Doresc sa-mi fac o firma - SRL, in care sa fiu unic asociat, dar am mai multe nelamuriri:
1. M-am gandit ca in actul constitutiv sa trec foarte multe obiecte de activitate secundare, in caz ca pe viitor doresc sa ma reprofilez. La infiintarea societatii exista costuri suplimentare pentru fiecare activitate secundara? Dar pe parcurs ce costuri suplimentare pot aparea de aici (exista taxe anuale, trimestriale sau ceva de genul acesta)?
2. Platitor sau naplatitor TVA? Obiectul principal de activitate va fi in domeniul serviciilor web.
3. Ce trebuie sa fac pentru a fi microintreprindere? Care sunt avantajele?
4. Sunt obligata sa angajez un contabil sau pot lucra cu o firma de contabilitate pe baza de contract?
5. Este obligatoriu ca firma sa aiba un angajat? Ma pot angaja la propria firma, la care sunt unic asociat si administrator?
6. Am nevoie de contract de comodat daca firma va avea sediul social intr-un apartament proprietate personala?
7. Am nevoie de vreo autorizatie sau avizare pentru a-mi desfasura activitatea (web design)? De unde si cum obtin?
1. La infiintarea societatii puteti sa treceti in obiectul secundar de activitate cate coduri CAEN doriti, taxa este aceeasi, daca pe parcurs veti dori sa completati obiectul de activitate aceste mentiuni se taxeaza. Nu se percep alte taxe anuale trimestriale etc.
2. Avand in vedere ca va fi o societate de prestari servicii, recomand neplatitoare de TVA.
4. Nu este obligatoriu sa angajati un contabil, putei sa incheiati un contract cu o firma de contabilitate.
6. Da, este nevoie de un contract de comodat chair daca apartamntul este proprietate personala.
7. Pentru aceasta activitate nu este nevoie de o autorizatie speciala, este suficienta declaratia model 2 prin care vi se va elibera un certificat constatator cu activitatile pe care le autorizati. prin declaratia model 2 veti mentiona activitatile pe care considerati ca o se le desfasurati la inceput, daca pe parcurs doriti sa va extindeti activitate si sa desfasurati si alte activitati pe care le aveti in obiectul de activitate dar care nu sunt autorizate se depune o noua declaratie (model 3).
1) puteti sa intruduceti in actul constitutiv cate obiecte de activitate doriti, nu exista costuri suplimentare pentru fiecare activitate secundara. Exista costurile obisnuite pentru deschiderea oricarei SC, SRL, aceste costuri difera in functie de capitalul social, de documentele depuse etc. L. 31/1990
2) OMFP nr. 2222/2006 privind condiţiile ce trebuie îndeplinite pentru a se acorda scutirile de TVA.
3) studiati ORDONANTA nr.27/26.01.2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiintarii si dezvoltarii întreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile ulteriorare, publicata in M.O. nr.88/31.01.2006.
4) este alegerea dvs., puteti opta pentru oricare (contabil - autorizat / firma de contabilitate - autorizata)
5) este obligatoriu ca firma sa aibe mai multi angajati ? altfel, cum ar mai functiona ? sau doriti doar o firma care sa nu fie decat pe hartie, si atat ?!
6) va sfatuiesc sa deschideti firma pe alt sediu nu in apartamentul in care locuiti, preferabil sa luati in chirie un apartament care sa fie sediul firmei respective.
1. Nu exista taxe suplimentare pt. fiecare obiect secundar de activitate.
3.Conditiile pt. a putea fi incadrata in categoria microintreprinderilor sunt cifra de afaceri sub 100.000 de euro si minim 1 angajat, maxim 9 angajati.
Impozitul va fi pe venit si nu pe profit.
4.Nu conteaza.
5.Nu, dar in acest caz veti plati imp[ozit pe profit.
6.Da.
7.Activitatea se va aviza la ORC in baza declaratiei pe proprie raspundere.
Nu aveti nevoie de alte autorizatii speciale.
Va recomand sa mergeti la Oficiul Registrului Comertului de pe langa Tribunal, iar acolo sunt afise in care veti gasi raspunsul la intrebarile dv., iar daca nu le gasiti, le puteti afla de la persoana angajata de a acorda informatii publicului.
.................
2. Daca optati pentru statutul de platitor de TVA, modalitatea de raportare la Fisc este trimestriala, ca si pentru impozitul pe venit/profit. Ambele forme de organizare (SRL declarata fie microintreprindere platitoare de impozit pe profit ( 16%), fie platitor de impozit pe cifra de afaceri) sunt obligate sa tina o contabilitate simplificata, insa pentru aceasta este nevoie de un contabil autorizat.
