avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 731 soluții astăzi

Joi, 20 martie, are loc evenimentul: Impozitul minim global de 15%: Cadrul de implementare a Directivei Pillar 2 în România. Participă →

Forum Discuţii contabile şi ... Fiscalitate - Impozit pe profit Acesta este proiectul OUG-Masuri in domeniul politicii ...
Discuție deschisă în Fiscalitate - Impozit pe profit

Acesta este proiectul OUG-Masuri in domeniul politicii fiscale

CAPITOLUL II
Masuri in domeniul politicii fiscale

Art. 19. – Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
„Impozit pe profit minim
Art. 18. - (1) Contribuabilii care desfasoara activitati de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor sau pariurilor sportive, inclusiv persoanele juridice care realizeaza aceste venituri in baza unui contract de asociere, si la care impozitul pe profit datorat pentru activitatile prevazute in acest articol este mai mic decat 5% din veniturile respective sunt obligati la plata unui impozit de 5% aplicat acestor venituri inregistrate.
(2) Contribuabilii care desfasoara preponderent activitatile prevazute la alin.(4), cu exceptia celor prevazuti la art. 15 si la art.38, si la care impozitul pe profit este mai mic decat 0,5% din veniturile inregistrate, sunt obligati la plata unui impozit de 0,5% aplicat asupra veniturilor inregistrate, dar nu mai putin de 6.500 lei anual.
(3) In sensul alin.(2), veniturile inregistrate sunt veniturile obtinute din orice sursa, din care se scad:
a) veniturile din variatia stocurilor;
b) veniturile din productia de imobilizari corporale si necorporale;
c) veniturile din exploatare, reprezentand cota-parte a subventiilor guvernamentale si a altor resurse pentru finantarea investitiilor;
d) veniturile din reducerea sau anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat deducere, conform reglementarilor legale;
e) veniturile rezultate din anularea datoriilor si a majorarilor datorate bugetului statului, care nu au fost cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil, conform reglementarilor legale;
f) veniturile realizate din despagubiri de la societatile de asigurare;
g) veniturile prevazute la art. 20 lit. d);
h) in perioada 1 ianuarie 2009 - 31 decembrie 2009 inclusiv, veniturile din tranzactionarea titlurilor de participare pe piata autorizata si supravegheata de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.
(4) Pentru aplicarea prevederilor alin.(2), activitatile desfasurate de contribuabili sunt urmatoarele:
a) tranzactii imobiliare;
b) activitati de inchiriere si leasing;
c) activitati de investigatii si protectie;
d) comert cu ridicata si cu amanuntul, intretinerea si repararea autovehiculelor si a motocicletelor;
e) comert cu ridicata, cu exceptia comertului cu autovehicule si motociclete;
f) comert cu amanuntul, cu exceptia autovehiculelor si motocicletelor;
g) hoteluri si alte facilitati de cazare;
h) restaurante si alte activitati de servicii de alimentatie;
i) activitati de servicii in tehnologia informatiei;
j) activitati de servicii informatice;
k) activitati juridice si de contabilitate;
l) industria alimentara;
m) fabricarea bauturilor;
n) activitati ale directiilor (centralelor), birourilor administrative centralizate; activitati de management si de consultanta in management;
o) activitati de arhitectura si inginerie; activitati de testari si analiza tehnica;
p) activitati ale agentiilor turistice si a tur-operatorilor; alte servicii de rezervare si asistenta turistica;
r) activitati de secretariat, servicii suport si alte activitati de servicii prestate in principal intreprinderilor;
s) activitati sportive, recreative si distractive;
s) transporturi rutiere;
t) alte activitati de servicii.
(5) Incadrarea in activitatile prevazute la alin.(4) este cea stabilita prin clasificarea activitatilor din economia nationala – CAEN.”

