Buna ziua tuturor cunoscatorilor intr-ale PFA-ului.
Verisorul meu si-a facut un PFA cod CAEN 7311- Activitati ale agentiilor de publicitate in Focsani el fiind angajat in Bucuresti. Am citit pe forum ca PFA -urile sunt cu norma fixa si Venituri -Cheltuieli. Sincer nu stiu in ce categorie intra el cu incadrarea de mai sus, nu stiu daca are nevoie de contabilitate si nu stiu ce declaratii trebuiesc depuse , unde aici sau la Fosani si cand ( ca si data / perioada din an).
In speranta ca cineva autorizat va avea buna vointa sa-mi raspunda la multitudinea semnelor de intrebare urez tuturor cunoscatorilor intr-ale PFA-ului o zi MINUNATA .
PFA -ul se inregistreaza la Administratia financiara din localitatea unde isi are sediul . In general la PFA nu se tine contabilitatea , ei achitand un impozit anual (platibil trimestrial) stabilit de catre finante prin norme de venit. La infiintare depun o declaratie la finante iar ulteriorior trimestrial platesc impozitul fixat.
anumite activitati ale pfa-urilor sunt impozitate la norma de venit, dar nu toate.Pfa-urile au obligatia sa tina evidenta contabila in partida simpla.E mult de povestit.
1. reglementarea acestei activitati :
Este vorba de a obtine o clificare profesionala ( recunoscuta de o lege aplicabila in domeniul activitatii in cadrul unei agentii de publicitate)
2. autorizare:
Autorizarea PFA se face prin REGISTRUL COMERTULUI, iar conform Anexei din OUG nr.44/2008 ,
Documentaţia de susţinere a cererii de înregistrare în registrul comerţului şi de autorizare a funcţionării PFA
2.1.Carte de identitate sau paşaport - fotocopie certificată olograf de către titular privind conformitatea cu originalul
2.2.Document care să ateste drepturile de folosinţă asupra sediului profesional, precum contract de închiriere, comodat, certificat de moştenitor, contract de vânzare-cumpărare, declaraţie de luare în spaţiu sau orice alt act juridic care conferă dreptul de folosinţă etc. - copie legalizată
2.3.Declaraţie pe propria răspundere care să ateste îndeplinirea condiţiilor legale de funcţionare prevăzute de legislaţia specială din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecţiei mediului şi protecţiei muncii
2.4.Fotocopii certificate olograf de pe documentele care atestă pregătirea profesională, dacă aceasta este cerută, potrivit unor prevederi legale speciale
2.5.Fotocopii certificate olograf de pe documentele care atestă experienţa profesională, dacă este cazul
2.6..Documente care atestă pregătirea sau experienţa profesională:
Pregătirea sau experienţa profesională se atestă, după caz, cu documente cum sunt: diploma, certificatul
sau adeverinţa, prin care se dovedeşte absolvirea unei instituţii de învăţământ, certificatul de calificare
profesională sau de absolvire a unei forme de pregătire profesională, organizată în condiţiile legii, în
vigoare la data eliberării acestuia, certificatul de competenţă profesională, cartea de meşteşugar, carnetul
de muncă al solicitantului, declaraţie de notorietate cu privire la abilitatea de a desfăşura activitatea pentru
care se solicită autorizarea, eliberata de primarul localităţii respective în mod gratuit în cazul meseriilor
tradiţionale artizanale, atestatul de recunoaştere şi/sau de echivalare pentru persoanele fizice care au
dobândit calificarea în străinătate, atestatul de recunoaştere a calificării dobândite în străinătate, în afara
sistemului de învăţământ, orice alte dovezi care să ateste experienţa profesională.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 328 din data de 25 aprilie 2008.
3. Oblgativitatea utilizarii caselor de marcat:
Se face in conformitate cu OUG nr.28/1999 rep., casele de marcat sunt obligatorii pentru livrarile de parfuri si prestarile de servicii catre populatie pentru toti operatorii economici inclusiv pentru PFA -uri indiferent de valoarea vanzarilor - nu exista exceptii la utilizarea caselor de marcat...
4. obligativitatea tinerii contabilitatii in partida simpla (venituri si cheltuieli deductibile)
Contabilitatea in partida simpla se tine conform OMF nr.1040/2004
In conformitate cu OMF nr.1040/2004 pentru aproabarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuabil in conformitate cu prevederile Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal:
- contribuabilii care obtin venituri din activitati independente sunt obligati, potrivit art.48 din Codul fiscal sa organizeze si sa conduca contabilitatea in partida simpla.
