avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 158 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice PFA, II, AF - Persoana fizica ... Infiintare pfa - problema contract chirie + coduri CAEN
Discuție deschisă în PFA, II, AF - Persoana fizica autorizată, Întreprindere individuală, Asociaţie familială

Infiintare pfa - problema contract chirie + coduri CAEN

Buna ziua, intentionez sa imi infiintez un PFA si am cateva nelamuriri:

1) Intentionez sa folosesc drept sediu pt PFA garsoniera unde tocmai m-am mutat
si sa si locuiesc in ea. Pt a completa dosarul de PFA am nevoie de "Documente care atestă drepturile de folosinţă asupra sediului profesional/punctelor de lucru".

Este suficient inchirierea locuintei pe persoana fizica + declaratia ca
proprietarul este de acord cu folosirea spatiului inchiriat pt punct de lucru PFA?
/ sau este nevoie sa fac contract persoana fizica + contract de comodat cu PFA?
/ sau doar contract comodat dupa modelul celui de aici:
[ link extern ]

2) Privind inregistrarea la norma de venit / sistem real:
Intentionez sa prestez servicii multiple - editare grafica pe calculator, flyere si afise
tehnoredactare, prelucrare fotografie, dtp, sigle, grafica publicitara.
In prezent lucrez full-time la o agentie media inscris ca 'grafician' in cartea
de munca, de peste 5 ani, insa nu am alte diplome pentru aceasta calificare. Am o
diploma de licenta - inginer calculatoare-informatica.

Estimez un venit constant de 1600 ron lunar, posibil ca uneori sa creasca pana la 200%.

Ce ar fi mai avantajos pt mine sa fac: sa ma inregistrez la norma de venit sau
in sistem real ?
Pt incadrarea la norma am gasit doar la nr 120 / codul 6203 care nu prea se
potriveste activitatii mele?! (redau mai jos).

Activitati de management (gestiune si exploatare) a mijloacelor de calcul Aceasta clasa include: activitati de management si exploatare, in locatie, a sistemelor de calculatoare ale clientilor si/sau a facilitatilor de prelucrare a datelor, precum si serviciile anexe pentru acestea

Exista alte activitati pentru care ma pot incadra la norma de venit?

Pt inregistrarea in sistem real sunt destule coduri caen pt care ma pot inregistra...7410,6201,5811,5819,7311 Daca imi aleg aici mai multe coduri se
plateste ceva in plus? Impozitarea ramane tot 16% + 5.5% ?
In acest caz pt scutirea de plata contributiei la pensii de 33% e nevoie de o
adeverinta de la angajator sau de la fisc / casa de pensii ?
Daca nu mai sunt angajat dar continui PFA pentru a nu face plata contributiei la pensii am nevoie sa imi infiintez o persoana juridica?

Cum pot sa imi deduc cheltuielile cu apartementul / chirie + intretinere daca proprietarul este persoana fizica (chitanta ? ) si intretinerea vine pe numele proprietarului?

Va multumesc anticipat pentru raspunsurile dumneavoastra si va doresc o zi cat mai frumoasa in continuare !
Ultima modificare: Duminică, 9 Iunie 2013
iaugustin, utilizator
Cel mai recent răspuns: juridic dana , utilizator 12:15, 21 Iunie 2013
1. Documentul care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului este contractul de comodat insotit de extrasul de carte funciara pentru imobilul in cauza. contractul se incheie intre proprietarul imobilului si PFA -in curs de infiintare; pot fi una si aceeasi persoana.
In cazul in care incheiati un contract de inchiriere, sa aveti in vedere obligatia proprietarului de a achita impozitul de venituri obtinute din cedarea folosintei bunurilor (12%)
2. Intrucat activitatea Dvs. se incadreaza in mai multe coduri CAEN, recomand infiintarea unei societati cu raspundere limitata -microintreprindere cu plata impozitului de venit 16%; puteti detine calitatea de asociat unic si administrator si puteti desfasura activitate fara a fi nevoie de incheierea uni c.i.m. (in acest fel mai scutiti o parte din banii de contributii salariale). Puteti externaliza serviciile de contabilitate la preturi accesibile si fara a mai avea batai de cap ulterior.
3. Pentru a deduce cheltuielile cu spatiul inchiriat si utilitati, puteti prevedea o clauza in contractul de comodat/inchiriere potrivit careia acestea for fi suportate de parti in proportie de 50-50%. Veti atasa in copie facturile de utilitati.
Atentie insa:
In situatia in care veti dori sa aveti angajati proprii, activitatea nu o veti putea desfasura in spatiul inchiriat decat daca veti schimba destinatia spatiului din spatiu de locuit in spatiu comercial si va veti autoriza in acest sens.
Multumesc pentru raspunsul dumneavoastra!

Daca fac un contract de inchiriere (mentionat in contract) in scopul sediu PFA, fara a locui acolo, pot sa deduc integral cheltuielile legate de chirie + intretinere ?

De ce este nevoie de extrasul de carte funciara?
Va raspund la a 2-a intrebare:
Aveti nevoie de extrasul de carte funciara pentru a dovedi faptul ca s-a incheiat contractul de inchiriere cu proprietarul spatiului.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Infiintare firma-ce presupune florenta_22 florenta_22 Buna zia, Vreau sa-mi infiintez un srl sau inteprindere individuala,cod 7.311,activitati ale agentiilor de publicitate,nu voi face eu productia,voi lua ... (vezi toată discuția)
Extras carte funciara pentru infiintare pfa varuma varuma Doresc sa-mi infiintez PFA la adresa din C.I, dar nu eu sunt proprietarul. Proprietarul imobilului este decedat si sotia nu a facut inca succesiunea, ... (vezi toată discuția)
Contract de comodat cret georgeta cret georgeta Buna ziua, As dori, un sfat la urmatoarea problema. Sunt P.F.A. si am incheiat un contract de comodat intre o persoana fizica si PFA, in baza caruia pot deduce ... (vezi toată discuția)