2. La articolul 21, litera n) a alineatului (3) se abroga.

3. La articolul 21, dupa litera s) a alineatului (4) se introduce o noua litera, lit. t), cu urmatorul cuprins:
„t) cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii, inclusiv cheltuielile privind combustibilul, aferente vehiculelor rutiere motorizate care sunt in mod normal utilizate pentru transportul rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kilograme si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, cu exceptia situatiei in care vehiculele se inscriu in oricare din urmatoarele categorii:
a) vehiculele sunt utilizate pentru transportul cu plata de persoane, cum este de exemplu activitatea de taxi;
b) vehiculele sunt utilizate pentru inchirierea catre alte persoane, instruirea de catre scolile de soferi, transmiterea folosintei in cadrul unui contract de leasing financiar sau operational.”

4. La articolul 22, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin.(51) cu urmatorul cuprins:
“(51) Prin exceptie de la prevederile alin.(5), rezervele din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, care sunt deduse la calculul profitului impozabil prin intermediul amortizarii fiscale sau al cheltuielilor privind activele cedate si/sau casate se impoziteaza concomitent cu deducerea amortizarii fiscale, respectiv la momentul scaderii din gestiune a acestor mijloace fixe, dupa caz.”

5. La articolul 24, litera h) a alineatului (11) va avea urmatorul cuprins:
„h) amortizarea aferenta autoturismelor folosite de persoanele cu functii de conducere si de administrare ale persoanei juridice este deductibila limitat la cel mult un singur autoturism pentru fiecare persoana fizica cu astfel de atributii.”

6. La articolul 34, dupa alineatul (14) se introduce un nou alineat, alin. (15), cu urmatorul cuprins:
“(15) Pentru anul 2009, contribuabilii prevazuti la alin.(1) lit.b) care desfasoara preponderent, activitatile prevazute la art. 18 alin.(4), in vederea declararii si platii impozitului pe profit, aplica urmatoarele reguli:
a) pentru trimestrul al II-lea, se compara impozitul pe profit datorat la sfarsitul trimestrului cu impozitul stabilit prin aplicarea cotei prevazuta la art.18 alin.(2) asupra veniturilor inregistrate in perioada 1 mai – 30 iunie 2009 si cu limita de 1.083 lei;
b) pentru trimestrele al III-lea si al IV-lea se compara impozitul pe profit datorat la sfarsitul fiecarui trimestru cu impozitul stabilit prin aplicarea cotei prevazuta la art.18 alin.(2) asupra veniturilor inregistrate in trimestrul respectiv si cu limita de 1.625 lei aferenta fiecarui trimestru.”

7. La articolul 48, dupa litera l) a alineatului (7) se introduce o noua litera, lit. l1) cu urmatorul cuprins:
„l1) cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii, inclusiv cheltuielile privind combustibilul, aferente vehiculelor rutiere motorizate care sunt in mod normal utilizate pentru transportul rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kilograme si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, cu exceptia situatiei in care vehiculele se inscriu in oricare din urmatoarele categorii:
1. vehiculele sunt utilizate pentru transportul cu plata de persoane, cum este de exemplu activitatea de taxi;
2. vehiculele sunt utilizate pentru inchirierea catre alte persoane, instruirea de catre scolile de soferi.”

8. Articolul 107 va avea urmatorul cuprins:
½Cota de impozitare
Art. 107. – (1) Cota de impozitare pe veniturile microintreprinderilor este: 2% in anul 2007; 2,5% in anul 2008; 3% in anul 2009.
(2) In situatia in care impozitul datorat de microintreprinderile care desfasoara preponderent activitatile prevazute la art.18 alin.(4) din Titlul II este mai mic decat 1.625 lei trimestrial, acestea sunt obligate la plata acestei sume.
(3) In aplicarea alin.(2), pentru anul 2009, se au in vedere urmatoarele reguli:
a) pentru trimestrul al II-lea, se compara impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat la sfarsitul trimestrului cu limita de 1.083 lei;
b) pentru trimestrele al III-lea si al IV-lea se compara impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat la sfarsitul fiecarui trimestru cu limita de 1.625 lei aferenta fiecarui trimestru.”

