Persoana X a solicitat instantei printr`o actiune de constatare a dreptului de proprietate avand la baza un antecontract de vanzare cumparare realizat cu ceva timp in urma. in speta, actiunea a fost finalizata prin hotarare definitiva si irevocabila in care se se specifica, ca aceasta hotarare tine loc de vanzare-cumparare. Urmand ca X sa intabuleze pe numele sau aparamentul la serviciul intabulari i s-a solicitat sa prezinte de la organul financiar dovada achitarii impozitului pe valoarea tranzactionata. mentionez faptul ca, la instanta de fond, lui X i s-a invederat sa achite taxa judiciara de timbru calculata in raport cu suma tranzactionata, taxa de timbru ce a fost achitata in valoare de 1275 RON (calculata tot la valoarea tranzactionata). Considerati ca este corect a se achita si impozit pe valoare de tranzactie atata timp cat respectiva hotarare este un act realmente identic cu unul de vanzare cumparare intocmit de un notar?
Cumparatorul nu plateste impozit (nu exista impozit pe valoarea tranzactionata, ci doar impozit pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare). Impozitul pe venit il plateste vanzatorul indiferent daca a dobandit dreptul de proprietate prin act autentic notarial sau prin hotarare judecatoreasca, potrivit codului fiscal.
....taxa de impozit conform cod fiscal trebuie platita de vanzator, indiferent ca se face pe cale amiabila sau in instanta...bani care in final se duc l;a bugetul consolidat...in schimb taxa de timbru se plateste pentru "serviciul" pe care il presteaza instanta judecatoreasca...din aceasta taxa care ddupa cate stiu eu e venit la bugetul ministerului judtuitiei se finanteaza activitatea judecatoreasca...ganditi-va, ca daca se facea prin notar se platea onorariul lui...in scimbul taxei...sunt doua lucruri diferite...
Art. 25. - (1) Din sumele realizate din cheltuielile judiciare avansate de stat din bugetele aprobate Ministerului Justitiei si Ministerului Public pentru desfasurarea proceselor penale, care sunt suportate de parti sau de alti participanti la proces, in conditiile prevazute de Codul de procedura penala, precum si din amenzile judiciare, un procent de 25% constituie venituri la bugetul de stat si se cuprind distinct in bugetul de venituri si cheltuieli al Ministerului Justitiei. Executarea silita a debitelor se efectueaza de organele de executare ale unitatilor teritoriale subordonate Ministerului Finantelor Publice in a caror raza teritoriala isi are domiciliul sau sediul debitorul, potrivit legislatiei privind executarea silita a creantelor bugetare.
(2) Din diferenta de 75% din sumele prevazute la alin. (1) se constituie un fond cu destinatie speciala pentru stimularea personalului din sistemul justitiei, in contul nr. 119 01.07. "Fondul pentru stimularea personalului potrivit dispozitiilor legale".
(3) Repartizarea veniturilor pe beneficiar se face in baza unor norme interne aprobate prin ordin al ministrului justitiei.
(4) Disponibilitatile de la finele anului se vor reporta in anul urmator, pentru a fi cheltuite cu aceeasi destinatie.
Art. 251. - In scopul colectarii sumelor prevazute la art. 25, se vor deschide pe seama Ministerului Justitiei conturi la unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului - nr. 50.32. "Disponibil din sume colectate pentru bugetul de stat". Lunar, Ministerul Justitiei va vira in fondul cu destinatie speciala cota de 75% din totalul incasarilor.
Art. 26. - (1) Sumele provenind din taxele de timbru, platite pentru activitatea notariala, impozitele incasate din onorariile avocatilor si ale notarilor publici constituie venituri la bugetul de stat si se cuprind distinct in bugetul de venituri si cheltuieli al Ministerului Justitiei.
(2) Prevederile art. 25 alin. (2)-(4) se aplica in mod corespunzator si acestor categorii de venituri.
Art. 27. - Ministerul Finantelor va crea un cont bugetar separat pentru incasarea veniturilor prevazute la art. 25 si 26 din prezenta lege, pe care il va comunica Ministerului Justitiei, Curtii Supreme de Justitie, Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie, Uniunii Avocatilor din Romania, Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania, Casei de Economii si Consemnatiuni, precum si tuturor bancilor
Impozitul prevăzut la alin. (1) şi (3) se va calcula şi se va încasa de notarul public înainte de autentificarea actului sau, după caz, întocmirea încheierii de finalizare a succesiunii. Impozitul calculat şi încasat se virează până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost reţinut. În cazul în care transferul dreptului de proprietate sau al dezmembrămintelor acestuia, pentru situaţiile prevăzute la alin. (1) şi (3), se realizează prin hotărâre judecătorească sau prin altă procedură, impozitul prevăzut la alin. (1) şi (3) se calculează şi se încasează de către organul fiscal competent. Instanţele judecătoreşti care pronunţă hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile comunică organului fiscal competent hotărârea şi documentaţia aferentă în termen de 30 de zile de la data rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii. Pentru alte proceduri decât cea notarială sau judecătorească contribuabilul are obligaţia de a declara venitul obţinut în maximum 10 zile de la data transferului, la organul fiscal competent, în vederea calculării impozitului. Pentru înscrierea drepturilor dobândite în baza actelor autentificate de notarii publici ori a certificatelor de moştenitor sau, după caz, a hotărârilor judecătoreşti şi a altor documente în celelalte cazuri, registratorii de la birourile de carte funciară vor verifica îndeplinirea obligaţiei de plată a impozitului prevăzut la alin. (1) şi (3) şi, în cazul în care nu se va face dovada achitării acestui impozit, vor respinge cererea de înscriere până la plata impozitului.
Buna ziua,
Si in cazul in care am obtinut o hotarare definitiva si irevocabila, iar vanzatorul nu vrea sa isi plateasca impozitul pe tranzactie ( nici daca il platesc eu ).
Eu nu pot sa imi fac Carte funciara daca nu duc o hartie ca alta persoana si-a platit impozitul la stat... Mi se pare o aberatie..
Am fost la Finante sa vad daca pot plati eu impozitul lui pe tranzactie , si nu se poate, iar vanzatorul e de negasit...
Care este solutia mea sa imi fac cadastru la teren ?