avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 559 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... Accident de munca
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

Accident de munca

Buna ziua,

Am o intrebare la care v-as ruga sa raspundeti daca este posibil cat mai urgent:

Intr-o institutie publica are loc urmatorul incident:

Un angajat - in a carui fisa a postului nu intra nicidecum deplasarea mobilierului in interiorul institutiei - se apuca sa care un dulap, iar in timpul acestei operatiuni se loveste la un picior.

Merge la dr, i se da concediu medical cu Accident de Munca (003), si sta 10 zile acasa. In tot acest timp nimeni nu informeaza directorul si nici responsabilul cu Protectia Muncii din institutie de acest accident.

Dupa cele 10 zile, CM ajunge la contabilitate, care ia cunostinta de faptul ca este accident de munca, si duce concediul sa fie semnat de catre director. Directorul nu observa ca pe el scrie 003. Cei de la contabilitate stiu si tac.

Nimeni nu anunta ITM, decat 1 luna mai tarziu, cand contabilitatea face din asta un scandal indreptat impotriva directorului.

A fost intr-adevar accident de munca? Cine este de vina si care sunt consecintele? Cum ar fi fost legal sa se procedeze? Dati-mi si trimiteri la legi daca se poate!

Va multumesc mult si astept raspuns cat mai repede.
Cel mai recent răspuns: dborsanu , utilizator 20:41, 23 Martie 2009
Este un accident de munca, deoarece s-a produs in timpul orelor de munca in incinta unitatii in care lucra. Se considera accident de munca accidentul petrecut in incinta unitatii sau pe traseul prestabilit parcurs de salariat de acasa la locul de munca in timpul estimat in fisa de protectia muncii.
Certificatul medical trebuia depus la compartimentul RU care avea obligatia de a informa directorul cu privire la ceea ce reprezinta, daca s-a depus la contabilitate aceasta era obligata sa informeze conducerea despre continutul sau. Poate un director este el cel mai destept din "sat " dar nu poate stii tot iar ceilalti au si ei obligatii. Nu inteleg de ce fac scandal cei de la contabilitate. La fel nu inteleg cum de se face afirmatia ca sunt toti luati prin surprindere de inscrierile din CM cat timp accidentul s-a petrecut la locul de munca. Angajatorii au ajuns sa mizeze pe prostia salariatilor care nu declara accidentele de munca din " iubire" fata de acesta.
Principalul vinovat este persoana care a pus salariatul sa mute mobilierul ( ca doar nu l-a mutat din lipsa de activitate), apoi salariatul care nu a avut " curajul" sa refuze o sarcina care nu ii apartine, apoi persoana care a asistat la accident si nu a instintat conducere care avea obligatia de a anunta accidentul de munca pentru a fi anchetat, ca doar nu era singurel la munca in acea zi si nu a stiu nimeni nimic despre eveniment.
CAPITOLUL VI
Comunicarea, cercetarea, înregistrarea şi raportarea evenimentelor

SECŢIUNEA 1
Evenimente

Art. 26. - Orice eveniment, aşa cum este definit la art. 5 lit. f), va fi comunicat de îndată angajatorului, de către conducătorul locului de muncă sau de orice altă persoană care are cunoştinţă despre producerea acestuia.

Art. 27. - (1) Angajatorul are obligaţia să comunice evenimentele, de îndată, după cum urmează:

a) inspectoratelor teritoriale de muncă, toate evenimentele aşa cum sunt definite la art. 5 lit. f);

b) asigurătorului, potrivit Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, cu modificările şi completările ulterioare, evenimentele urmate de incapacitate temporară de muncă, invaliditate sau deces, la confirmarea acestora;

c) organelor de urmărire penală, după caz.

(2) Orice medic, inclusiv medicul de medicină a muncii aflat într-o relaţie contractuală cu angajatorul, conform prevederilor legale, va semnala obligatoriu suspiciunea de boală profesională sau legată de profesiune, depistată cu prilejul prestaţiilor medicale.

