Este vorba despre un proiect pe fonduri, POR 5.2 - Turism.
Procedura de achizitie principala a contractului este in curs de desfasurare - prin Ordinul 1050/2012, avand o valoare de aprox 4 mil euro.
Operatorii economici care si-au prezentat intentia de a participa la procedura sunt 16 firme: 11 firme internationale (germania, spania, franta, austria, marea britanie, italia) si 5 firme din romania. Proiectul fiind unul indetit (pe principul unicitatii si specificitatii), nu exista firme din romania care sa aiba experienta in domeniu.
Astfel, am trimis un e-mail cu clarificari, si in loc sa ii pun pe toti in bcc, i-am pus la to.
Cred ca acesta poate fi un viciu de procedura care poate duce la anularea procedurii, ulterior atribuirii contractului si ma gandesc, asadar, sa anulez procedura si sa incep alta. Pentru asta, cred ca trebuie sa gasesc un motiv bun pentru anularea procedurii, si nu cel adevarat. problema este ca daca eu le spun raspunsul adevarat pentru care vreau sa anulez procedura, el o sa apara la documentatia de atribuire, la dosarul de finantare. daca gasesc un orice alt motiv care sa stea in picioare pentru refacerea procedurii (desi pana acum nu am o idee, doar faptul ca nu am dat listele de cantitati intr-o alta limba decat limba romana), este posibil ca acesta sa fie contestat de firmele participante.
Intr-adevar, majoritatea operatorilor economici din afara au spus ca nu vor participa la procedura, documentatia fiind in limba romana.
Va rog sa imi raspundeti la urmatoarele intrebari:
1. Care sunt riscurile pentru mine in aceasta situatie? Risc sa ajung sa dau cu subsemnatul pe la DNA?
2. Care sunt riscurile pentru proiect daca aleg sa continui cu procedura, fara a o anula?
3. Care sunt riscurile pentru proiect daca aleg sa anulez procedura?
In ORd.1050 se spune sa luati masuri sa nu dezvaluiti numele celui care a solicitat clarificarea, nu cui le-ati trimis. Lista nu are mare relevanta, cei care s-au inscris nu si participa neaparat, si in plus pot veni ulterior si altii.
1. La DNA se da cu subsemantul pentru coruptie dovedita, nu pentru erori de procedura de achizitie de genul acesta.Nu e cazul de fata.
2. Riscul este sa luati o corectie financiara. Nu stiu in ce articol din Anexa la OUG 66 v-ar putea incadra totusi cu asa ceva. Riscul mi se pare minor, atat ca probabil se vor folosi de el pentru a da ceva corectii daca nu va sustineti punctul de vedere temeinic.
3. Nu e nici un risc. Singurul risc este sa nu va incadrati in termenele de derulare a proiectului prin intarzierea datorata reluarii procedurii de achizitie.
Practic, singurul lucru pe care l-ati facut este sa dezvaluiti identitatea celorlalti potentiali ofertanti. In ce faza a procedurii sunteti? S-au depus ofertele?
In viata de zi cu zi sunt putine surprize intre ofertanti, adica se cam stie cine si cum participa.
Dupa parearea mea, riscati o corectie financiara. Depinde foarte mult si de adresele mail ale ofertantilor: daca identitatea firmei ofertante reiese din adresa, nu prea aveti ce face, daca adresa mail suna ceva de genul: redfox@...., nu aveti probleme.
Intrebare: s-a sesizat cineva? Ati postat raspunsul la clarificari pe seap, dupa care l-ati trimis si la ofertanti pe mail? Va intreb pentru ca, daca nu s-a sesizat nimeni, ... eu as lasa-o asa cum a cazut.
Si inca o chestie: ar trebui sa trimiteti raspunsurile la clarificari pe fax si nu pe mail. Am intalint n cazuri in care mailurile au ajuns direct in spam. Situatia este frecvent intalnita cu operatori straini care au box-mailuri rigide...
In locul dumneavoastra, as lua raspunsul si l-as mai trimite o data, pe fax. Asa aveti si confirmarea primirii.
In rest, va faceti ca ploua.
Pe de alta parte, daca aveti timp, si va incadrati in termenele de plata/ finalizare a proiectului, reluati procedura, nu riscati nimic.
!!! Daca vreau sa anulez procedura, ce motiv pot sa invoc?
Pe OUG 66 nu cred ca putem primi corectie financiara. Suntem beneficiari privati si ne incadram in al doilea tabel cu corectii. Asadar, riscam sa primim corectie pe urmatoarele motive, UNDE NU NE INCADRAM (cel putin, nu in cazul de fata):
- nerespectarea cerintelor privind asigurarea unui grad adecvat de publicitate
- suplimentarea contractului de achizitii
- aplicare criterii de evaluare si selectie sau factori de evaluare nelegali
- incalcarea principiului tratamentului egal
Suntem in faza de derulare a procedurii, urmand ca ofertele sa fie depuse in 19 iulie.
In cazul de fata, singura surpriza a fost pentru ofertantii din Romania (5 la numar), care stiu ca nu exista firme in Romania care sa poata depune o oferta, fara a avea sustinere din afara. Fiind un proiect nou pentru Romania, nu am identificat o firma cu experienta in acest domeniu, motiv pentru care si invitatiile de participare le-am trimis afara.
Adresele de e-mail fac referire la firmele participante. Nu sunt adrese de yahoo, ci fac trimitere exact la marii constructori pe acest domeniu, din lume. Acestia cu siguranta se cunosc intre ei.
Nu s-a sesizat nimeni pana acum, mailul s-a trimis de vineri.
Daca decid sa anulez procedura, ce motiv pot sa invoc, avand in vedere ca proiectul este unul finantat prin fonduri?
Motivul de anulare a procedurii apare la ADR/ AMPOR, care ar putea sa sesizeze DLAF-ul.
Desi mie mi se pare absurd sa se ajunga acolo...
Este vorba despre un raspuns la solicitarile de clarificari, pe care l-am trimis tuturor ceror care si-au prezentat interesul de a participa la procedura, punandu-i in to, si nu in bcc.
De asemenea, am re-verificat documentatia, si, in sectiunea formulare, avem Certificatul de participare la achizitie cu oferta independenta conform Ordinului 314/2010, unde scrie destul de clar ca "Certific/Certificăm prin prezenta, în numele .........................................., următoarele: ... - oferta prezentată a fost concepută şi formulată în mod independent faţă de oricare concurent, fără a exista consultări, comunicări, înţelegeri sau aranjamente cu aceştia; - oferta prezentată nu conţine elemente care derivă din înţelegeri între concurenţi în ceea ce priveşte preţurile/tarifele, metodele/formulele de calcul al acestora, intenţia de a oferta sau nu la respectiva procedură sau intenţia de a include în respectiva ofertă elemente care, prin natura lor, nu au legătură cu obiectul respectivei proceduri ...... ETC"
Riscul nu este al lor, in acest caz?
Daca decid sa anulez procedura, ce motiv pot sa invoc?