avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 808 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Securitate şi Sănătate în ... Curs SSM si PSI
Discuție deschisă în Securitate şi Sănătate în Muncă (fost Protecţia Muncii)

Curs SSM si PSI

Buna ziua.
Sunt titulara unei Intreprinderi Individuale si am 3 angajati.Pentru a face instruirea ssm este de ajuns cursul de 40 de ore ? Mentionez ca am studii superioare economice si nu as vrea sa mai platesc o persoana autorizata pentru ca nu-mi permit. Instruirea PSI mi s-a spus ca o pot face eu chiar daca nu am nici un curs daca am mai putin de 9 angajati .Este adevarat?
Multumesc
Cel mai recent răspuns: Dragomir Dascalu , Specialist in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca 22:25, 13 August 2013
Pana la 49 de angajati puteti sa faceti dumneavoastra SSM cu conditia cursului de 40 de ore sau puteti externaliza serviciu deoarece nu se pune problema conform cu ce ati spus de un Lucrator Desemnat. Oricum ati alege evaluarea riscurilor trebuie facuta de un evaluator.
amen a spus: Oricum ati alege evaluarea riscurilor trebuie facuta de un evaluator.



Legea 319/2006 nu prevede obligativitatea efectuarii evaluarii riscurilor de catre un evaluator ci doar obliga angajatorul sa fie in posesia unei evaluari a riscurilor.

Instruirea lucratorilor in domeniul situatiilor de urgenta este reglementatta de Ord. 712/2005 modif. si compl. de Ord. 786/2005.
Conform acestui ordin, art. 13 al (2):
(2) Pentru operatorii economic sau instituţiile care au cel mult 9 salariaţi efectuarea instructajului periodic este sarcina exclusivă a patronului sau a conducătorului instituţiei.
Referitor la instruirea in domeniul SSM, Normele metodologice de aplicare a L 319/2006, cu modif. si compl. ulterioare, prevad urmatoarele:
Art. 14. - Organizarea activităţilor de prevenire şi protecţie este realizată de către angajator, în următoarele moduri:
a) prin asumarea de către angajator, în condiţiile art. 9 alin. (4) din lege, a atribuţiilor pentru realizarea măsurilor prevăzute de lege;
b) prin desemnarea unuia sau mai multor lucrători pentru a se ocupa de activităţile de prevenire şi protecţie;
c) prin înfiinţarea unuia sau mai multor servicii interne de prevenire şi protecţie;
___________
d) prin apelarea la servicii externe de prevenire şi protecţie.

Art. 16. - (1) În cazul întreprinderilor cu până la 9 lucrători inclusiv, angajatorul poate efectua activităţile din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, dacă se îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) activităţile desfăşurate în cadrul întreprinderii nu sunt dintre cele prevăzute în anexa nr. 5;
b) angajatorul îşi desfăşoară activitatea profesională în mod efectiv şi cu regularitate în întreprindere şi/sau unitate;
c) angajatorul a urmat cel puţin un program de pregătire în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, cu o durată minimă de 40 de ore şi conţinutul prevăzut în anexa nr. 6 lit. A, fapt care se atestă printr-un document de absolvire a programului de pregătire.
(2) În situaţia în care nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la alin. (1), angajatorul trebuie să desemneze unul sau mai mulţi lucrători ori poate organiza serviciul intern de prevenire şi protecţie şi/sau poate să apeleze la servicii externe, în condiţiile prezentelor norme metodologice.
(3) În cazul în care angajatorul/lucrătorii desemnaţi/serviciile interne de prevenire şi protecţie nu au capacităţile şi aptitudinile necesare pentru efectuarea tuturor activităţilor de prevenire şi protecţie prevăzute la art. 15, angajatorul trebuie să apeleze la servicii externe pentru acele activităţi de prevenire şi protecţie pe care nu le poate desfăşura cu personalul propriu.
Dragupfa ai dreptate legea nu specifica in mod clar ca evaluarea sa fie facuta de un evaluator. Dar se merge pe logica. Atat timp cat exista in COR Evaluator atunci e normal ca el sa o faca. In plus stim cu totii ca daca evaluarea nu este facuta corespunzator si se intampla accidente de munca iese cu scantei. Eu sfatuiesc lumea de bine. Ce ai scris mai sus e complet adevarat si subscriu. Sfatul meu este insa ca evaluarile de risc sa fie facute de un evaluator. In rest ai spus ce am spus si eu:
1. Asumarea raspunderii administratorului daca are curs de 40 de ore.
2. Lucrator Desemnat (nu e cazul - trebuie angajat cu 8 ore pe zi)
3. Serviciu extern - si serviciile externe pot fi facute doar de firme autorizate ITM.
amen a scris:

Dar se merge pe logica. Atat timp cat exista in COR Evaluator atunci e normal ca el sa o faca.