(3) Semnalarea prevăzută la alin. (2) se efectuează către autoritatea de sănătate publică teritorială sau a municipiului Bucureşti, de îndată, la constatarea cazului.

Art. 28. - În cazul accidentelor de circulaţie produse pe drumurile publice, în care printre victime sunt şi persoane aflate în îndeplinirea unor sarcini de serviciu, organele de poliţie rutieră competente vor trimite instituţiilor şi/sau persoanelor fizice/juridice prevăzute la art. 29 alin. (1) lit. a) şi b), în termen de 5 zile de la data solicitării, un exemplar al procesului-verbal de cercetare la faţa locului.

Art. 29. - (1) Cercetarea evenimentelor este obligatorie şi se efectuează după cum urmează:

a) de către angajator, în cazul evenimentelor care au produs incapacitate temporară de muncă;

b) de către inspectoratele teritoriale de muncă, în cazul evenimentelor care au produs invaliditate evidentă sau confirmată, deces, accidente colective, incidente periculoase, în cazul evenimentelor care au produs incapacitate temporară de muncă lucrătorilor la angajatorii persoane fizice, precum şi în situaţiile cu persoane date dispărute;

c) de către Inspecţia Muncii, în cazul accidentelor colective, generate de unele evenimente deosebite, precum avariile sau exploziile;

d) de către autorităţile de sănătate publică teritoriale, respectiv a municipiului Bucureşti, în cazul suspiciunilor de boală profesională şi a bolilor legate de profesiune.

(2) Rezultatul cercetării evenimentului se va consemna într-un proces-verbal.

(3) În caz de deces al persoanei accidentate ca urmare a unui eveniment, instituţia medico-legală competentă este obligată să înainteze inspectoratului teritorial de muncă, în termen de 7 zile de la data decesului, o copie a raportului de constatare medico-legală.

SECŢIUNEA a 2-a
Accidente de muncă

Art. 30. - (1) În sensul prevederilor art. 5 lit. g), este, de asemenea, accident de muncă:

a) accidentul suferit de persoane aflate în vizită în întreprindere şi/sau unitate, cu permisiunea angajatorului;

b) accidentul suferit de persoanele care îndeplinesc sarcini de stat sau de interes public, inclusiv în cadrul unor activităţi culturale, sportive, în ţară sau în afara graniţelor ţării, în timpul şi din cauza îndeplinirii acestor sarcini;

c) accidentul survenit în cadrul activităţilor culturalsportive organizate, în timpul şi din cauza îndeplinirii acestor activităţi;

d) accidentul suferit de orice persoană, ca urmare a unei acţiuni întreprinse din proprie iniţiativă pentru salvarea de vieţi omeneşti;

e) accidentul suferit de orice persoană, ca urmare a unei acţiuni întreprinse din proprie iniţiativă pentru prevenirea ori înlăturarea unui pericol care ameninţă avutul public şi privat;

f) accidentul cauzat de activităţi care nu au legătură cu procesul muncii, dacă se produce la sediul persoanei juridice sau la adresa persoanei fizice, în calitate de angajator, ori în alt loc de muncă organizat de aceştia, în timpul programului de muncă, şi nu se datorează culpei exclusive a accidentatului;

g) accidentul de traseu, dacă deplasarea s-a făcut în timpul şi pe traseul normal de la domiciliul lucrătorului la locul de muncă organizat de angajator şi invers;

h) accidentul suferit în timpul deplasării de la sediul persoanei juridice sau de la adresa persoanei fizice la locul de muncă sau de la un loc de muncă la altul, pentru îndeplinirea unei sarcini de muncă;

i) accidentul suferit în timpul deplasării de la sediul persoanei juridice sau de la adresa persoanei fizice la care este încadrată victima, ori de la orice alt loc de muncă organizat de acestea, la o altă persoană juridică sau fizică, pentru îndeplinirea sarcinilor de muncă, pe durata normală de deplasare;

