Buna ziua,
Va adresez o intrebare care ma bantuie de ceva vreme: daca un proprietar nu-si achita cotele intr-o luna de vara(cand costurile sunt mai mici) si imi spune sa-i opresc banii din fondul de rulment(calculat pt.a acoperi costurile unei luni de iarna) ce pot sa fac? Daca se poate, cum am sa scriu in registrul cu fond de rulment in dreptul apartamentului respectiv? Am uitat sa va spun ca sunt administrator al asociatiei si pana acum nu m-am confruntat cu o astfel de situatie, iar daca o fi sa se intample, nu vreau sa fiu luata prin surprindere.
Cu respect, Cornelusha
Fondul de rulment nu vizeaza plata c/v intretinere exlusiv pentru perioada de iarna
HG nr 1588/2007 Art. 24.— (1) In scopul asiguranii fonduribor necesare pentru plati curente, asociatia de proprietaristabileste cuantumul si cota de participare a proprietarilor Ia constituirea fondului de rulment. De regula fondul de rulment se dimensioneaza astfel incat sa poata acoperi cheltuielile curente ale condominiului Ia nivelul unei luni calendaristice. Stabilirea cuantumului se face prin echivalare cu suma care a fost necesara pentru acoperirea cheltuielilor lunare inregistrate de asociatia de proprietari in anul expirat, Ia nivelul lunii cu cheltuielile cele mai mari, majorate cu rata infIatiei, iar In cazurile asociatiilor de proprietari nou‐
-infiintate, pnin constatarea si insusirea experientei in domeniu a unor asociatii de proprietari echivalente
ca marime.
(2) Fondul de rulment se constituie prin plata anticipata a cotei ce revine fiecarui proprietar, potrivit hotararii adunarii generale a asociatiei de proprietari, iar reintregirea fondului de nulment se face lunar, prin plata sumelor afisate pe lista de plata. Pentru incasarea fondului de rulment, casienul asociatiei de proprietari elibereaza chitanta personalizata separata.
(3) In situatiiIe in care, prin contractul de inchiriere incheiat cu proprietarul, chiniasuI se obliga sa participe Ia plata cheltuielilor curente ale condominiului in care locuieste, acesta va participa si Ia formarea fondului de rulment.
(4) Fondul de rulment incasat se poate restitui in situatiiIe de schimbare a domiciliului sau a dreptului de proprietate, daca pnin actele de transmitene a dreptului de proprietate sau a folosintei locuintei nu se stipuleaza altfel, precum si in situatiile in care cheltuielile lunare scad conform deciziei comitetului executiv, Ia cererea proprietarului.
Cu tot respectul... cred ca nu am reusit sa ma fac inteleasa alambicand foarte mult datele problemei. Revin si zic: daca proprietarul X are ca fond de rulment suma de 600 ron si in luna august nu-si achita cotele de intretinere de 200 ron si imi spune sa iau din fond, pot face asa ceva? Sau il trec restantier? Cu sistemul de penalizari e limpede-nimic nou.
Cu acelasi respect, Cornelusha
NU, nu puteti face asta fara a risca sa incalcati legea.
Asa cum este scris la punctul 4 art.24, aveti doua posibilitati de returnare a fondului de rulment sau a unei parti din el:
- la plecarea din condominiu;
- daca se dovedeste ca suma FR depusa depaseste cheltuielile lunare. In lege nu se spune care cheltuieli lunare, dar mai sus, in acest articol, se spune despre dimensionarea fondului de rulment la valoarea celei mai scumpe luni din anul precedent.
Iar daca proprietarul insista, atunci el trebuie sa faca o cerere catre comitetul executiv si acolo sa se decida daca ii returneaza o parte din suma sau nu.
Asta ar insemna un fel de taiere a cracii de sub picioare deoarece, in acest caz, toti proprietarii, poate, or sa vrea sa-si plateasca o cota cu banii din FR si e posibil sa ramaneti fara de el.
Am avut si eu cazuri din acestea, presiunea este foarte mare pe administrator deoarece acei oameni sustin ca sunt banii lor si fac ce vor cu ei.
Nu, nu mai sunt banii lor, ca administratorul nu le administreaza conturile lor personale, ci un fond intreg depersonalizat, atata timp cat cineva nu paraseste locuinta prin vanzare, donatie, deces.
Nu ma intrebati cum am rezolvat-o, ca n-ar fi un exemplu de urmat. Dar pe mine nu m-a ajutat nimeni, nu m-a sustinut. Si e foarte dificil sa faci fata unei asemenea discutii cand locatarul respectiv stie una si buna,ca-si vrea banii, ca sunt ai lui... Plus jignirile si umilintele de rigoare.
Deci, daca totusi vreti sa faceti asta, in registrul FR pe rubrica "returnare" scrieti suma cu care isi plateste intretinerea, cu semnul minus.
Asta inseamna ca FR se diminueaza, la omul respectiv, dar si pe total, cu suma in cauza si.....apoi ii eliberati chitanta ca si cum v-ar fi platit.
De asemenea completati o dispozitie de plata care va ramane dv. si pe care el semneaza ca a primit suma respectiva din FR.
Deci el isi ia chitanta, iar dv. justificati diminuarea FR cu dispozitia de plata.
Practic, el nu v-a platit nimic, in casa nu aveti mai multi bani, dar in scripte suma s-a diminuat din FR si a trecut in registrul de casa astfel:
- pe randul 1 "returnare FR .....- 100 lei
- pe randul 2 "incasare cota luna...." = 100 lei
Adica 0 lei in registrul de casa.
In balanta:
- in Activ se diminueaza suma restantelor de incasat de la locatari cu suma scrisa in chitanta, ca si cum ati fi incasat banii;
- Banii fictivi intra in casa, dar si ies (incasare cota - returnare fond de rulment).
Deci avem o scadere in Activ cu suma returnata.
In Pasiv avem o scadere a FR cu suma returnata.
In rezultatul balantei Activ / Pasiv s-a diminuat si intr-o parte si intr-alta cu aceeasi suma.
Puteti face cum a spus doamne @elga adica sa va complicati ca insista un locatar sau mai simplu cum a spus mai demult domnul Adriantot sau Adam Grecu.
Il bagati direct restantier cu 2 milioane si nu faceti nimic.Daca tot face galagie ii spuneti da am luat si acum sunteti restantier la fondul de rulment adica tot aia ca si cind nu ati fi platit.
Si intarzierile la fondul de rulment se penalizeaza la fel ca si o simpla intretinere.