9. La articolul 145, dupa alineatul (5) se introduc sapte noi alineate, alin.(6) – (12), cu urmatorul cuprins:
“(6) Nu se deduce taxa pentru achizitiile de vehicule rutiere motorizate si pentru orice achizitii de bunuri destinate vehiculelor aflate in proprietatea sau in folosinta persoanelor impozabile, inclusiv pentru achizitia de carburanti, lubrifianti, piese de schimb si componente destinate intretinerii, reparatiilor sau modificarilor in regie proprie, cu exceptia vehiculelor care se inscriu in oricare din urmatoarele categorii:
a) vehiculele utilizate in scop comercial, respectiv in vederea revanzarii;
b) vehiculele utilizate pentru transportul cu plata de persoane, inclusiv pentru activitatea de taxi;
c) vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane, instruirea de catre scolile de soferi, transmiterea folosintei in cadrul unui contract de leasing financiar sau operational;
(7) Prin achizitie de vehicule, in sensul alin. (6), se intelege cumpararea unui vehicul din Romania, importul sau achizitia intracomunitara a vehiculului. Obtinerea unui vehicul in cadrul unui contract de leasing financiar, astfel cum este acesta definit la pct. 7 alin. (1) al art. 7, este considerata achizitie de bunuri in sensul aplicarii prevederilor alin. (6).
(8) Prevederile alin.(6) - (7) se aplica pentru orice vehicule rutiere motorizate, care sunt in mod normal utilizate pentru transportul rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kilograme si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului.
(9) Prevederile alin.(6) - (8) nu se aplica pentru avansurile care au fost achitate inainte de data de 1 mai 2009 pentru valoarea totala sau partiala a vehiculelor rutiere motorizate mentionate la alin.(6), cu caracteristicile prevazute la alin.(8), si a bunurilor destinate vehiculelor aflate in proprietatea sau in folosinta persoanelor impozabile, daca livrarea acestora intervine dupa data de 1 mai 2009 inclusiv.
(10) In cazul contractelor de leasing financiar de vehicule rutiere motorizate, in derulare la data de 1 mai 2009, se aplica prevederile alin. (6) - (8) pentru ratele de leasing si valoarea reziduala a acestora, a caror exigibilitate intervine dupa data de 1 mai 2009 inclusiv.
(11) Se limiteaza dreptul de deducere al taxei la 30% pentru cheltuielile cu serviciile legate de vehiculele rutiere motorizate prevazute la alin.(6), cu caracteristicile prevazute la alin.(8), inclusiv cheltuielile de modificare, reparare sau intretinere, chiria sau rata de leasing operational, astfel cum este definit la pct. 8 alin.(1) al art.7.
(12) In cazul contractelor de leasing operational sau a oricaror alte contracte de inchiriere sau de punere la dispozitia persoanei impozabile a unui vehicul rutier motorizat, in derulare la data de 1 mai 2009, se aplica prevederile alin. (11) pentru ratele de leasing sau chiria, a caror exigibilitate intervine dupa data de 1 mai 2009 inclusiv.”

10. La articolul 1561, dupa alineatul (6) se introduc doua noi alineate, alineatele (61) si (62) cu urmatorul cuprins:
„(61) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) – (6), pentru persoana impozabila care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achizitie intracomunitara taxabila in Romania, perioada fiscala devine luna calendaristica incepand cu:
a) prima luna a unui trimestru calendaristic, daca exigibilitatea taxei aferente achizitiei intracomunitare intervine in aceasta prima luna a respectivului trimestru;
b) a treia luna a trimestrului calendaristic, daca exigibilitatea taxei aferente achizitiei intracomunitare intervine in a doua luna a respectivului trimestru. Primele doua luni ale trimestrului respectiv vor constitui o perioada fiscala distincta, pentru care persoana impozabila va avea obligatia depunerii unui decont de taxa conform art. 1562 alin.(1);
c) prima luna a trimestrului calendaristic urmator, daca exigibilitatea taxei aferente achizitiei intracomunitare intervine in a treia luna a unui trimestru calendaristic.
(62) Persoana impozabila care potrivit alin. (61) este obligata sa isi schimbe perioada fiscala trebuie sa depuna o declaratie de mentiuni la organul fiscal competent, in termen de maximum 5 zile lucratoare de la finele lunii in care intervine exigibilitatea achizitiei intracomunitare care genereaza aceasta obligatie si va utiliza ca perioada fiscala luna calendaristica fara a avea posibilitatea de a reveni la utilizarea trimestrului calendaristic ca perioada fiscala”.

