuta de o parte din membri, si fiecare fractiune contesta caliatea de membru a sustinatorilor fractiunii rivale profitand tocmai de modul cam informal si subred dpdv juridic prin care s-au facut si gestionat cererile de dobandire a calitatii de membru si apoi evidentierea membrilor in actele oficiale ale asociatiei... In fine, cazul e mult mai complicat, se va ajunge probabil si la dosare penale, ideea este ca sunt aspecte care nu au reglementari legale exprese dar uneori chiar conteaza desi lumea le cam trateaza cu superficialitate...