avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 204 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Repartizare dobanda fond de rulment
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Repartizare dobanda fond de rulment

1. Buna seara, va rog frumos sa ma ajutati cu un raspuns in urmatoarea situatie:
- in adunarea generala s-a decis ca, diferenta de cotizat la fondul de rulment, care ar trebui sa acopere intretinerea maxima dintr-o luna, pe fiecare apartament restant la acest fond, sa fie acoperita din dobanda existenta in conturile asociatiei
- nu am fost de acord cu aceasta decizie, dar m-am supus majoritatii in ideea ca poate exista o modalitate legala prin care se poate face acest lucru.
- am intrebat si administratorul si cenzorul daca acest lucru este legal, raspunsul lor a fost afirmativ si argumentat de faptul ca dobanda respectiva acumulata in ani de zile, este corect sa fie distribuita fiecarui proprietar, proportional cu cat a cotizat de-a lungul timpului la fondul de reparatii si la fondul de rulment, aplicandu-se regula de trei simpla. De asemenea, in legea 230/2007 si in normele de aplicare a legii nu este specificat nici un articol referitor la modalitatea de distribuire a dobanzii.
- “regula de trei simpla” mi-a dat mai tare de gandit si mi s-a parut aproape imposibil sa faci un asemenea calcul, netinand cont, cel putin, din punct de vedere logic, de urmatoarele aspecte:
• datele fiecarei contributii in parte la fondul de rulment in decursul anilor, mai exact datele in care acele contributii au intrat in banca.
• dobanda bancara lunara - cu toate variatiile ei - pe toata perioada in care banii au stat in banca
• impozitul lunar pe dobanda si data de la care a inceput sa se perceapa
• operatiile de extragere dobanda (ca imprumut pentru diverse reparatii/imbunatatiri) si repunerea ei la loc
• distrugere cont la termen - deci cu pierdere de dobanda - pentru achitare facturi
• fondul de rulment este in acelasi cont cu fondul de reparatii, deci dobanda care revine fondului de rulment separat depinde de toate operatiile care s-au efectuat pe fondul de reparatii (depuneri, extrageri, etc.)
• cazurile - daca exista - in care s-a apelat la fondul de rulment pentru a se achita restante la intretinere

Spre exemplu: un apartament a depus 100 de lei acum 5 ani si alt apartament a depus luna trecuta tot 100 de lei. Primii 100 de lei au produs in 5 ani dobanda dar ultimii nu au produs deloc dobanda, deci ar fi incorect sa se distribuie dobanda in functie de valoarea totala a contributiilor fara a se tine cont de factorul timp - cand anume s-au facut acele contributii.

Mai exact ar trebui sa se tina cont de momentul in care fiecare contributie la fondul de rulment a intrat in banca pentru a produce dobanda, ceea ce este imposibil pentru ca fondurile respective ar fi putut sa fie folosite pentru plata facturilor curente. Nu orice operatie de plata se face prin intermediul bancii. Nu toate sumele incasate la cotele de intretinere ajung in banca pentru a produce dobanda. In majoritatea cazurilor platile catre furnizori se fac cu bani cash. De asemenea si unele reparatii minore se fac cu bani cash din incasari.

Avand in vedere problema expusa, va rog sa imi spuneti daca decizia adoptata are suport legal si se poate pune in practica, iar in caz contrar, cum se poate anula? Comitetul executiv poate anula o decizie luata in adunarea generala?Sau este nevoie de o noua adunare generala pt anularea acestei decizii?
Va multumesc foarte mult.