La prima vedere 500-1000 de euro nu par bani multi, dar – in prea multe cazuri – sunt.
Exista S.C. in care sunt angajati membrii unei familii si fiecare isi ia salariul (la propriu – pt ca altfel n-ar avea din ce trai) si au si alti angajati, carora nu le ofera minumul pe economie. Au profit (nu mare) si, trimestrial, vireaza bani la Stat (e drept, nu exagerat de multi, dar depinde si de anotimp si de multe altele) – si pt profitul firmei si pt veniturile din salarii si taxa hoteliera (in zonele declarate turistice) si alte multe taxe (spre buget local sau buget de stat). Altfel spus, aceste firme nu sunt “in pierdere”, dar nu au un profit exagerat deoarece respectiva S.C. e, practic, o sursa de venit pt cei care o conduc… nu o afacere de anvergura (cu cherestea, de ex, sau cu petrol si gaze); sunt oameni care “practica” preturi rezonabile, care sa le acopere cheltuielile (inclusiv salariile) si sa le asigure si un profit pt firma.
Apoi, sunt firme cu un specific ce nu aduce asa multi bani… arhivare, de exemplu, depozitare, consignatii, croitorii mici… si exemplele pot continua. Oamenii care au firme cu asemenea “profil”, desi au profit, acesta e mic), pt ca au si salariati, si.. si… si…
Apoi, ori e IMM, ori nu... Cred ca multi vor suspenda activitatea (pt 3 ani - poate trece criza pana atunci...) vpr concedia oamenii si se vor "transforma" in PFA...

Campania electorala a intrat in linie dreapta – ma refer la aceasta pt ca numai in acest sens inteleg interesul guvernantilor de a limita existenta firmelor mici pe piata… Proprietarii firmelor mari sunt cei care contribuie la “bugetul de campanie”, de regula…
Le pasa guvernantilor ca aceste firme – cu un nr mic de angajati, e drept, vor falimenta? Nu, pt ca au marit bugetul pt ajutorul de somaj si, dupa un an, acesti oameni probabil ca nu vor mai avea o sursa de venit (daca nu vor reusi sa se re-angajeze pe undeva – si anul viitor nu va fi mai “frumos” ca 2009). Acesti oameni, dupa ce termina perioada de somaj vor deveni “asistati social” in cel mai adevarat sens al cuvantului – aceasta doar daca si numai daca vor indeplini criteriile – si putini le vor indeplini, credeti-ma pe cuvant, dar puteti si cerceta…
Daca asta e protectie sociala… aici scrie Mahatma Ghandi!

Evaziunea fiscala – principala motivatie (?!) pt aceasta ordonanta - nu va fi redusa – chiar ne iau de fraieri! Va creste evaziune pt ca ca cei necinstiti sunt obligati sa dea mai multi bani la Stat - ce denumire au gasit romanii: stat, de la a sta?
Pe de alta parte, solidaritatea de care se tot vorbeste… ajungem sa ne intrebam: noi sa fim solidari cu ei; dar ei cu noi – cand? Dar, cum zice vorba ‘ceea: “cainii latra, caravana trece”.

