avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 460 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Impozite, taxe şi timbrul de ... Trecerea la impozitare cu norma fixa de venit
Discuție deschisă în Impozite, taxe şi timbrul de mediu 2013. Legalitate şi interpretare juridică

Trecerea la impozitare cu norma fixa de venit

In ce conditii legale se poate trece un PFA de la impozitarea pe contabilitate in sistem real la impozitarea pe norma fixa de venit?

Se pare ca angajatii de la Finante au tot interesul ca sa ne forteze chiar sa intram pe cotabilitate in sistem real prin informatii eronate, tainuirea informatiilor privind cuantumul impozitului in cele doua cazuri si alte metode mai mult sau mai putin legale.

Vreau sa stiu care este legea care reglementeaza aceasta trecere si in ce termen poate fi ea facuta de la momentul infinntarii PFA-ului?
Cel mai recent răspuns: Irina Barbu , utilizator 20:42, 4 Septembrie 2009
Pentru contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente si isi desfasoara activitatea individual, venitul net se determina pe baza de norme de venit. Ministerul Finantelor Publice, prin ordin al ministrului finantelor publice, stabileste nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza de norme de venit.
NOMENCLATORUL
activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina
pe baza normelor anuale de venit, pentru contribuabilii care isi
desfasoara activitatea individual
1. Brodare
2. Carausie cu mijloace de transport cu tractiune animala
3. Ceaprazarie si/sau sepcarie
4. Comert cu plante medicinale, seminte de legume, fructe si flori
5. Comert cu produse agricole si alimentare
6. Comert cu articole electrice si electrocasnice
7. Comert cu imbracaminte si incaltaminte noua si uzata
8. Comert cu ambalaje din sticla
9. Comert cu casete audio-video, CD, DVD
10. Comert cu animale si pasari vii
11. Comert cu lana, piei crude
12. Comert cu pesti exotici si accesorii de acvaristica
13. Confectionare si comercializare incaltaminte
14. Confectionare, comercializare si/sau reparare obiecte din lemn, fire textile, material textil, deseuri textile, piele, plastic, ceramica, aluminiu, cupru, sarma, cauciuc, sticla, fibra de sticla
15. Confectionare flori artificiale si aranjamente florale din flori artificiale
16. Confectionare si/sau reparatii obiecte de uz casnic si gospodaresc
17. Confectionare si/sau comercializare obiecte din hartie, papura, nuiele, trestie, paie, iasca, foi de porumb, ceara, os, sfoara, pluta
18. Confectionare si/sau comercializare garnituri pentru etansare
19. Confectionare si/sau comercializare obiecte metalice si de mecanica fina
20. Confectionare si/sau comercializare obiecte din beton, marmura, piatra, ipsos, argila si din alte materiale de constructii
21. Confectionare si/sau comercializare hamuri si harnasamente
22. Confectionare si/sau reparare obiecte din blana si cojocarie
23. Confectionare si/sau reparare bijuterii din metale si pietre pretioase
24. Confectionare si/sau comercializare gablonturi, martisoare si felicitari
25. Confectionare si/sau comercializare de palarii
26. Confectionare si/sau comercializare rame, incadrari tablouri si oglinzi
27. Confectionare si/sau reparatii articole de marochinarie si de voiaj de orice fel
28. Confectionare, acordari si/sau reparatii de instrumente muzicale
29. Confectionare si/sau comercializare de maturi
30. Confectionare si/sau comercializare de unelte de pescuit
31. Copiere acte
32. Corsetarie
33. Comercializarea cainilor si pisicilor de rasa, pasarilor ornamentale, broastelor testoase si a altor animale de companie
34. Comercializare flori naturale si aranjamente florale din flori naturale
35. Croitorie
36. Cositorire
37. Dactilografiere si stenografiere
38. Daracit
39. Decoratorie in piele
40. Dezmembrari de autovehicule si comercializare piese auto uzate
41. Dogarie
42. Dresura de animale
43. Dulgherie
44. Extractia si comercializarea pietrei, pietrisului, nisipului, argilei
45. Fantanarie
46. Fierarie-potcovarie
47. Fotografiere, fotocopiere si fotoceramica
48. Geamgerie
49. Instalare, montare, reparare, inchiriere de aparate de masura si control
50. Inchiriere de cort si/sau vesela
51. Inchiriere de material sportiv
52. Inchirieri casete audio-video, CD, DVD
53. Inchirieri de camere in scop turistic