Dobanzile fac parte din categoria veniturilor din alte surse si au o expresie legala in HG.1588/2007 cu normele de aplicare a Legii 230/2007 de infiintare, organizare si functionare a asociatiilor de proprietari, astfel:
Art. 24.
.....................
(6) Veniturile obtinute de asociatia de proprietari din activitati economice sau din alte activitati desfasurate se constituie ca fond special si se vor utiliza in exclusivitate pentru imbunatatirea confortului si eficientei condominiului, pentru intretinerea si repararea proprietatii comune, potrivit art. 45 alin. (3) din Legea nr. 230/2007. In aceste venituri se cuprind si cele obtinute din inchirierea unor spatii aflate in proprietate comuna indiviza, a spatiilor pentru instalarea de reclame si pentru serviciul de televiziune prin cablu, firme luminoase, precum si alte venituri obtinute din orice sursa, in conditiile legii. Aceste venituri se constituie ca surse proprii ale asociatiei de proprietari, nu se platesc proprietarilor, nu pot fi folosite la constituirea sau la completarea fondului de rulment si nu pot fi folosite la plata facturilor emise de furnizorii de servicii publice de utilitati. Acest fond va fi depus in contul asociatiei de proprietari si nu va putea fi folosit decat cu acordul adunarii generale a asociatiei de proprietari, in conformitate cu bugetul de venituri si cheltuieli.


Presedintele si cenzorul trebuie sa cunoasca aceste prevederi legale, sa le aplice intocmai si sa nu permita ca in AG sa se voteze hotarari care sunt contrare legilor in vigoare.
Puteti face contestatie in cele 45 de zile de la comunicarea hotararii, daca ea este nelegala.

Mai clar decat atat nu se poate: veniturile asociatiei din orice sursa, deci inclusiv din dobanzi bancare.
Corect!
As completa cu ceea ce am mai sustinut si altadata in privinta fondului de rulment si invit pe oricine sa citeasca in intregime art. 26 din HG 1588/2007. O sa vedeti diferenta intre fondul de rulment si alte fonduri sau alte venituri ale asociatiei.
Fondul de rulment este o suma care "se ruleaza", se foloseste zi de zi in activitatea asociatiei pentru a acoperi cheltuielile asociatiei pana cand incep sa se incaseze cotele afisate pe lista de plata. Asa ca nu are cum sa stea fondul de rulment intr-un cont bancar tip depozit la termen cu dobanda.
In art. 26 (5) se arata ca fondul de reparatii se depune in contul asociatiei..., si-ar fi fost simplu ca legiuitorul sa prevada acest lucru si pentru fondul de rulment in celelalte aliniate ale art. 26.
Dar, pentru ca, logic, sumele incasate ca "fond de rulment" se folosesc zilnic de asociatie, acestea nu pot constitui depozite la termen cu dobanda.
Asociatia de proprietari are cheltuieli de la inceputul lunii iunie, de exemplu. De unde acopera aceste cheltuieli aferente lunii iunie atat timp cat lista de plata pentru luna iunie se va afisa abia in 20 iulie!? Din fondul de rulment!
Iar cotele afisate pe 20 iulie se vor incasa de asociatie in urmatoarele 20-30-50 de zile fara penalizari, asa ca tot pe fondul de rulment se poate baza asociatia si in aceasta perioada.

Iar cu privire la dobanda, asa cum s-a aratat mai sus: dobanda este un venit al asociatiei care nu se da proprietarilor si se foloseste conform art. 26 din HG 1588/2007. Dar, repet, discutam de dobanda aferenta sumelor din conturile bancare, sume ce reprezinta altceva si nu fondul de rulment. Pot fi sume din fondul de reparatii, fonduri speciale ca de exemplu din inchirieri (spatii, antene...), sume incasate din cei 2% de la bugetul statului..., orice sume dar nu fondul de rulment.
Ultima modificare: Marți, 9 Iulie 2013
Adriantot, moderator
Multumesc foarte mult pentru raspuns, insa as dori sa stiu cum se poate anula aceasta hotarare in mod legal?va precizez ca eu sunt presedintele, aveti perfecta dreptate in ceea ce priveste cunoasterea prevederilor legale si aplicarea lor intocmai.Nu am fost de acord cu aceasta hotarare asa cum am precizat,sunt la inceput de mandat si am multe de invatat, imi asum greseala de a nu fi fost mai ferma pe pozitie si nu caut scuze. Pe viitor voi fi mult mai atenta.Caut o solutie legala si corecta de a anula decizia, fara a ajunge la instanta. Eu pot sa contest in 45 de zile hotararea si ca simplu proprietar si ca presedinte, dar ce rezolv daca nu si actionez intr-un fel. Intrebarea mea este: este in regula, legal, sa intrunesc comitetul executiv de urgenta, sa le prezint raspunsul dvs si sa hotaram anularea deciziei respective?Sau este nevoie de convocarea din nou a unei adunari generale pt anularea deciziei?
Va rog din suflet sa ma ajutati cu un raspuns in acest sens.Multumesc mult.
Dar cine a propus si cine a condus AG? Nu dv.? Sa zicem ca n-ati stiut. Nu e un capat de tara.
Intruniti comitetul, prezentati-le prevederile legale si luati o decizie de modificare a hotararii AG.
Nu e chiar o nenorocire, faceti lucrurile in mod firesc, fara prea multa agitatie si aratati ca nu puteti sa permiteti lucruri nelegale. Si o aranjati din condei.
In fond este tot spre binele proprietarilor ca nu le mai luati bani atat cat le revine ca si cota-parte indiviza la anumite lucrari.
Ori ca dadeau la fondul de rulment, ori la reparatii, tot dadeau niste bani. Iar cat luati pe dobanzi, chiar nu merita sa va faceti griji.