Prin art 12 alin (1) lit a) din Legea 319/2006 se specifica
Angajatorul are urmatoarele obligatii:
a) sa realizeze si sa fie in posesia unei evaluari a riscurilor pentru securitatea si sanatatea in munca, inclusiv pentru acele grupuri sensibile la riscuri specifice;
Dar in alin (2) se precizeaza ca
Prin ordin al ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei, in functie de natura activitatilor si de marimea intreprinderilor, se vor stabili obligatiile ce revin diferitelor categorii de intreprinderi cu privire la intocmirea documentelor prevazute la alin. (1).
….. dar acest ordin nu a mai aparut asa ca veti vedea ca inspectorii de munca evita sa aplice sanctiuni pe acest articol pentru ca este foarte usor de contestat, preferand sa sanctioneze lipsa planului de prevenire si protectie intocmit in baza evaluarii riscurilor. Daca totusi se aplica sanctiune pentru lipsa evaluarii veti observa ca se face in baza art. 7 alin. (4) lit a) din Legea 319/2006 care precizeaza:
Fara a aduce atingere altor prevederi ale prezentei legi, tinând seama de natura activitatilor din intreprindere si/sau unitate, angajatorul are obligatia:
a) sa evalueze riscurile pentru securitatea si sanatatea lucratorilor, inclusiv la alegerea echipamentelor de munca, a substantelor sau preparatelor chimice utilizate si la amenajarea locurilor de munca;

Atata timp cat ordinul ministrului care ar tr sa reglementeze obligatiile ce revin angajatorilor privind evaluarea riscurilor functie de activitatea desfasurata si de marimea unitatii nu exista, angajatorul are libertate totala privind alegera metodei de evaluare a riscurilor si a modului efectiv de realizare. Aceasta se poate face printr-o multitudine de metode existente. Una din cele mai simple metode recomandata de Inspectia Muncii, in cazul intreprinderilor mici si mijlocii, accesibila administratorului firmei este cea de autoevaluare efectuata in baza “Listelor de control” (checklist) care cuprind intrebari la care se raspunde cu “DA” sau “NU”. Daca in urma raspunsurilor rezulta ca “Exista pericole la locul de munca” se stabilesc masuri de prevenire care se vor regasi in planul de prevenire si protectie.
Mai multe detalii privind metoda de autoevaluare a riscurilor gasiti aici :

[ link extern ]

Tocmai faptul ca se poate face o autoevaluare a riscurilor din unitate, logica invocata mai sus ne spune ca evaluarea riscurilor se poate efectua de administratorul unitatii care isi asuma desfasurare activitatilor SSM.

simona68 a scris:

Mentionez ca am studii superioare economice


Nu conteaza ce studii aveti in cazul in care sunteti administratorul unitatii. Urmarea unui program de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca, cu o durata minima de 40 de ore nu este conditionata de un anumit nivel de studii.
Ultima modificare: Luni, 12 August 2013
inspectorSSM, utilizator
Nu vreau sa intru in polemica cu tine dar in general metoda agreata este metoda Pece. Checklistul ala nu tine loc de o evaluare de riscuri dar este foarte interesant merci pentru link.

Alte discuții în legătură

Firma nou infiintata - cine semneaza fisa de indentificare a factorilor de risc profesional Popu Popu Buna ziua, Urmeaza sa angajez pe cineva intr-o firma nou infiintata, de la cabinetul medical de medicina muncii mi-au comunicat ca trebuie sa completez acest ... (vezi toată discuția)
Instruire ssm si psi - in cazul unui ong mihaiandreiburuiana mihaiandreiburuiana Buna ziua. Instruirea SSM si PSI intr-un ONG cu 10 membrii se poate face de o persoana desemnata care nu are cursul de SSM si PSI? (vezi toată discuția)
Intocmire documentatie ssm firma 2 angajati mirceas88 mirceas88 Buna ziua, Sunt asoc unic al unui SRL cu activitatea Proiectare de arhitectura. Acest SRL are 2 salariati ca Arhitect (eu + 1). -Evaluarea riscurilor o voi ... (vezi toată discuția)