54. Inchirieri de terenuri pentru amplasare de corturi, rulote si altele
55. Intretinere si reparare autovehicule si utilaje agricole
56. Intermedieri in turism
57. Lacatusarie
58. Legare de carti
59. Lucrari de excavare
60. Organizare de cursuri sportive, de activitati de intretinere si infrumusetare fizica
61. Organizare de activitati distractive in discoteci, distractii populare si zodiac cu papagal
62. Panificatie, patiserie, gogoserie, covrigarie, cofetarie
63. Pictare tablouri, firme si alte materiale in scop de reclama
64. Pirogravare
65. Plapumarie
66. Prelucrare piei
67. Prepararea carbunelui din lemn
68. Producere si/sau comercializare de var
69. Producere si/sau reparare de cazane si caldari
70. Producere si/sau comercializare floricele de porumb, castane prajite, porumb fiert, seminte prajite de floarea-soarelui si dovleac, dovleac copt, vata de zahar, bors
71. Producere si/sau comercializare de obiecte de artizanat
72. Productie, comercializare si reparare jocuri si jucarii
73. Producere si/sau comercializare coloranti, esente alimentare, condimente, mirodenii si boia de ardei
74. Pescuit si comercializare de peste
75. Reconditionare piese auto
76. Reconditionare mobila
77. Remaiere ciorapi
78. Reparare brichete, montat supapa si umplere cu gaz
79. Reparare ceasuri, stilouri, umbrele, ochelari
80. Reparare aparate foto, radio, TV, calculatoare, telefoane, obiecte de uz casnic
81. Reparare masini de scris, cantare
82. Reparare si intretinere moto, velo
83. Reparare si reconditionare incaltaminte
84. Reparare si/sau intretinere ascensoare de persoane si de marfuri
85. Rotarie si/sau executare de caroserii din lemn
86. Recoltare si comercializare de stuf
87. Servicii de batut porumb cu masina
88. Servicii de afumare carne si slanina
89. Servicii de cantarire
90. Servicii de sonorizare muzicala
91. Servicii de informatica
92. Servicii de formatare si incarcare baterii auto
93. Servicii executate de proprietarii de cazane pentru fabricat rachiuri naturale
94. Servicii frigotehnice
95. Servicii de strungarie, frezare, alezare
96. Servicii de incarcat stingatoare
97. Servicii executate pentru instalatii de apa, gaz, incalzire termica, canal, electricitate, izolatii la constructii
98. Servicii de inregistrare audio sau video
99. Servicii de incarcat sifoane
100. Servicii de incubare oua
101. Servicii de menaj casnic
102. Servicii executate de ipsosari
103. Servicii executate de decoratori vitrine
104. Servicii executate de lustragii
105. Servicii executate de lustruitori de mobila
106. Servicii de frizerie, coafura, cosmetica, manichiura, pedichiura, masaj
107. Servicii executate de macelari
108. Servicii de morarit
109. Servicii executate de mozaicari, faiantari, parchetari, zidari, zugravi
110. Servicii executate de muzicanti
111. Servicii executate de meditatori
112. Servicii de plisat, gofrat, ajurat, stopari
113. Servicii executate cu pive
114. Servicii de presare metale la rece, bobinare
115. Servicii executate de uleinite
116. Servicii executate de bucatari
117. Servicii de pompe funebre
118. Servicii executate de instructorii auto
119. Servicii executate in agricultura, manual sau cu mijloace mecanice
120. Servicii executate de rectificatori, sculeri-matriteri, sudori, machetisti, fierari-betonisti, tinichigii
121. Servicii executate de sobari, cosari
122. Servicii executate de topografi
123. Servicii executate de vornici
124. Servicii de spalatorie si curatatorie chimica
125. Servicii de spalatorie auto
126. Taiat lemne cu ferastrau portabil sau circular
127. Taiere si slefuire piatra
128. Tapitare
129. Tesut covoare, presuri
130. Tescuire
131. Tamplarie
132. Tocilarie
133. Toarcere
134. Taximetrie auto pentru marfuri si persoane, mai putin cea efectuata in regim de maxi-taxi
135. Transport cu barca
136. Vulcanizare
137. Vopsire si emailare.
Normele de venit si coeficientii de corectie ai acestora, stabiliti in functie de conditiile specifice de desfasurare a activitatii, se aproba de directiile generale ale finantelor publice teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice pana cel tarziu in ultima zi a lunii decembrie a anului fiscal precedent celui pentru care sunt stabiliti.
Sa fiu mai exact: cum se poate face trecerea de la sistem real la norma fixa?