j) accidentul suferit înainte sau după încetarea lucrului, dacă victima prelua sau preda uneltele de lucru, locul de muncă, utilajul ori materialele, dacă schimba îmbrăcămintea personală, echipamentul individual de protecţie sau orice alt echipament pus la dispoziţie de angajator, dacă se afla în baie ori în spălător sau dacă se deplasa de la locul de muncă la ieşirea din întreprindere sau unitate şi invers;

k) accidentul suferit în timpul pauzelor regulamentare, dacă acesta a avut loc în locuri organizate de angajator, precum şi în timpul şi pe traseul normal spre şi de la aceste locuri;

l) accidentul suferit de lucrători ai angajatorilor români sau de persoane fizice române, delegaţi pentru îndeplinirea îndatoririlor de serviciu în afara graniţelor ţării, pe durata şi traseul prevăzute în documentul de deplasare;

m) accidentul suferit de personalul român care efectuează lucrări şi servicii pe teritoriul altor ţări, în baza unor contracte, convenţii sau în alte condiţii prevăzute de lege, încheiate de persoane juridice române cu parteneri străini, în timpul şi din cauza îndeplinirii îndatoririlor de serviciu;

n) accidentul suferit de cei care urmează cursuri de calificare, recalificare sau perfecţionare a pregătirii profesionale, în timpul şi din cauza efectuării activităţilor aferente stagiului de practică;

o) accidentul determinat de fenomene sau calamităţi naturale, cum ar fi furtună, viscol, cutremur, inundaţie, alunecări de teren, trăsnet (electrocutare), dacă victima se afla în timpul procesului de muncă sau în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu;

p) dispariţia unei persoane, în condiţiile unui accident de muncă şi în împrejurări care îndreptăţesc presupunerea decesului acesteia;

q) accidentul suferit de o persoană aflată în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, ca urmare a unei agresiuni.

(2) În situaţiile menţionate la alin. (1) lit. g), h), i) şi l), deplasarea trebuie să se facă fără abateri nejustificate de la traseul normal şi, de asemenea, transportul să se facă în condiţiile prevăzute de reglementările de securitate şi sănătate în muncă sau de circulaţie în vigoare.

Art. 31. - Accidentele de muncă se clasifică, în raport cu urmările produse şi cu numărul persoanelor accidentate, în:

a) accidente care produc incapacitate temporară de muncă de cel puţin 3 zile calendaristice;

b) accidente care produc invaliditate;

c) accidente mortale;

d) accidente colective, când sunt accidentate cel puţin 3 persoane în acelaşi timp şi din aceeaşi cauză.

Art. 32. - (1) Înregistrarea accidentului de muncă se face pe baza procesului-verbal de cercetare.

(2) Accidentul de muncă înregistrat de angajator se raportează de către acesta la inspectoratul teritorial de muncă, precum şi la asigurător, potrivit legii.


1) DA. este accident de munca daca in fisa postului era specificat ca persoana respectiva este subordonata sefului (cu obligarea acestuia de a indeplinii sarcinile de serviciu) si mai ales daca accidentul a fost savarsit in timpul orelor de program.
2) Vina este a angajatorului pentru ca nu a luat masurile de protectie in caz de accident de munca (lipsa instructaj Protectia muncii), dar si a angajatului pentru neatentie la locul de munca (si neinformarea la timp conducerii, respectiv responsabilului cu protectia muncii pentru luarea de masuri in acest scop). O vina au si cei de la contabilitate care au stiut despre caz si au ascuns cu buna stiinta acest lucru conducerii.
3) Codul Muncii, Legea nr. 319/2006 art. 39 alin. (6) lit. a) face referire la amenzi de la 3.000 la 6.000 lei in cazul in care nu sunt respectate obligatiile legale referitoare la organizarea activitatilor de prevenire si a celor de protectia muncii, acest fapt constituie contraventie

Codul Muncii - extras

- Obligatiile angajatorului -
Art. 171. alin. (2) Angajatorul are obligaţia să asigure securitatea şi sănătatea salariaţilor în toate aspectele legate de muncă. (3) Dacă un angajator apelează la persoane sau servicii exterioare, aceasta nu îl exonerează de răspundere în acest domeniu. (4) Obligaţiile salariaţilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă nu pot aduce atingere responsabilităţii angajatorului. (5) Măsurile privind securitatea şi sănătatea în muncă nu pot să determine, în nici un caz, obligaţii financiare pentru salariaţi.

