Saptamana trecuta am fost implicat intr-un accident auto in care am fost acrosat de catre o alta masina al carui conducator auto a recunoscut ca este vinovat. Fiind dupa-masa si fiind inchis la asigurari am mers impreuna cu acel sofer a doua zi dimineata la sediul [EDITAT] unde s-a intocmit dosarul de daune, s-au facut poze, semnat amiabila, declaratii,etc.. Am primit si o lista cu service-urile agreate de ei si am inceput sa luam legatura cu cei de acolo pentru a vedea unde este cel mai ok pentru reparatie. Asa am ajuns la un service care ne-au primit cu o foarte mare amabilitate (stiu ca noi romanii suntem primitori, dar acestia chiar ca exagerau... amabilitate pe care acum o inteleg...) si care ne-au promis ca se ocupa de masina cat mai repede chiar daca nu a ajuns raspunsul de la asigurari motivand faptul ca e necesar doar sa se asigure ei telefonic de la cei de la [EDITAT] ca nu e vorba de un accident aranjat. A sunat la agentul de asigurari chiar de fata cu mine, acesta a confirmat ca e un accident real si s-a hotarat in aceste conditii inceperea reparatiilor. SURPRIZA acum apare.. In ziua promisa ca e gata reparatia, am primit telefon ca masina e reparata dar telefon si de la asigurari ca e culpa comuna si ca ei suporta 50% restul eu... Motivatia: conducatorul vinovat nu a declarat conform declaratiei mele si nu reiese clar ca e vinovat de producerea accidentului... Am luat legatura cu soferul vinovat, e de acord sa mearga sa depuna o noua declaratie mai amanuntita insa cei de la service spun acum ca ei nu pot elibera masina decat daca platesc cei 50% partea mea sau astept verdictul final in dosar.. Dupa cele citite pe forum, vad ca sunt o gramada de oameni in situatia in care sunt refuzati din diverse motive de aceasta firma de asigurari si peste tot e recomandata actionarea in instanta.. Rugamintea mea este sa ma lamuriti cu urmatoarele intrebari si sa ma sfatuiti si indrumati cum sa procedez:
1) cei de la CSA pot rezolva aceasta problema ?
2)ce pot sa fac daca soferul vinovat depune o noua declaratie mai explicita si cei de la asigurari tot nu sunt multumiti si vor continua sa refuze dosarul pe nu stiu ce motiv ?
3) daca din cauza tergiversarilor si pierderii de timp eu voi plati acea parte de 50% din reparatie pentru a ridica masina reparata, pot spera la un succes in vederea recuperarii banilor in cazul actionarii in instanta a firmei de asigurari? Ma sfatuiti sa ridic masina din service cu plata 50% sau sa mai astept inca o saptamana sau doua pana la un nou raspuns ? (care poate fi acelasi)
4) conciliera (mentionata la alte raspunsuri din forum) in ce consta in acest caz ? cui sa ma adresez ?
5) in caz de expertiza, ce se mai poate verifica atata timp cat masina e reparata ? (se poate sa fie legata amabilitatea aceea exagerata a service-ului si inceperea reparatiilor inaintea raspunsului de situatia asta incerta in care s-a ajuns ?).
6) in instanta, de ce acte doveditoare am nevoie (de la service, de la asigurari). care se pot solicita ca dovada a actiunilor de la acest moment, inainte sa se faca alte demersuri (plata, conciliere, expertiza)...?
Daca mai apar intrebari, revin cu o postare ulterioara.
Astept sfaturile dumneavoastra si va multumesc anticipat !
1. eu as face plangere si la CSA si in instanta .
2. depinde de dvs. daca detineti suma de bani , ati putea sa ridicati masina si sa va constituiti parte in instanta cu acea suma + celelalte daune+ cheltuielile de judecata.
3.in instanta veti avea nevoie de actele depuse la Asigurari, depozitii martori, depozitie sofer vinovat.
4. si nu in ultimul rand, cred ca ar trebui sa stiti foarte bine ce ati declarat amandoi la societatea de asigurari, sa nu reiese cumva clar culpa comuna din declaratii , atunci nu prea cred ca aveti ce face ... dar ati putea angaja un avocat specializat in domeniu ( cautati unul fost politist daca gasiti - ei se pricep la daune si la modul de interpretare in aceste cauze - a patit-o un prieten) care sa va studieze dosarul si sa va faca corect plangerile ( CSA si instanta)
Trebuie sa stiti ca termenul de raspuns la o sesizare la CSA este de 30 de zile, timp in care masina dvs ramane blocata in service. Totusi, sunt ceva sanse sa aveti castig de cauza si sa nu mai fie necesar sa mergeti in instanta. Cunosc un caz (oarecum asemantor) care in a 30-a zi a primit raspunsul la sesizare dar tot atunci a si fost anuntat de asigurator ca poate sa-si ridice masina din service fara cheltuieli suplimentare (i se ceruse sa achite diferenta de bani intre ce aprobase asiguratorul si ce era pe devizul de la service).