Este posibil sa fac aceasta trecere la un an de la infiintarea PFA si intrarea in sistem real?
Puteti opta pentru regimul de impozitare normat doar in urmatoarele conditii:
- sa aveti doi ani de la ultima schimbare ( pastrare ) a optiunii de impozitare :
- sa nu depasiti norma de venit stabilita in nomenclator in anul precedent solicitarii si
- sa depuneti cererea pana in 31 ianuarie a anului curent.
Multumesc mult pentur acest raspuns, este exact ce aveam nevoie sa stiu.

Mai ramane doar o ultima intrebare - in ce lege/hotarare de guvern apar, penrtu referinta, conditiile stipulate de dvs. mai sus?
Codul Fiscal:
Stabilirea venitului net anual din activităţi independente pe baza normelor de venit
Art. 49. - (1) Venitul net dintr-o activitate independentă, care este desemnată conform alin. (2) şi care este desfăşurată de către contribuabil, individual, fără salariaţi, se determină pe baza normelor de venit.
(2) Ministerul Finanţelor Publice elaborează normele care conţin nomenclatorul activităţilor pentru care venitul net se stabileşte pe bază de norme de venit şi precizează regulile care se utilizează pentru stabilirea acestor norme de venit.
(3) Direcţiile generale ale finanţelor publice teritoriale au obligaţia de a stabili şi publica anual normele de venit înainte de data de 1 ianuarie a anului în care urmează a se aplica normele respective.
(4) În cazul în care un contribuabil desfăşoară o activitate independentă pe perioade mai mici decât anul calendaristic, norma de venit aferentă acelei activităţi se corectează astfel încât să reflecte perioada de an calendaristic în care a fost desfăşurată activitatea respectivă.
(5) Dacă un contribuabil desfăşoară două sau mai multe activităţi desemnate, venitul net din aceste activităţi se stabileşte pe baza celei mai ridicate norme de venit pentru respectivele activităţi.
(6) În cazul în care un contribuabil desfăşoară o activitate din cele prevăzute la alin. (1) şi o altă activitate care nu este prevăzută la alin. (1), atunci venitul net din activităţile independente desfăşurate de contribuabil se determină pe baza contabilităţii în partidă simplă, conform art. 48.
(7) Dacă un contribuabil desfăşoară activitate de transport de persoane şi de bunuri în regim de taxi şi desfăşoară şi o altă activitate independentă, atunci venitul net din activităţile independente desfăşurate de contribuabil se determină pe baza datelor din contabilitatea în partidă simplă, conform art. 48. În acest caz, venitul net din aceste activităţi nu poate fi inferior venitului net stabilit pe baza normei de venit pentru activitatea de transport de persoane fizice şi de bunuri în regim de taxi.
(8) Contribuabilii care desfăşoară activităţi pentru care venitul net se determină pe bază de norme de venit nu au obligaţia să organizeze şi să conducă contabilitate în partidă simplă pentru activitatea respectivă.

