avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 836 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Problemele profesionale ale ... proiect de lege privind organizarea activitatii de ...
Discuție deschisă în Problemele profesionale ale consilierilor juridici

proiect de lege privind organizarea activitatii de consilier juridic

Proiect lege privind organizarea si exercitarea activitatilor de asistenta si reprezentare juridica

Proiectul de lege constituie o baza pentru elaborarea unui act normativ nou. Forma finala urmeaza a se inainta Parlamentului Romaniei care si-a manifestat dorinta de a ne sprijini, dar sarcina elaborarii proiectullui revine asociatiilor profesionale.
Proiect lege privind organizarea si exercitarea activitatilor de asistenta si reprezentare juridica
Art. 1
(1) Activitatile de asistenta si reprezentare juridica reprezinta un serviciu de interes public.
(2) In prezent aceste activitati profesionale sunt realizate de catre avocati, de afaceri si consilieri juridici prin modalitati de exercitare diferite, toti îndeplinind aceeasi misiune sociala pusa în slujba adevarului si a justitiei, fapt ce impune reformarea exercitiului acestor activitati.
Art.2
(1) Activitatile de asistenta si reprezentare juridica, exercitate în cadrul profesiei de avocat, se substituie activitatilor profesionale de asistenta si reprezentare juridica realizate de consilieri juridici.
(2) Urmare acestei substituiri, membrii colectivelor de consilieri juridici fac parte prin
efectul prezentei legi, din profesia de avocat, cu data intrarii ei în vigoare.
(3)Vechimea în activitatea de de afaceri sau consilier juridic constituie vechime în profesia de avocat .

Art. 3
(1) În baza prezentei legi înscrierea consilierilor juridici pe tabloul baroului se va face la cererea individuala a acestora.
(2) Cererile individuale de înscriere pe tabloul baroului, în care se va preciza forma.de
exercitare a activitatii, specialitatea profesionala, se depun în dublu exemplar la decanatul baroului, însotite de actele prevazute de lege.
(3) Cererile de înscriere pe tabloul baroului vor fi rezolvate, pentru toate categoriile de
consilieri juridici, în maxim 30 de zile de la înregistrarea lor.
(4) Data înscrierii pe tabloul baroului atrage încetarea calitatii consilier juridic.
Art. 4
(1) De afacerii si consilierii juridici cu o vechime în activitate sub 2 ani vor fi înscrisi în profesia de avocat ca avocati stagiari, prin efectul prezentei legi.
(2) În cazul în care numarul avocatilor stagiari întrece numarul locurilor în cabinetele avocatilor definitivi, consiliul va repartiza avocatii stagiari supra-numerici la biroul de asistenta creat special pentru acest scop.

