Buna ziua. Am o mare intrebare legata de delegarea de responsabilitati. In cadrul adminitstratiei publice se practica cu succes delegarea de responsabilitati. Ministrul deleaga responsabilitati prin ordin unor directori generali, cum ar fi semnarea de contracte, semnare care presupune angarea de cheltuieli. Direcorul general deleaga la randul lui unui director general adjunct. Practic este o a doua delegare a aceleiasi responsabilitati. De cate ori se poate delega o responsabilitate (ca in exemplul de mai sus)? Pentru ca pe acest principiu se poate delega pana la ultima functie de conducere si anume sef de birou. Multumesc anticipat.
In functie de valoarea sau dificultte a gradului de responsabilitate, acestea pot fi transmise (delegate) pana la cel mai mic sef de birou / departament / serviciu.
Multumesc pentru raspuns. Dar din cate stiu eu, dar poate ma insel, nu poate sa existe delegare la delegare adica director general la director adjunct acesta la sef de serviciu iar acesta la sef de birou. Iar daca se deleaga responsabilitatea este in solidar. Dar daca ma insel, cum se stabileste (prin ce act) valoarea sau dificultatea in cazul angajarii cheltuielilor de exemplu?
Multumesc anticipat.
Prin delegare se intelege transmiterea de sarcini de serviciu dar si de rescponsabilitati unei terte persoane.
Ex. un ministru nu poate sa faca absolut totul, atunci anumite sarcini cu responsabilitatile de rigoare sunt delegate (transmise) unor directori generali, care la randul lor deleaga alte persoane, pana cand se ajunge la persoana care are totusi o functie (sef) si care este capabila sa rezolve situatia cat mai corect, eficient si prompt posibil.
Dvs. faceti referire la administratie publica, fara se specificati daca este locala sau centrala.
De aceea, va sfatuiesc sa studiati:
* LEGEA nr.215 din 23 aprilie 2001 (Legea administraţiei publice locale), aici gasiti diverse atributii ale primarului, viceprimarului etc.
* LEGE nr. 286/2006 - pentru modificarea şi completarea Legii administraţiei publice locale
* HOTARARE nr. 3 din 9 ianuarie 2009 pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 416/2007 privind structura organizatorica si efectivele Ministerului Administratiei si Internelor
* ORDONANTA DE URGENTA nr. 221 din 23 decembrie 2008 pentru stabilirea unor masuri de reorganizare in cadrul administratiei publice centrale
* ORDONANTA DE URGENTA nr. 24 din 11 aprilie 2007 privind stabilirea unor masuri de reorganizare in cadrul administratiei publice centrale;
* ORDONANTA DE URGENTA nr. 30 din 25 aprilie 2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Internelor si Reformei Administrative;
* HOTARARE nr. 416 din 9 mai 2007 privind structura organizatorica si efectivele Ministerului Internelor si Reformei Administrative;
* HOTARARE nr. 1317 din 31 octombrie 2007 pentru modificarea si completarea Hotarârii Guvernului nr. 416/2007 privind structura organizatorica si efectivele Ministerului Internelor si Reformei Administrative, precum si modificarea unor acte normative
* Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si Internelor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 604/2003, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotarârea Guvernului nr. 725/2003 privind structura organizatorica si efectivele Ministerului Administratiei si Internelor , cu modificarile cu completarile ulterioare
Dvs. ati pus o intrebare interesanta care, nu stiu cum, mi-a scapat! Opinia unui consultant in domeniul "resurse umane" este si ea necesara.
1. Delegarea atributiilor si responsabilitatilor unui director general, director executiv etc. se face prin act administrativ. Voi vorbi la modul generic despre "director"; in cazul unui ministru situatia este ceva mai complicata.
2. Delegarea la delegare nu este posibila, asa cum foarte bine spuneati mai sus. Directorul deleaga o parte din propriile atributii de conducere directorului adjunct. Aceasta nu inseamna ca aceste atributii "se tranfera" definitiv din fisa postului directorului, ci doar ca, temporar, le va indeplini directorul adjunct. Deci, directorul adjunct nu poate sa delege unei terte persoane atributiile de conducere ale directorului, intrucat numai directorul poate face acest lucru.
3. Raspunderea pentru modul in care au fost indeplinite atributiile delegate temporar revine persoanei careia i s-au delegat.
Acest mod de lucru nu s-ar practica in administratie cu atata succes daca ar mai exista si oameni dispusi sa spuna "nu". Nimeni care are o functie inferioara directorului din exemplul meu nu poate fi obligat sa exercite atributiile de conducere specifice functiei pe care o detine directorul. Nu poate constitui sarcina de serviciu acceptarea exercitarii unor atributii de conducere care nu sunt specifice functiei pe care o detine o persoana.