Ce masuri anti-criza gasesc indivizii acestia! De fapt, ca si reabilitarea fortata a imobilelor, este o metoda anti-criza – dar pt firmele cotizante catre diversele partide politice de pe scena unde se joaca piesa de groaza a guvernarii Romaniei de azi.
Dupa ce introduc in faliment toate firmele mici vor merge la U.E. si vor plange cat de rau a lovit criza RO – si vor mai lua ceva bani, tot pt cei putini…

P.S.
TVA la combustibil se va deduce daca personalul foloseste masina in interesul… firmei, nu in interes propriu.
Firmele car nu au un an de activitate nu vor plati impozit…
drbarbu a scris:

Pt Andreea Lisievici: multumesc pentru detalieri in legatura cu darea in judecata. Nu cunosc bine legile, dar sunt sigur ca daca reusesti sa castigi un proces in legatura cu impunerea unui impozit inainte de termenul legal, aceasta lege ar trebui suspendata.
Asa cum am spus, nu cunosc legile prea bine in acest sens.



Proceduri de contestare :

[ link extern ]
Dar PFA-urile ?Eu am un pfa din noembrie2008 si NU am ales impozitarea forferara,si am avut pierdere de vre-o 4000 lei de atunci(pentru ca am platit chirii anticipate pe 6 luni,utilitatii etc.),iar anul acesta mi-sa impus o taxa pentru 2008 de 300lei,pe care am achitat-o,urmand sa se faca regularizarea de la anu' .Si in acest caz de la 1-mai tb sa platesc taxa de 500€??X-(.Daca e asa mai bn imi vedeam de treaba si prefer sa o desfintez...X-(o#-o
Ultima modificare: Sâmbătă, 11 Aprilie 2009
Smart Contab Expert S.R.L., Contabil
maccount a scris:
Proceduri de contestare :
[ link extern ]

Nu cred ca foloseste la ceva, din pacate. Cota de impozit este reglementata strict la nivel national, si nu are cum sa contravina dreptului comunitar. Studiul respectiv poate folosi mult mai mult la probleme cum e taxa de poluare (sau cum se mai cheama acum), dar din pacate nu la problema discutata aici.

In plus, este destul de evident ca studiul nu a beneficiat si de concursul unui jurist, deci nu trebuie luat de bun in aspectele juridice.
Ultima modificare: Sâmbătă, 11 Aprilie 2009
ContSters20980, utilizator
:OCEI CARE INCEP ACTIVITATEA IN ACEST AN SUNT IMPOZITATI CU 500€/AN??E IMPOSIBIL SA FII PROFITABIL DIN PRIMUL AN(NUMAI INCHIRIEREA UNUI SPATIU SI ACHIZITIONAREA MIJLOACELOR FIXE TE "EXTERMINA"LA BUZUNAR).DE AICI SI ABSURDITATEA "ARGUMENTULUI" POGEA:"firmele care nu obtin profit nu-si justifica existenta..".La inceputul activitatii tb sa faci investitii marii,chiar si in comertul cu amanuntul.DACA DA ATUNCI SA SE PERCEAPA CA O TAXA SI NU SA SE DECLARE UN IMPOZIT MINIM PE PROFIT[/b]:stunned:.Deja Registrul Comertului "freamata" de comercianti dezorientati care nu mai stiu ce trebuie sa faca!:stunned:

Alte discuții în legătură

Propunere adresata consultantilor fiscali si expertilor contabili Ana Muntianu Ana Muntianu Avand in vedere ca pana luni proiectul OUG privind unele reglementari fiscale este supus dezbaterii publice, va propun sa sesizam organismele profesionale din ... (vezi toată discuția)
Modificare norme cod fiscal - proiect Ana Muntianu Ana Muntianu PROIECT H.G. REFERITOR O.U.G. 34/2009 VARIANTÃ DE LUCRU GUVERNUL ROMÂNIEI HOTÃRÂRE pentru modificarea şi completarea normelor ... (vezi toată discuția)
Impozitul pe profit conform oug34/14.04.2009 mihaeladobre mihaeladobre Cum e cu impozitul forfetar?Cum stim daca ne incadram in cotele alea si daca il platim numai pe acela sau si pe cel de 16%?daca se poate sa imi explicati si ... (vezi toată discuția)