Art. 5
Consilierii juridici cu o vechime de peste 2 ani vor fi înscrisi în profesia ide avocat ca avocati definitivi, prin efectul prezentei legi.
Art. 6
Prin efectul prezentei legi vor fi înscrisi în profesia de avocat si consilierii juridici care si-au încetat activitatea înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi si care solicita înscrierea în profesie în termen de maxim 6 luni de la intrarea în vigoare a acesteia.
Art. 7
(1) În cadrul institutiilor si autoritatilor publice de drept public si privat se înfiinteaza în locul fostelor oficii juridice servicii de contencios juridic.
(2) Servicii de contencios juridic se pot înfiinta si la alte institutii si autoritati publice cât si la alte persoane juridice de drept public si privat iar specialisti care vor activa în
aceste servicii au calitatea de avocat.
(3) Avocatii care vor activa în cadrul serviciilor de contencios juridic de la nivelul institutiilor si autoritatilor publice centrale si locale , ale altor persoane juridice de drept public, vor avea calitatea de functionari publici si vor purta titulatura de
avocati publici.
(4) Avocatii care vor activa în cadrul serviciilor de contencios juridic din cadrul persoanelor juridice de drept privat vor avea calitatea de salariati si vor purta titulatura de avocati de afaceri.
(5) Poate fi avocat public sau avocat de afaceri numai avocatul înscris într-un barou.
(6) Pe întreaga perioada în care un avocat îndeplineste functia de avocat public sau avocat de afaceri, acesta este trecut pe un tablou special al baroului, fiind incompatibil a exercitarea activitati specifice profesiei de avocat pentru alte persoane
juridice sau fizice în regim de liber profesionist putînd avea însa mai multe contracte de munca în regim party time dar numai în specialitatea juridica si numai pâna la
maxim înca o norma.
(7) Calitatea de avocat public sau avocat de afaceri constituie o specialitate a profesiei de avocat.
Art. 8
(1) De afacerii si consilierii juridici din cadrul serviciilor de contencios juridic existente la data intrarii în vigoare a prezentei legi, îsi vor continua activitatea în
cadrul noilor servicii reglementari, sub noua titulatura profesionala sau prin celelalte forme de exercitare a profesiei conform cererii individuale de înscriere pe tabloul baroului.
(2) În cadrul serviciilor de contencios juridic înfiintate în baza prezentei legi pot activa unul sau mai multi avocati definitivi, înscrisi pe tabloul baroului.
(3) În cadrul acestor servicii pot fi angajati, la propunerea si solicitarea avocatului public sau a avocatului de afaceri, avocati stagiari precum si personal auxiliar.
(4) Institutiile, autoritatile publice precum si persoanele juridice în cadrul carora vor
functiona servicii de contencios juridic sunt obligate sa asigure buna desfasurare a activitatii acestor servicii asigurându-le spatii proprii, birotica, baza material-juridica, fondurile banesti necesare cât si alte utilitati specifice.
(5) Atributiile avocatilor publici si a avocatilor de afaceri vor fi stabilite în mod concret de conducerea institutiei, autoritatii publice sau a persoanei juridice, unde acestia functioneaza, ei putând sa exercite numai activitatile specifice profesiei
de avocat.
(6) Conducerile institutiilor, autoritatilor publice sau ale persoanelor juridice unde
activeaza avocatul public sau avocatul de afaceri, sunt obligate sa înainteze Consiliului baroului orice fel de plângeri îndreptate împotriva acestora înainte de a lua
orice masura împotriva acestuia.
(7) Anchetarea oricaror plângeri împotriva avocatului public sau a avocatului de afaceri si luarea masurilor corespunzatoare, dupa verificarea veridicitatii acestora, sunt de competenta Consiliului baroului.
Art. 9
(1) Asistenta si reprezentarea juridica în fata instantelor judecatoresti si a arbitrajelor comerciale , a notarilor publici, regiilor autonome, societatilor comerciale cu capital majoritar de stat si bancilor cu capital majoritar de stat precum si a
altor persoane juridice de drept public se realizeaza numai prin serviciul de contencios juridic înfiintat în cadrul institutiei, autoritatii publice sau persoanei juridice în cauza, si numai în situatii speciale si de catre avocatii ce exercita profesia în regim de liber
profesionisti.
(2) Asistenta si reprezentarea juridica în fata instantelor judecatoresti a persoanelor juridice de drept privat pot fi realizate si de avocatii ce exercita profesia în regim de liber profesionisti, prin alte forme de exercitare a profesiei.
Art. 10
(1) Avocatii publici sau avocatii de afaceri din cadrul serviciilor de contencios juridic îsi pot schimba oricând forma de exercitare a activitatilor profesionale în cadrul baroului, la simpla lor cerere si dupa preavizarea institutiei publice, a autoritatii publice sau a persoanei juridice în cauza.
(2) Acestia vor solicita baroului sa fie trecuti pe tabloul avocatilor compatibili, urmând a ex4ercita profesia într-una din formele prevazute de lege.
(3) În aceleasi conditii, avocatii ce-si exercita activitatea în regim de liber profesionisti îsi pot schimba oricând forma de exercitare a profesiei cu preavizarea baroului în care sunt înscrisi putând activa în functia de avocat public sau avocat de
afaceri în conditiile prezentei legi si ale legii nr. 51/1995.
(4) Vechimea în activitatea de avocat liber profesionist, avocat public sau de afaceri constituie vechime în magistratura.
Art. 11
(1) Înscrierea în profesia de avocat a tuturor consilierilor juridici în temeiul prezentei legi nu este supusa nici unei restrictii, fiind scutita de plata oricaror taxe, sustinerea de interviuri sau examene.
(2) Consilierii juridici ce dobândesc calitatea de avocat prin efectul prezentei legi vor plati asigurarile sociale prin optiune la Casa de Asigurari a Uniunii Avocatilor din România sau la oricare alta societate de asigurari autorizata în România.

Art. 12
Consilierii juridici, precum si avocatii ce cumuleaza si calitatea pensionar, înceteaza activitatea de consilier juridic sau cea de avocat pe data intrarii în vigoare a prezentei legi.
Art. 13
În termen de 90 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei legi se abroga
integral Legea nr. 514/2003 privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic publicata în Monitorul Oficial nr. 2003, cu modificarile ulterioare, precum
si orice alte dispozitii contrare.
Art. 14
Activitatea profesionala a tuturor avocatilor se va desfasura conform prezentei legi - privind unele masuri pentru organizarea si exercitarea activitatilor de asistenta si
reprezentare juridica si a Legii nr. 51/1995 - privind exercitarea profesiei de avocat
(republicata).