CE INSEAMNA CONTABILITATEA IN PARTIDA SIMPLA?
In OMF nr.1040/2004 sunt prevazute
NORME METODOLOGICE din 8 iulie 2004 privind organizarea şi conducerea evidenţei contabile în partidă simplă de către persoanele fizice care au calitatea de contribuabil în conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal
CONFORM ACESTOR Norme dar si conform Legii contabilitatii nr.82/1991 rep. si modificata, contabilitatea in partida simpla presune:
Organizarea evidenţei contabile în partidă simplă
Norme generale privind documentele justificative şi financiar-contabile
- Evidenţa contabilă în partidă simplă se va conduce în conformitate cu normele metodologice OMF nr.1040/2004;
- In conformitate cu prevederile legale (Legea nr.82/1991 rep.) evidenţa contabilă în partidă simplă se ţine în limba română şi în moneda naţională;
- orice operaţiune economico-financiară (emiterea facturii, incasarea facturii, efectuarea cheltuielilor, plata impozitelor, contributiilor) efectuată se consemnează în momentul efectuării ei într-un document (factura, bon fiscal emis de casa de marcat, etc.) care stă la baza înregistrărilor în evidenţa contabilă în partidă simplă, dobândind astfel calitatea de document justificativ.
CE INTOCMIM : FACTURA , BON FISCAL SAU
CHITANTA?
În relaţiile cu persoanele juridice contribuabilii sunt obligaţi, pentru sumele încasate atât pe bază de bon fiscal (numerar), cât şi prin bancă, să întocmească factură.
În relaţiile cu persoanele fizice contribuabilii sunt obligaţi, pentru sumele încasate prin bancă, să întocmească factură.
5. in ce masura aceasta activitate intra in sfera TVA
La depasirea plafonului de 35.000 euro sau prin optiune la infiintare PFA-ul este platitor de TVA
6. contributii datorate:
FONDUL DE SANATATE FNUASS conform Legii nr.95/2006.
Cel care obtine venituri din cedarea folosintei bunurilor trebuie sa plateasca o contributie de 5,5% la veniturile nete realizate ( Venitul net=Venitul brut-Cheltuieli deductibile) in conformitate cu Legea nr.95/2006, care la art. 257 prevede:
NOTA:
Cheltuiala cu FNUASS este deductibila la calculul impozitului pe venit.
NOTA:
In mod facultativ poate face un contract cu CASA DE PENSII la o valoare stabilita de asigurat si nu la venitul realizat de PFA. ( legea nr.19/2000)
7. OBLIGATIILE DECLARATIVE LA ORGANELE FISCALE SI LA CASA DE SANATATE
CE DECLARATII TREBUIE SA DEPUNEM SI CAROR ORGANE ?
La Administratiile financiare :
- Se depune la inceperea activitatii - Declaratia 70 conform ORDINULUI nr. 1346 din 14 august 2006 privind aprobarea Procedurii de atribuire a codului de înregistrare fiscală pentru persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere;
- Se depune pana la data de 15 mai a anului urmator realizarii venitului - Declaratia 200 declaratia privind venitul anual efectiv realizat;
- Se depune pana la 15 ianuarie a anului curent realizarii venitului - Declaratia 220 declaratia anuala privind venit estimat
La Casa Nationala de Asigurari de Sanatate:
- Declaratia trimestriala, conform Anexei nr.5 din Ordinul 617/2007 – Normele de aplicare a Legii nr.95/2006.
8. IMPOZITUL PE VENIT DATORAT
Impozitul pe venit datorat este de 16% la venitul net adica la valoarea rezultata dintre diferenta dintre venituri si cheltuieli deductibile.
Se fac plati anticipate conform Deciziei de impunere emise de organul fiscal pe baza Declaratiei 220 privind venitul anual estimat.
Platile finale se fac dupa emiterea de catre organul fiscal a Deciziei de impunere finala ferenta anului xxxx ca urmare a depunerii Declaratiei 200 privind venitul anual obtinut.
"FONDUL DE SANATATE FNUASS conform Legii nr.95/2006.
Cel care obtine venituri din cedarea folosintei bunurilor trebuie sa plateasca o contributie de 5,5% la veniturile nete realizate ( Venitul net=Venitul brut-Cheltuieli deductibile) in conformitate cu Legea nr.95/2006"
si pt ceilalti care nu obtin venituri din cedarea bunurilor ci de ex din consultanta?