1. Ajutorul de deces este reglementat in prezent prin Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.
In cazul decesului unei persoane asigurate in sistemul public sau al unui pensionar, beneficiaza de ajutorul de deces o singura persoana care face dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz, sotul supravietuitor, copilul, parintele, tutorele, curatorul sau, in lipsa acestora, oricare persoana care face aceasta dovada.
Dovada suportarii cheltuielilor ocazionate de inmormantare se poate face prin orice mijloc de proba prevazut de lege.
Ajutorul de deces se acorda distinct, in functie de calitatea persoanei decedate astfel:
- de catre angajator, in cazul decesului salariatului, respectiv al unui membru de familie al acestuia;
- de care institutia care gestioneaza bugetul asigurarilor pentru somaj, in cazul decesului somerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia;
- de catre Casa Teritoriala de Pensii, respectiv Casa de Pensii Sectoriala (Bucuresti) in cazul decesului pensionarului sau al asiguratului cu declaratie sau contract de asigurare sociala, respectiv a unui membru de familie al acestuia.
Ajutorul de deces se achita persoanei indreptatite sau mandatarului desemnat, prin procura speciala, de catre acesta. Dreptul asiguratilor de deces nu este conditionat de indeplinirea unui stagiu de cotizare.
Ajutorul de deces se achita in baza unui dosar care trebuie sa contina urmatoarele documente:
- cerere tip pentru acordarea ajutorului de deces;
- certificat de deces (original + copie);
- act de identitate al solicitantului (original + copie);
- acte de stare civila ale solicitantului din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul sau, dupa caz, actul care atesta calitatea de tutore, curator, mandatar (original + copie);
- dovada ca solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original + copie);
- act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurarilor sociale prin care se atesta boala care l-a facut inapt si data ivirii acesteia, in cazul copilului inapt in varsta de peste 18 ani (original);
- adeverinta care certifica faptul ca, la data decesului, membrul de famile cu varsta cuprinsa intre 18 - 26 de aniurma o forma de invatamant organizata potrivit legii (original).
Cererea pentru achitarea ajutorului de deces (ajutorul de inmormantare) se depune la platitorii acestui drept de asigurari sociale si poate fi solicitat in termenul de prescriptie de 3 ani, calculat de la data la care beneficiarul era in drept sa il solicite (aceasta data se asimileaza de regula cu data la care a avut loc efectuarea si suportarea cheltuielilor de inmormantare). Ajutorul de deces se achita in 24 de ore de la solicitare de un singur platitor. Dupa efectuarea platii ajutorului de deces, platitorul are obligatia de a inscrie pe versoul certificatului de deces original in baza caruia se solicita ajutorul de deces, mentiunea ACHITAT, data, semnatura si stampila.
2. Ajutorul de inmormantare este acordat in baza unor documente aplicabile la nivel de unitate si se plateste de angajator din fondurile proprii si nu se deduce din contributia la sistemul asigurarilor sociale.
Acest ajutor se acorda in cuantumul si in conditiile prevazute in contractul colectiv de munca, regulamnetului intern sau contractului individual de munca.