Pentru a intra in posesia despagubirii, va trebui sa se lamureasca exact daca culpa in producerea daunelor apartine in totalitate asiguratului RCA sau e si culpa dvs. Asigurarile nu vad cum ar reveni la prima varianta, odata ce au "imbratisat-o" pe cea de-a doua! Acum, sa raspund la intrebarile dvs, punctual:
1. Sesizarile impotriva societatilor de asigurare se fac acum nu la CSA ci la ASF, adica la Autoritatea de Supraveghere Financiara. Se pot face si online si vedeti ce vi se va raspunde. Timpul estimat poate fi de 30 zile, intrucat ei vor cere lamuriri mai intai de la asigurator si apoi va vor raspunde dvs.;
2.Explicatiile suplimentare prin completarea declaratiei initiale ale cond. auto implicat in accident sunt importante, insa nu va pot garanta succesul pentru varianta platii pe cale amiabila; va pot ajuta in cazul deschiderii unei actiuni in instanta;
3.Nu prea se poate sa incasati 1/2 din despagubire si mai apoi sa recuperati diferenta in instanta, intrucat, inainte de plata despagubirii, veti semna o cerere de despagubire care are inserata o declaratie precum ca, dupa acea plata, dvs. nu mai aveti nici o pretentie atat fata de cond. auto asigurat cat si fata de asigurator. Declaratia e totala si va fi luata in consideratie de instanta. In acelasi timp, asiguratorul nu va accepta o cerere de despagubire cu obiectiuni, care sa va permita dvs. sa incasati o despagubire partiala; Exista si o prevedere in acest sens, in toate Ordinele CSA care reglementeaza acest tip de asigurare;
4. Concilierea nu mai este obligatorie acum , dupa intrarea in vigoare a unui nou cod de procedura civila, in schimb e obligatorie informarea despre avantajele medierii, adica va trebui sa va adresati unui mediator autorizat pentru a vi se explica in ce consta aceasta procedura si sa anunte si asiguratorul despre posibilitatea stingerii conflictului pe cale amiabila. Personal, nu prea cred in reusita acestui demers, dar e obligatoriu sa aveti actele eliberate de mediator inainte de a depune actiunea in instanta;
5.In cazul in care veti ajunge in instanta, se pot face expertize si in situatia repararii masinii avariate, in baza primelor estimari ale avariilor, ale devizului de reparatie de unde rezulta ce s-a reparat, a fotografiilor efectuate de asigurator inainte de a se trece la reparatia masinii, din declaratii, etc.
6. De toate actele intocmite de asigurator, de service si dovada ca sunteti proprietarul vehiculului avariat.
E bine sa angajati un avocat in cazul in care veti deschide un litigiu, pentru a avea succes in recuperarea intregului prejudiciu.
Pai pentru asigurator e convenabil sa isi tina banii in cont sa se foloseasca de bani si proprietarul masinii sa nu poata dispune de ea toata aceasta perioada.
Amenintatii cu orice. Si cu bata si cu judecata si amenintatii ca daca nu fac demersuri pentru a va elibera masina imediat le cereti daune. Amenintatii pe salariatii de acolo ca le faceti plangere penala pentru ca v-au cerut mita sa va rezolve. Amenintatii si ca ii ii asteptai dupa program le rupeti picioarele sa stea in ghips cat nu va va fi retinuta masina in service. Amenintatii ca lescoateti ochii aia defecti care nu vor sa vada drept.
Iar ca un sfat pentru viitor: Nu mai faceti oamni buni constatare amiabila pentru ca, in acest caz asiguratorul isi face de cap. In cazul in care politia stabileste circumstantele si vinovatul, scapati de probleme cu asiguratorii astia hoti.
Nu mai fugiti de politie. Stiu ca va feriti sa nu platiti amenda sau sa nu va suspende carnetul dar pana la urma cel care este vinovat trebuie sa isi asume vina si consecintele nu sa fuga si sa se ascunda de raspundere.