1. Angajatorul are vreo obligație de a întocmi din timp programul de lucru? Dacă da, pentru ce perioadă în avans?
Potrivit art.117 C.mun., programul de muncă şi modul de repartizare a acestuia pe zile sunt aduse la cunoştinţă salariaţilor şi sunt afişate la sediul angajatorului.
Deşi potrivit Codului muncii în privinţa stabilirii programului de muncă şi a modului de repartizare a acestuia pe zile angajatorul nu are decât obligaţia de a aduce aceste chestiuni la cunoştinţa salariaţilor şi de a le afişa la sediul său, totuşi, prin Contractul colectiv de muncă aplicabil se pot modifica aceste prevederi, în sensul că orele de începere şi de terminare a programului urmează a fi stabilite prin regulamentul intern, ceea ce presupune consultarea sindicatului sau, după caz, a reprezentanţilor salariaţilor, astfel cum prevede art. 257 din Codul muncii - in prezent art.241 C.mun.. (Alexandru Athanasiu, Luminiţa Dima, Dreptul muncii, Editura All Beck, Bucureşti, 2005, p. 167)
2. Angajatorul are voie să solicite disponibilitatea angajaților la turele fantomă fără a onora acest serviciu?
Având în vedere că angajatorul este cel care va plăti remuneraţia, în plus faţă de salariu, este necesar să existe solicitarea angajatorului pentru efectuarea muncii suplimentare. Această solicitare nu trebuie să îmbrace forma scrisă. Se cere de asemenea şi acordul salariatului, care poate fi şi tacit, rezultând din prestarea muncii suplimentare. (Alexandru Athanasiu, Luminiţa Dima, Regimul juridic al raprturilor de muncă în reglementarea noului cod al muncii, în Pandectele române nr. 1/2004, p. 271) .
Codul Muncii prevede:
art.40 (2) Angajatorului in revin, in principal, urmatoarele obligatii:
.....
c) sa acorde salariatilor toate drepturile ce decurg din lege, din contractul colectiv de munca aplicabil si din contractele individuale de munca;
.....
3. Angajatorul are voie să șteargă din evidență aceste "ture", parcă nici n-ar fi existat, formând pretenții în continuare la numărul inițial de zile și nopți, la care angajații ar trebui să fie dispuși de muncă în luna respectivă, apoi întocmind evidența zilelor lucrate și de odihnă în așa fel, parcă zilele de odihnă prestabilite ar fi picat exact pe acele zile, când nu au fost clienți spitalizați?
Conform art.119 C.mun. , angajatorul are obligaţia de a ţine evidenţa orelor de muncă prestate de fiecare salariat şi de a supune controlului inspecţiei muncii această evidenţă ori de câte ori este solicitat.
Prin urmare, stergerea din evidenta constituie o fapta care poate atrage raspunderea angajatorului.
4. Ce măsuri ar trebui luate pentru a stopa eventualele abuzuri?
Nerespectarea legilor si a altor acte normative care reglementeaza domeniul muncii, relatiile de munca, securitatea si sanatatea in munca poate fi sesizata Inspectoratului Teritorial de Munca si/sau Inspectiei Muncii.