Din punct de vedere legal, exista sanctiuni administrative, penale sau
de orice alta natura cu privire la urmatoarea situatie:
O persoana fizica, angajata a unei entitati de stat, indeplineste
din punct de vedere legal conditiile de pensionare. Cu toate acestea,
persoana fizica este in continuare angajata la aceeasi
entitate de stat.
1. Exista sanctiuni din punct de vedere legal impotriva
persoanei fizice angajate si care sunt acestea?
2. Exista sanctiuni din punct de vedere legal impotriva
persoanei juridice angajatoare si care sunt acestea?
3. Exista sanctiuni din punct de vedere legal impotriva
personalului persoanei juridice angajatoare insarcinat prin fisa
postului pentru constatarea calitatii de pensionabil a unui angajat? Care sunt acestea?
4. Ce institutie / institutii este/sunt competenta/e in identificarea
si sanctionarea unor situatii de acest gen?
Nu fac referire la situatiile in care, desi indeplineste
conditiile de pensionare si i s-a adus la cunostinta acest lucru, angajatul opteaza sa isi continuie activitatea.
Concret, fac referire la situatia in care angajatorul (institutie de stat) a uitat intentionat sa il pensioneze pe angajat.
Conform Codului muncii, CIM inceteaza de drept la data indeplinirii conditiilor de pensie limita de varsta. Dupa aceasta data, angajatul lucreaza fara CIM valabil, lucru sanctionat de Codul muncii.
De asemenea, angajatul pierde material, el avand dreptul de a cumula pensia cu salariul (in anumite conditii fiind angajat la stat) si nu va putea obtine retroactiv pensiile pierdute.
Si angajatorul pierde, pentru ca nu ar mai plati ajutorul de somaj aferent acestui angajat, daca i-ar incheia un nou CIM, ca pensionar.
1-3 Nu exista nicio sanctiune prevazuta de lege in cazul indicat de dvs, chiar daca Codul Muncii la art.56 alin.1 lit.c C.mun. prevede ca este vorba despre o incetare de drept a c.i.m.
4. Va puteti adresa ITM-ului si/sau Inspectiei Muncii.
5. Incetarea de drept o poate constata angajatorul , chiar daca salariatul opteaza pentru continuarea activitatii.
Constatarea cazului de incetare de drept a contractului individual de munca se face in termen de 5 zile lucratoare de la intervenirea acestuia, in scris, prin decizie a angajatorului, si se comunica persoanelor aflate in situatiile respective in termen de 5 zile lucratoare.