Situatie concreta: in Mai 1948 strabunicii au cumparat un teren pe care au ridicat o casa de paianta; actul care dovedeste achizitia este o chitanta de vanzare cumparare.
A murit strabunica si s-a facut succesiunea in urma decesului in 1984, in baza chitantei de vanzare-cumparare mentionata mai sus. Astfel o parte din teren a trecut pe numele bunicii (singurul copil al familiei), iar cealalta parte a ramas a strabunicului.
Actul doveditor este un certificat de mostenitor obtinut la Notariatul de Stat (cum era la vremea respectiva).
Ulterior au murit: strabunicul si bunicii.
Mama, tot singurul copil al familiei, nu a dezbatut succesiunea la moartea parintilor ei.
Mentionez ca strabunici/bunici/parinti au locuit in casa respectiva, pe terenul respectiv, au achitat toate utilitatile si au platiti impozitul anual.
La momentul actual vor sa vanda, prin urmare trebuie ca mama sa isi faca succesiunea (am inteles ca se poate face repede si usor in baza celor doua documente mentionate anterior) plus cadastru si intabulare.
Acolo e problema: pentru cadastru si intabulare este nevoie de titlul de proprietate, ceea ce nu avem pentru ca la vremea cumpararii terenului nu se elibera/ nu exista/ nu era musai.
De asemenea, am citit ca este nevoie si de autorizatia de constructie, din nou problema, nu a existat autorizatie de constructie pentru ca in 1948 se putea foarte bine fara.
Deci ce e de facut in aceasta situatie?
De unde se obtine titlul de proprietate?
Exista posibilitatea de cadastrare + intabulare fara titlul de proprietate?
Cu ce sunt de vina ca la vremea respectiva nu se eliberau niste documente, iar acum se cer?
Primul pas este succesiunea pt. care nu este obligatorie existenta cartii funciare. E suficienta atestarea din partea primariei ca defunctii au avut la rol respectivul imobil. Dupa ce obtineti certificatul de mostenitor va ocupati de intocmirea schitelor cadastrale. Apoi obtineti din nou de la primarie urmatoarele > certificat fiscal+ certificat de atestare a dreptului de proprietate (anexa 5)+ proces verbal de vecinatate (anexa 6) , toate acestea impreuna cu certificatul de mostenitor si schitele sunt suficiente pentru ca notariatul sa poata obtine un certificat de sarcini de la biroul de carte funciara. In baza acestor documente se poate perfecta contractul de vanzare cumparare, urmand ca noului dobanditor sa i se intocmeasca cartea funciara in baza actului autentic incheiat.