avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 294 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate în general Contabilitate
Discuție deschisă în Contabilitate în general

Contabilitate

Doua firme A si B trebuie sa realizeze un produs pentru un beneficiar cu care are contract firma A.
Firma A primeste banii de manopera, firma B primeste banii pentru materiale, toti banii.
Firma B are contract cu firma A ca sa faca aprovizionarea.
Firma A cumpara materialele si plateste o factura, le da firmei B si emite o factura pe care A o plateste.
Ce face firma B cand primeste toti banii in cont, la inceput de activitate ?
Cel mai recent răspuns: mannicole , utilizator 10:28, 21 Iunie 2013
Fiti un pic mai explicit/a. Daca firma B este responsabila in acest ,,parteneriat,, cu aprovizionarea, de ce materialele sunt cumparate de firma A, livrate firmei B, pentru a fi intoarse inapoi in firma A, urmand a fi introduse in ciclul de productie?
Nu este normal ca firma B sa faca achizitia materialelor si apoi sa le factureze firmei A?

Cumva s-a strecurat o greseala in expunerea dvs? Si de fapt, firma A vireaza banii in avans catre firma B, pt ca aceasta sa poata face achizitia de materiale, nedispunand de disponibilitati proprii pentru a plati materialele?
scuze, am gresit, firma B e responsabila cu aprovizionarea, A cu manopera, firma B cumpara materialele si le factureaza firmei A, firma B are contract cu A pentru aprovizionare, A are contractul cu beneficiarul si realizeaza produsul.Beneficiarul trimite firmei A banii pentru manopera si firmei B banii pentru materiale.
care este contabilitatea acestei asocieri ?
Deci, un beneficiar incheie un contract cu firma A pentru realizarea unui produs.Firma A incheie un contract de aprovizionare cu firma B pentru procurarea materiei prime necesare productiei.Banii necesari intregului flux sunt dati in avans de catre beneficiar. Insa acesti bani in avans trebuie sa fie virati de catre beneficiar catre firma A, care la randul ei, vireaza avans catre firma B (beneficiarul nu are incheiat nici un contract cu firma B, deci nici un fel de relatie contractuala in baza careia sa se faca plati directe beneficiar - firma B).

Daca situatia este, de fapt, asa cum am prezentat-o (si asa ar cam trebui sa fie), inregistrarile contabile sunt, dupa cum urmeaza:

1. In contabilitatea firmei A

a) primirea avansului de la beneficiar
5121 = 419 - cu suma primita (de ex. 5000 lei)
(ct la banci) (clienti-creditori)

b) plata avans firma A catre firma B pt aprovizionare materiale
4091 = 5121 - cu suma platita (de ex. 2000 lei)
(furnizori - debitori (ct curente)
pt stocuri)

c) primirea materiei prime din partea firmei B
% = 401 - cu val. fact. intocmite de firma B catre firma A (de ex. 2500 lei)
301 (furnizori) - cu val. materiei prime
(materii prime)
4426 - cu val.TVA deductibila inscrisa pe factura
(TVA deductibila)

concomitent se stinge obligatia de plata catre furnizorul B cu avansul platit:
401 = 4091 - cu suma avansului - 2000 lei
(furnizori) (furnizori-debitori
pt.stocuri)

d) livrarea produsului catre beneficiar:

4111 = % - cu val.fact. intocmite de firma A catre beneficiar (de ex.7000 lei)
(clienti) 701 - cu valoarea produselor vandute
(venituri din
productia vanduta)
4427 - cu valoarea TVA colectata inscrisa pe factura
(TVA colectata)

Concomitent, stingem obligatia de plata a beneficiarului cu avansul platit:

419 = 4111 - cu suma avansului - 5000 lei
(clienti-creditori) (clienti)


2. In contabilitatea firmei B:

a) incasarea avansului de la firma A
5121 = 419 - cu val avansului (si am dat exemplu 2000 lei)
(ct la banci) (clienti-creditori)

b) livrarea materiei prime catre firma A
4111 = % - cu val.fact.emise (si am dat ca ex. 2500 lei)
(clienti) 707 - cu val materiei prime, care, pt firma B reprezinta de fapt marfuri)
(venituri din
vanzarea marfurilor)
4427 - cu val TVA colectata inscrisa pe factura
(TVA colectata)

Concomitent se stinge din obligatia de plata, avansul primit de la firma A:
419 = 4111 - cu val avansului - 2000 lei


Deci, firma A mai are de incasat de la beneficiar 2000 de lei, iar firma B mai are de incasat de la firma A 500 de lei.
Daca suma avansurilor a fost exact valoarea integrala (cu tot cu TVA) a facturilor emise de fiecare firma in parte, atunci nu ar mai ramane obligatii de plata intre firme. Eu am exemplificat cu sume diferite ca sa intelegeti logica inregistrarilor.

Nota: Operatiuni directe intre beneficiar si firma B sunt excluse, nefiind contracte incheiate intre cele 2 firme.

Daca prin absurd, s-a efectuat plata directa beneficiar- firma B, trebuie reglata si aplicat fluxul mentionat mai sus sau daca se doreste o astfel de relatie, atunci contractele ar fi trebuit incheiate astfel:
- beneficiar cu firma B pt aprovizionare materie prima
- beneficiar cu firma A pt manopera, cu asigurarea de materie prima din partea beneficiarului (ar fi ca sistem lohn)
Atunci nu ar mai exista un contract intre firmele A si B.

Sper ca am fost destul de explicita.

Obs.: Inregistrarile de mai sus sunt cele strict referitoare la avansuri si inchiderea lor
Ultima modificare: Joi, 20 Iunie 2013
Liliana Gavril, Consultant credite si finantari
multumesc

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Inregistrari contabile liviumonica liviumonica Buna ziua . as avea si eu nevoie de ajutor ... sa se inregsitreze in contabilitate 1. emiterea si acceptarea unui bilet de ordin pt incasarea sumei de 8500 ... (vezi toată discuția)
Venituri in avans birta birta o incasare prin banca pentru firma constructii in decembrie 2009 poate fi operata in 472 fiind lucrari ce se vor executa in 2010 deci si cheltuielile se vor ... (vezi toată discuția)
Inregistari contabile agentie turism xintya xintya As avea nevoie de cateva lamuriri legate de contabilitatea unei agentii de turism.Atunci cand un client cumpara un sejur in Bulgaria de ex achita un avans de ... (vezi toată discuția)