3. Fiecare dintre variante are avantaje si dezavantaje atat din punct de vedere al impozitelor si taxelor care se platesc la stat, cat si al situatiilor financiar contabile care trebuie completate ori a drumurilor la Fisc, precum si sub aspectul extinderii raspunderii juridice etc. Pentru microintreprinderea platitoare de impozit pe venit, impozitul se aplica asupra veniturilor nete incasate. Conditiile sunt existenta cel putin a unui salariat, in maximum 60 de zile de la infiintare, iar cea mai mare parte a veniturilor nu trebuie sa provina din activitati din consultanta sau de management. Avantajul major este procentul mic al impozitului pe venit, iar dezavantajul este ca cheltuielile lunare ale firmei nu sunt luate in calcul la calcularea impozitului. La aceasta se adauga costurile asociate platilor catre bugetul de asigurari, de sanatate si somaj pentru persoana angajata.
In situatia in care se opteaza pentru microintreprindere cu impozit pe profit, firma in cauza nu mai este obligata sa aiba angajati, ceea ce insemna ca scapa din start de taxele aferente salariilor. In plus, aceasta este recomandata celor care doresc sa investeasca banii intr-o masina, tehnica de calcul sau chiar in sediu, situatie in care si impozitul datorat statului se diminueaza considerabil, acestea fiind considerate cheltuieli deductibile. De asemenea, i se recunoaste pierderea fiscala. Toate acestea sunt avantajele acestei forme de organizare. La capitolul dezavantaje se incadreaza nivelul relativ mare al impozitului pe profit (dar totusi convenabil comparativ cu majoritatea tarilor europene) si , mai ales, in plus impozitul pe dividende.
Cel mai avantajos sistem de impozitare este cel pentru persoana fizica autorizata / intreprindere familiala sau întreprindere Individuala deoarece se plateste un singur impozit in cota de 16% si anume cel asupra venitului personal. O persoana fizica autorizata care desfasoara activitate comerciala, de exemplu, este avantajata in raport cu un antreprenor care face acelasi lucru, dar prin intermediul unei societati comerciale. Societatea comerciala se confrunta cu o dubla impozitare fata de PFA / IF / II deoarece venitul unei SRL este impozitat de doua ori: o data cu impozitul pe profit/venit si a doua oara cu impozitul pe dividende.
In ce priveste dreptul (sau obligatia - de la un anumit nivel al veniturilor) de a fi platitor de TVA este asemanatoare pentru oricare din variantele prezentate.
CONCLUZIE : Va recomand sa alegeti forma de Intreprindere Individuala
4. Puteti angaja un contabil sau o firma de contabilitate pe baza de contract, legea nu stabileste in mod expres ca tinerea contabilitatii primare a firmei sa fie tinuta de un contabil sau o firma de avocatura, ci de un contabil autorizat, iar balantele si bilanturile trebuie certificate de un expert contabil.
5. Referitor la posibilitatea angajării asociaţilor în cadrul societăţii, răspunsul este afirmativ. În acest sens, dispoziţiile legale nu interzic ca asociatul să încheie un contract individual de muncă cu societatea, în calitatea ei de persoană juridică, subiect de drept net distinct de persoana asociatului, în calitatea sa de persoană fizică. ªi aceasta întrucât libertatea muncii nu poate fi limitată („Dreptul la muncă nu poate fi îngrădit. Alegerea profesiei şi a locului de muncă sunt libere"- art. 38 alin. 1 din Constituţia României). Pornindu-se de la premisa că este permis tot ceea ce legea nu interzice expres, ajungem la concluzia conform căreia încheierea contractelor de muncă ori a celor civile între societatea comercială cu capital privat şi asociaţii ei este, din punct de vedere legal, perfect admisibilă. Există, desigur, şi situaţii cu caracter de excepţie în care astfel de contracte ar fi imposibil de încheiat - atunci când există prevederi exprese în acest sens, înscrise în actul constitutiv sau în cuprinsul unor dispoziţii normative speciale ori când, îndeplinind şi funcţia de administrator, şi-ar asuma efectuarea unor activităţi incompatibile cu aceasta.
Încheierea unor astfel de contracte este atât în interesul asociatului cât şi în acela al societăţii, deoarece este axiomatic că asociatul este mult mai interesat decât contractantul neasociat cu privire la prosperitatea, renumele, bunul mers şi beneficiile societăţii comerciale respective.
Va multumesc mult pentru raspunsuri, cu adevarat utile, se face un pic de lumina. Totusi mai am o nelamurire, referitoare la angajati. Activitatea pe care vreau s-o desfasor pe firma - si anume web design - o voi desfasura singura. Practic nu am nevoie sa angajez pe nimeni. Intrebarea mea este:
E obligatoriu ca o firma sa aiba angajati sau poate functiona si fara angajati, numai cu proprietarul (care e si administrator)? In caz ca e obligatoriu sa am minim un angajat, pot fi EU acel angajat? Care sunt consecintele celor 2 variante in ce priveste costurile si impozitele?
avluci, din raspunsul tau inteleg asa: ca microintreprindere, platesc impozit pe venit... dar daca nu am nici un angajat, voi plati impozit pe profit (deci nu pot fi microintreprindere in acest caz). Am inteles corect? Sa presupunem ca vreau totusi sa platesc impozitul pe venit - atunci trebuie sa am minim un angajat, nu? Pot fi EU acel unic angajat, tinand cont ca la aceasta firma sunt proprietar si administrator?