Norme metodologice:
42. În sensul art. 49 din Codul fiscal, pentru persoanele fizice autorizate care realizează venituri din activităţi independente şi desfăşoară activităţi cuprinse în nomenclatorul stabilit prin ordin al ministrului finanţelor publice, individual, fără angajaţi, venitul net se poate determina pe bază de norme anuale de venit. La stabilirea normelor anuale de venit de către direcţiile generale ale finanţelor publice teritoriale vor fi consultate consiliile judeţene/Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz. De asemenea, se vor avea în vedere şi caracterul sezonier al unor activităţi, precum şi durata concediului legal de odihnă.
Pentru contribuabilii care desfăşoară mai multe activităţi, printre care şi cea de taximetrie, impunerea se face în sistem real. În acest caz venitul net din activitatea de taximetrie luat în calcul nu poate fi inferior normei de venit, stabilită pentru această activitate.
Persoanele care desfăşoară activitatea de taximetrie cu autoturismele proprietate personală sunt supuse impozitării în aceleaşi condiţii cu taximetriştii care îşi desfăşoară activitatea în mod independent, pe bază de norme de venit sau în sistem real.
43. La stabilirea coeficienţilor de corecţie a normelor de venit se vor avea în vedere următoarele criterii:
- vadul comercial şi clientela;
- vârsta contribuabililor;
- timpul afectat desfăşurării activităţii, cu excepţia cazurilor prevăzute la pct. 44 şi 45;
- starea de handicap sau de invaliditate a contribuabilului;
- activitatea se desfăşoară într-un spaţiu proprietate a contribuabilului sau închiriat;
- realizarea de lucrări, prestarea de servicii şi obţinerea de produse cu material propriu sau al clientului;
- folosirea de maşini, dispozitive şi scule, acţionate manual sau de forţă motrice;
- alte criterii specifice.
Diminuarea normelor de venit ca urmare a îndeplinirii criteriului de vârstă a contribuabilului se operează începând cu anul următor celui în care acesta a împlinit numărul de ani care îi permite reducerea normei. Corectarea normelor de venit pentru contribuabilii care au şi calitatea de salariat sau îşi pierd această calitate se face începând cu luna următoare încheierii/desfacerii contractului individual de muncă.
44. Venitul net din activităţi independente, determinat pe bază de norme anuale de venit, se reduce proporţional cu:
- perioada de la începutul anului şi până la momentul autorizării din anul începerii activităţii;
- perioada rămasă până la şfârşitul anului fiscal, în situaţia încetării activităţii, la cererea contribuabilului.
45. Pentru întreruperile temporare de activitate în cursul anului, datorate unor accidente, spitalizării şi altor cauze obiective, inclusiv cele de forţă majoră, dovedite cu documente justificative, normele de venit se reduc proporţional cu perioada nelucrată, la cererea contribuabililor. În situaţia încetării activităţii în cursul anului, respectiv a întreruperii temporare, persoanele fizice autorizate şi asociaţiile fără personalitate juridică sunt obligate să depună autorizaţia de funcţionare şi să înştiinţeze în scris, în termen de 5 zile, organele fiscale în a căror rază teritorială aceştia îşi desfăşoară activitatea. În acest sens se va anexa, în copie, dovada din care să rezulte depunerea autorizaţiei.
46. Pentru contribuabilii impuşi pe bază de norme de venit, care îşi exercită activitatea o parte din an, în situaţiile prevăzute la pct. 44 şi 45, venitul net aferent perioadei efectiv lucrate se determină prin raportarea normei anuale de venit la 365 de zile, iar rezultatul se înmulţeşte cu numărul zilelor de activitate.
În acest scop organul fiscal întocmeşte o notă de constatare care va cuprinde date şi informaţii privind:
- situaţia care a generat corectarea normei de venit, cum ar fi: începutul/sfârşitul activităţii, întreruperea temporară, conform pct. 45, şi altele asemenea;
- perioada în care nu s-a desfăşurat activitate;
- documentele justificative depuse de contribuabil;
- recalcularea normei, conform prezentului punct.
47. Pentru contribuabilul care optează să fie impus pe bază de normă de venit şi care anterior a fost impus în sistem real, având investiţii în curs de amortizare, valoarea amortizării nu diminuează norma de venit. Veniturile realizate din valorificarea investiţiilor respective sau trecerea lor în patrimoniul personal în cursul perioadei de desfăşurare a activităţii sau în caz de încetare a activităţii majorează norma de venit proporţional cu valoarea amortizată în perioada impunerii în sistem real.
48. În cazul contribuabilului impus pe bază de normă de venit, care pe perioada anterioară a avut impunere în sistem real şi a efectuat investiţii care au fost amortizate integral, veniturile din valorificarea sau trecerea acestora în patrimoniul personal ca urmare a încetării activităţii vor majora norma de venit.
49. Contribuabilii care în cursul anului fiscal nu mai îndeplinesc condiţiile de impunere pe bază de normă de venit vor fi impuşi în sistem real de la data respectivă, venitul net anual urmând să fie determinat prin însumarea fracţiunii din norma de venit aferentă perioadei de impunere pe bază de normă de venit cu venitul net rezultat din evidenţa contabilă.
Ultima modificare: Marți, 3 Martie 2009
Smart Contab Expert S.R.L., Contabil

Alte discuții în legătură

Norma de venit pfa laura.s laura.s Mai exista diferentiere functie de coduri caen pentru impozitarea la norma de venit la PFA? (vezi toată discuția)
Pfa. cati bani imi mai raman ? tabita-barbu tabita-barbu Vreau sa devin PFA si as dori sa-mi tin singura contabilitatea. Intrebarea mea e : Care va fi venitul efectiv, la sfarsitul fiecarei luni de lucru in ... (vezi toată discuția)
Activitatiel independente din nomencaltorul de norme de venit cu titlu exemplificativ sa imperativ ovidiuhanzu ovidiuhanzu Buna ziua! Vreau in zilele urmatoare sa fac o cerere pentru trecerea la norma de venit fiind un PFA , activand in venit real de mai multi ani. ... (vezi toată discuția)