- Organizarea de către angajator a activităţii de asigurare a sănătăţii şi securităţii în muncă -
Art. 174. alin (1) Angajatorul răspunde de organizarea activităţii de asigurare a sănătăţii şi securităţii în muncă. (2) În cuprinsul regulamentelor interne sunt prevăzute în mod obligatoriu reguli privind securitatea şi sănătatea în muncă. (3) În elaborarea măsurilor de securitate şi sănătate în muncă angajatorul se consultă cu sindicatul sau, după caz, cu reprezentanţii salariaţilor, precum şi cu comitetul de securitate şi sănătate în muncă.

- asigurarea salariaţilor pentru accidente de muncă şi boli profesionale -
Art. 175. Angajatorul are obligaţia să asigure toţi salariaţii pentru risc de accidente de muncă şi boli profesionale, în condiţiile legii.

- Obligativitatea instruirii salariaţilor -
Art. 176. alin. (1) Angajatorul are obligaţia să organizeze instruirea angajaţilor săi în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. (2) Instruirea se realizează periodic, prin modalităţi specifice stabilite de comun acord de către angajator, împreună cu comitetul de securitate şi sănătate în muncă şi cu sindicatul sau, după caz, cu reprezentanţii salariaţilor. (3) Instruirea prevăzută la alin. (2) se realizează obligatoriu în cazul noilor angajaţi, al celor care îşi schimbă locul de muncă sau felul muncii şi al celor care îşi reiau activitatea după o întrerupere mai mare de 6 luni. În toate aceste cazuri instruirea se efectuează înainte de începerea efectivă a activităţii. (4) Instruirea este obligatorie şi în situaţia în care intervin modificări ale legislaţiei în domeniu.

- COMITETUL DE SECURITATE SI SANATATE IN MUNCA -

- garantarea securităţii şi sănătăţii salariaţilor -
Art. 177. alin. (1) Locurile de muncă trebuie să fie organizate astfel încât să garanteze securitatea şi sănătatea salariaţilor. (2) Angajatorul trebuie să organizeze controlul permanent al stării materialelor, utilajelor şi substanţelor folosite în procesul muncii, în scopul asigurării sănătăţii şi securităţii salariaţilor. (3) Angajatorul răspunde pentru asigurarea condiţiilor de acordare a primului ajutor în caz de accidente de muncă, pentru crearea condiţiilor de preîntâmpinare a incendiilor, precum şi pentru evacuarea salariaţilor în situaţii speciale şi în caz de pericol iminent

- Controlul securităţii şi sănătăţii în muncă -
Art. 178. alin. (1) Pentru asigurarea securităţii şi sănătăţii în muncă instituţia abilitată prin lege poate dispune limitarea sau interzicerea fabricării, comercializării, importului ori utilizării cu orice titlu a substanţelor şi preparatelor periculoase pentru salariaţi. (2) Inspectorul de muncă poate, cu avizul medicului de medicină a muncii, să impună angajatorului să solicite organismelor competente, contra cost, analize şi expertize asupra unor produse, substanţe sau preparate considerate a fi periculoase, pentru a cunoaşte compoziţia acestora şi efectele pe care le-ar putea produce asupra organismului uman

- Constituire -
Art. 179. alin. (1) La nivelul fiecărui angajator se constituie un comitet de securitate şi sănătate în muncă, cu scopul de a asigura implicarea salariaţilor la elaborarea şi aplicarea deciziilor în domeniul protecţiei muncii. (2) Comitetul de securitate şi sănătate în muncă se constituie în cadrul persoanelor juridice din sectorul public, privat şi cooperatist, inclusiv cu capital străin, care desfăşoară activităţi pe teritoriul României.

