Buna seara. Am si eu nevoie de o lamurire. Sunt studenta la drept, anul III. Semestrul acesta, la penal, avem de invatat o mare parte din infractiunile codului penal si analiza lor. As dori sa va intreb, ce sistem foloseste legiuitorul atunci cand stabileste anii de pedeapsa pt fiecare infractiune? Si nu intreb de sistemul de individualizare sau de aplicare al pedepselor. Pur si simplu, vreau sa inteleg ce ratiune e in spatele anilor pusi pt fiecare infractiune. Nu vad nicio logica a anilor de pedeapsa si ma scoate din minti sa-i invat pe de rost. E vreun algoritm prin care se stabilesc? Va multumesc pentru un eventual raspuns.
eu nu cred ca exista vreun algoritm ci pur si simplu , incadreaza functie de limitele pedepsei si tinand cont de circumstantele agravante si atenaunte aplica pedeapsa.
sunt convins ca exista si o doza de subiectivism si tine cont si de jurisprudenta si de directivele csm.
Asta spuneam, ca nu ma refer la APLICAREA pedepsei pentru un infractor :) ci la pedepsele in sine. Spre exemplu, de ce furtul calificat se pedepseste cu inchisoarea de la 3-15 ani? si agravantele sunt, dupa cum urmeaza: 3-15 ani, 4-18 ani si 10-20 ani? De ce e asa si nu altfel? E doar vointa legiuitorului sau este un fel de sistem prin care se stabilesc anii pentru fiecare infractiune? Ca nu au niciun sens pentru mine.
Stabilirea pedepselor de către legiuitor se realizează după citeriul gradului de pericol social al fiecărei infracțiuni.Dacă luăm cea mai mică pedeapsă pentru o infracțiune , eventual ce poate alterna cu amenda penală și pe cea mai mare detențiunea pe viață, vom găsi infracțiuni așa numite ,,ușoare,, și infracțiuni foarte grave, care lezează valori sociale diferite. După cum unei anumite valori sociale i se atribuie o importanță mai mare sau mai mică, se apreciază și pedeapsa.