avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 745 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Pensionari şi probleme juridice ... Ajutor de inmormantare
Discuție deschisă în Pensionari şi probleme juridice legate de pensii

Ajutor de inmormantare

Buna ziua. Tatal meu a fost pensionar de stat iar in luna februarie a decedat. Mama in prezent beneficiaza de pensie de urmas. In caz ca mama decedeaza, poate beneficia de ajutorul de inmormantare? Tatal a primit.
Cel mai recent răspuns: Valeriu TUDOR , Consultant resurse umane 17:04, 9 Octombrie 2013
Ajutorul de deces:
În cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, beneficiază de ajutor de deces o singura persoana care face dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces şi care poate fi, după caz, soţul supravieţuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul, moştenitorul, în condiţiile dreptului comun, sau, în lipsa acesteia, oricare persoana care face aceasta dovada.
Ajutorul de inmormantare este acordat de catre un angajator in baza prevederilor ccm aplicabil , reg.intern sal al c.i.m.
In cazul decesului tatalui, dovada a facut-o mama si a primit respectivul ajutor de deces. Dar in cazul decesului mamei (avand in vedere faptul ca ea beneficiaza in prezent de pensie de urmas), putem (noi ca si copii ai ei) sa beneficiem de ajutor de inmormantare si pentru ea? Asta nu am inteles inca.
1. Ajutorul de deces este reglementat in prezent prin Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.

In cazul decesului unei persoane asigurate in sistemul public sau al unui pensionar, beneficiaza de ajutorul de deces o singura persoana care face dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz, sotul supravietuitor, copilul, parintele, tutorele, curatorul sau, in lipsa acestora, oricare persoana care face aceasta dovada.

Dovada suportarii cheltuielilor ocazionate de inmormantare se poate face prin orice mijloc de proba prevazut de lege.
Ajutorul de deces se acorda distinct, in functie de calitatea persoanei decedate astfel:
- de catre angajator, in cazul decesului salariatului, respectiv al unui membru de familie al acestuia;
- de care institutia care gestioneaza bugetul asigurarilor pentru somaj, in cazul decesului somerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia;
- de catre Casa Teritoriala de Pensii, respectiv Casa de Pensii Sectoriala (Bucuresti) in cazul decesului pensionarului sau al asiguratului cu declaratie sau contract de asigurare sociala, respectiv a unui membru de familie al acestuia.

Ajutorul de deces se achita persoanei indreptatite sau mandatarului desemnat, prin procura speciala, de catre acesta.
Dreptul asiguratilor de deces nu este conditionat de indeplinirea unui stagiu de cotizare.

Ajutorul de deces se achita in baza unui dosar care trebuie sa contina urmatoarele documente:
- cerere tip pentru acordarea ajutorului de deces;
- certificat de deces (original + copie);
- act de identitate al solicitantului (original + copie);
- acte de stare civila ale solicitantului din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul sau, dupa caz, actul care atesta calitatea de tutore, curator, mandatar (original + copie);
- dovada ca solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original + copie);
- act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurarilor sociale prin care se atesta boala care l-a facut inapt si data ivirii acesteia, in cazul copilului inapt in varsta de peste 18 ani (original);
- adeverinta care certifica faptul ca, la data decesului, membrul de famile cu varsta cuprinsa intre 18 - 26 de aniurma o forma de invatamant organizata potrivit legii (original).

Cererea pentru achitarea ajutorului de deces (ajutorul de inmormantare) se depune la platitorii acestui drept de asigurari sociale si poate fi solicitat in termenul de prescriptie de 3 ani, calculat de la data la care beneficiarul era in drept sa il solicite (aceasta data se asimileaza de regula cu data la care a avut loc efectuarea si suportarea cheltuielilor de inmormantare).
Ajutorul de deces se achita in 24 de ore de la solicitare de un singur platitor. Dupa efectuarea platii ajutorului de deces, platitorul are obligatia de a inscrie pe versoul certificatului de deces original in baza caruia se solicita ajutorul de deces, mentiunea ACHITAT, data, semnatura si stampila.

In speta, copii pot ridica ajutorul de deces .

2. Ajutorul de inmormantare este acordat in baza unor documente aplicabile la nivel de unitate si se plateste de angajator din fondurile proprii si nu se deduce din contributia la sistemul asigurarilor sociale.
Acest ajutor se acorda in cuantumul si in conditiile prevazute in contractul colectiv de munca, regulamnetului intern sau contractului individual de munca.

Beneficiind de pensie de urmas mama dvs. are calitatea de pensionar asa ca veti putea merge la Casa de Pensii sa solicitati ajutorul de deces.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Ajutor deces/inmormantare eu-florin eu-florin Buna seara, Tatal meu a decedat de curand, am depus actele pentru ajutorul de deces la firma unde lucra urmand ca maine sa ma duc sa ridic respectivul ... (vezi toată discuția)
Ajutor deces luminita25 luminita25 Buna seara . intrebare : se beneficiaza de ajutor de deces la primarie doar ? , sau patronii sunt obligati si ei sa achite un ajutor in cazul uni deces de ... (vezi toată discuția)
Ajutor de innmormantare MihaelaSm MihaelaSm Buna ziua, Daca sotia decedatului primeste ajutor de inmormantare de la firma angajatoare, mai poate primi si de la fondul de pensii private sau trebuie ... (vezi toată discuția)