Aplicarea impozitului pe venit
Tichetele cadou acordate persoanelor fizice in afara unei relatii generatoare de venituri din salarii sunt considerate venituri impozabile, asupra carora se va aplica cota de impozit de 16%, in conformitate cu prevederile alin. 2 al art. 78 din Codul fiscal, coroborate cu cele ale pct. 152 de la Titlul III din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal aprobate prin Hotararea Guvernului 44/2004.
In privinta veniturilor din salarii, Codul fiscal da definitia acestora, la alin 1. art. 55: "sunt considerate venituri din salarii toate veniturile in bani si/sau in natura obtinute de o persoana fizica ce desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca".
La stabilirea venitului din salarii impozabil, intra in calcul si o serie de avantaje obtinute de salariat, cu exceptia celor prevazute la art. 55 alin. 4 lit. a din Codul fiscal.
La art. 55 alin. 4 lit. a din Codul fiscal si la pct. 81 din Titlul III al Normele metodologice de aplicare a Codul fiscal se stabileste ca nu sunt incluse si ca nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit, printre altele, veniturile reprezentand cadouri pentru copiii minori ai salariatilor, cadourile oferite salariatelor, acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de munca.
Cu toate acestea, potrivit acelorasi prevederi, cadourile oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie sunt neimpozabile, in masura in care valoarea cadoului oferit fiecarei persoane, cu orice ocazie din cele de mai sus, nu depaseste 150 de lei.
Potrivit pct. 81 al Titlului III din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, plafonul stabilit pentru cadourile oferite de angajatori copiilor minori ai angajatilor cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si pentru cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie se aplica atat darurilor constand in bunuri, cat si celor in bani, in cazul tuturor angajatorilor de forta de munca.
Prin urmare, avand in vedere dispozitiile Codul fiscal si ale Normelor metodologice de aplicare, se poate concluziona ca valoarea care depaseste plafonul de 150 de lei, precum si valoarea tichetelor cadou acordate cu alte ocazii decat cele mentionate de Codul fiscal reprezinta avantaje si intra sub incidenta impozitului pe venitul din salarii.
CAS si CASS nu se calculeaza asupra tichetelor cadou
In final, mai trebuie precizat ca, potrivit Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa si Normelor metodologice de aplicare a acesteia, asupra sumelor corespunzatoare tichetelor cadou acordate de angajator nu se calculeaza si nu se retin nici pentru salariat, nici pentru angajator:
- contributiile obligatorii de asigurari sociale, prevazute de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale;
- contributiile la bugetul asigurarilor pentru somaj, prevazute de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca;
- contributiile obligatorii pentru asigurarile de sanatate, prevazute de Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii.
Angajatorii nu datoreaza pentru sumele corespunzatoare tichetelor cadou si tichetelor de cresa acordate angajatilor nici contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale, prevazuta de Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale.
Sursa:Avocatnet.ro