Nu toata lumea s-a nascut invatata, invatam cu totii pe masura ce ne lovim de probleme si cautam solutii, important este sa aplicam corect legea.
Sigur ca trebuia sa conduceti adunarea generala in asa fel ca aceasta sa fie informata, sa puneti la vot numai ceea ce este legal s.a.m.d.
Acum puteti discuta in prima sedinta de comitet si sa le aduceti al cunostinta prevederile legale, dar si alte argumente logice care sa determine comitetul executiv ca ceea ce s-a hotarat in adunarea generala nu este legal dar nici nu este posibil chiar daca am presupune ca este legal.
Poate va ajuta cateva argumente.
Vedeti ce fond de rulment aveti acum in asociatie. Cati bani are fiecare proprietar si cat s-a adunat in total. Apoi vedeti care este suma cotelor dintr-o luna. Daca fondul de rulment este apropiat de suma cotelor dintr-o luna, logic nu aveti ce bani sa depuneti intr-un cont bancar purtator de dobanda.
Dar observati daca pe lista de plata mai aveti si cativa restantieri. Care este suma pe care o datoreaza acestia? Dumele datorate de acestia au corespondent in facturi, in facturi restante catre furnizori. Ce faceti? Platiti facturile catre furnizori din acel fond de rulment (daca este mai mare decat cotele lunare) sau ramaneti cu restante catre furnizori si platiti penalizari sau riscati sa vi se opreasca apa, gazul, caldura, energia electrica...?
Penalizarile aplicate de furnizori sunt, de regula 0,10 - 0,15%/zi de intarziere adica de 3 - 4,5%/luna sau 36 - 54%/an. Nu exista in sistemul bancar romanesc nici un fel de depozit care sa acorde macar jumatate din aceste procente ca dobanda. Asa ca asociatia va iesi in pierdere.
Apoi, daca nu aveti ce face cu banii, daca aveti asa multi bani in fondul de rulment, legea mai prevede ca partea de fond de rulment care depaseste cheltuielile lunare se poate rambursa proprietarului la cerere.

Alte discuții în legătură

Fondul de rulment migaste migaste Acum un an, mai precis noiembrie 2009, am fost angajata administrator la o asociatie de proprietari; pe atunci aveau o suma de bani depusa intr-un cont, ca ... (vezi toată discuția)
Dobanzi la fondul de rulment marida marida Intr-o asociatie de proprietari, dobanda din banca pentru fondul de rulment, poate fi folosita la completarea fondului de rulment al fiecarui proprietar? (vezi toată discuția)
Contul bancar si fondul de rulment mariusmar mariusmar Va rog sa ma lamuriti daca este obligatoriu \\\" fondul de rulment \\\" ( ce valoare trebuie sa aiba ? ), si deasemenea daca este obligatoriu contul bancar al ... (vezi toată discuția)