- Obligativitatea constituirii -
Art. 180. alin. (1) Comitetul de securitate şi sănătate în muncă se organizează la angajatorii persoane juridice la care sunt încadraţi cel puţin 50 de salariaţi. (2) În cazul în care condiţiile de muncă sunt grele, vătămătoare sau periculoase, inspectorul de muncă poate cere înfiinţarea acestor comitete şi pentru angajatorii la care sunt încadraţi mai puţin de 50 de salariaţi. (3) În cazul în care activitatea se desfăşoară în unităţi dispersate teritorial, se pot înfiinţa mai multe comitete de securitate şi sănătate în muncă. Numărul acestora se stabileşte prin contractul colectiv de muncă aplicabil. (4) Comitetul de securitate şi sănătate în muncă coordonează măsurile de securitate şi sănătate în muncă şi în cazul activităţilor care se desfăşoară temporar, cu o durată mai mare de 3 luni. (5) În situaţia în care nu se impune constituirea comitetului de securitate şi sănătate în muncă, atribuţiile specifice ale acestuia vor fi îndeplinite de responsabilul cu protecţia muncii numit de angajator.

- Reglementarea comitetului de securitate si sănătate în muncă -
Art. 181. Componenţa, atribuţiile specifice şi funcţionarea comitetului de securitate şi sănătate în muncă sunt reglementate prin hotărâre a Guvernului.


In conformitate cu disp.Legii nr.319/14.07.2006 si HG nr.1050/09.08.2006 este un accident clasic de munca,iar obligatiile angajatorului sunt stabilite in mod expres astfel cum s-a mentionat ma jos de catre consultanti.Singura problema care este de discutat la un moment dat este problema culpei.in acest sens angajatorul va invoca ca nu exista in fisa postului repectiva obligatie din partea angajatului sau si nici nu va recunoaste daca a solicitat aceasta.
Incercati totusi sa tratati cu conducerea societatii poate ajungeti la un compromis reciproc avantajos.Orice obligatie reciproca pe care eventual,o veti stabili trebuie sa fie facuta in scris.
Ultima modificare: Luni, 23 Martie 2009
Radu Gabrian, Mediator
Va multumesc mult pentru raspunsuri!

Poate sunt relevante si urmatoarele aspecte:

1. Angajatul NU a fost pus de nimeni sa mute dulapul si nu facea parte din atributiile sale de serviciu
2. Angajatul sustine ca directorul era in incapere la momentul producerii accidentului... problema este ca directorul nu a vazut cand s-a produs.
Ultima modificare: Marți, 24 Martie 2009
ramiha, utilizator
Va mai rog sa-mi lamuriti ceva:

CHIAR ESTE ACCIDENT DE MUNCA?

Angajatul facea o activitate care nu este inclusa in fisa postului si pe care nimeni nu l-a insarcinat sa o faca. Vina ii apartine in intregime.

Medicul care a emis concediul l-a incadrat la accident de munca. Cine decide daca este accident de munca sau nu? Accidentatul, directorul, medicul, ITM-ul ?

Si inca ceva:

Institutia respectiva a facut protectia muncii angajatilor, are chiar o persoana responsabila de protectia muncii, special instruita.
Ultima modificare: Luni, 23 Martie 2009
ramiha, utilizator

Alte discuții în legătură

Analize medicale-obligatia angajatului ? M_junior M_junior Salut Am si eu o nelamurire...sunt angajat la o firma privata de transport cu aprox 30 angajati si mi sa impus sa-mi platesc analizele medicale si controlul ... (vezi toată discuția)
Protectia muncii ddmn ddmn stie cineva la ce perioada se face instructajul pt protectia muncii si ISU unui salariat ? (vezi toată discuția)
Buna ziua, intr-o anumita situatie care a implicat un eveniment ... Andrei0510@ Andrei0510@ Buna ziua, Intr-o anumita situatie care a implicat un eveniment in deplasarea de la locul de munca spre domiciliu, am constatat ca fisa mea individuala de ... (vezi toată discuția)