sursa: www.fpjr.ro

Timi
Hai sa nu exageram. Ar fi mai bine decat ce avem , problema e ca nu o sa OBTINEM NICI MACAR ATAT.
Cred ca va scapa esentialul; nu ne intereseaza titulatura de ''avocat'', ci dreptul de a ne exercita profesia in mod independent.
In Franta, de exemplu, marile societati au constatat la un moment dat ca este necesara aparitia unui corp de juristi foarte bine pregatiti si specializati pe domenii stricte: banci, asigurari, fiscal, etc; asa a aparut profesia de ''consilier juridic''. La ora actuala si la noi este valabil acest lucru; ar trebui sa fim mandri si sa nu ne uitam cu invidie la avocati.
Cred ca asociatiile noastre profesionale ar trebui sa-si faca simtita prezenta si sa se impuna in fata Ministerului Justitiei, spre a fi consultate cu privire la proiecte de acte normative pentru care acesta isi asuma raspunderea in Parlament. In prezent pentru ministrul justitiei, nici nu existam, dovada delcaratii de genul ''ne-am consultat cu Uniunea Barourilor, Uniunea Notarilor, etc''. Cel mai recent exemplu este cel in care Rodica Macovei, referitor la reglementarea profesiei de mediator, nici nu aminteste de noi.
Alina.
Deşi sunt înscris al 15-lea în CCJ Bucureşti, după primii 12 membri fondatori imediat, totuşi nu mi-am făcut iluzii asupra potenţialelor direcţii de acţiune ale acestei asociaţii. Nu este vina fondatorilor în contextul în care iniţial li s-a promis sprijin în multiple planuri, inclusiv politic, pentru ca apoi să fie lăsaţi să "zburde", cu sau fără habar de tehnică legislativă, cu sau fără ignorarea unor minime noţiuni de TGD şi altele asemenea.
"Românul este şmecher şi inventiv", "merge şi aşa", le forţăm mâna şi nu mai au loc de întors", " ce, numai Bota e isteţ, noi nu" - cam astea consider că au fost ideile de forţă şi călăuzitoare care au dus în cele din urmă la apariţia "STATUTULUI" DE JENANTÃ ILEGALITATE, cel mai bogat în prevederi decât biata Lege nr. 514/2003.
Să las divagaţiile, oricum sunt inutile. Trebuie să ştiţi că Guvernul şi Coaliţia DA aflată la putere au prevăzut un Proiect de modificare şi completare al L. nr. 514/2003, dar în linii extrem de vagi, l-au trecut ca necesar pentru îndeplinirea în totalitate a angajamentelor asumate de România în cadrul capitolului Justiţie, cu UE, aceasta iniţial, în ianuarie 2005.
Cu stupoare am constatat că în aceleaşi documente existente pe site-ul Guvernului, este acum trecut ca urmare a necesităţii de a finaliza"datoriile legislative ale Capitolului II din negocierea cu UE, şi anume "Libera circulaţie a persoanelor ".
Acestea fiind de notorietate, mă întreb cu preocupare firească ce serioase pot fi aceste modificări, când însuşi criteriul după care se fac NU ESTE CLAR CONTURAT DE LA ÎNCEPUT.
Am lucrat până în 2002 într-o structură de la un minister care făcea cvasi -oficial lobby în cele 2 Camere ale Parlamentului României pentru proiectele actelor normative dorite a fi scoase mai repede şi care erau în preocuparea şi sarcina respectivului minister.Am văzut consecutivele proiecte de lege pentru profesia de consilier juridic. Multe dintre ele, indiferent că erau de la partide de dreapta sau de stânga, erau nişte mici bijuterii de normare şi tehnică legislativă, moderne, armonizate cu normele europene, progresiste şi clare. Ce să vă mai spun despre sila şi lehamitea care m-au cuprins văzând pastişa, simulacrul şi avortonul de act normativ ieşit în lume sub numele de Legea nr. 514/2003!...

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Incompatibilitati profesionale livs livs Din cate am citit eu,potrivit legii si statutului consilierului juridic, activitatea de consilier juridic liber profesionist este incompatibila cu cea de ... (vezi toată discuția)
Consilieri juridici Eva_56 Eva_56 Exercitarea profesiei de consilier juridic se poate fara inscrierea in tabloul consilierilor juridici? (vezi toată discuția)
Noutati...despre examen??? KARINAPET KARINAPET NIMENI NU MAI ''SPUNE'' NIMIC DESPRE EXAMENUL IN BAROUL DE LA BUCURESTI??? CE INSEAMNA TOATA TACEREA ASTA??? PANA LA URMA... DACA PROIECTUL DE LEGE TRECE... ... (vezi toată discuția)