avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 285 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitatea bugetară şi a ... Reglementare ajutor de deces
Discuție deschisă în Contabilitatea bugetară şi a serviciilor externalizate

Reglementare ajutor de deces

Buna seara! De curand mi-a murit tatal. La eliberarea certificatului de deces ofiterul starii civile m-a sfatuit sa depun la locul de munca(scoala gimnaziala) precum si la sindicat o copie a certificatului, pentru a beneficia de ajutor de inmormantare. Puteti sa-mi spuneti ce lege reglementeaza acest demers, daca se practica si in cazul bugetarilor? Mentionez ca fratele meu a depus si a obtinut deja, doar ca el este angajatul unei retele de hipermarketuri.Va multumesc!
Cel mai recent răspuns: Cornel Vasile , Consilier juridic 19:04, 27 Ianuarie 2014
Pentru ajutor de deces se depun documente la Casa de pensii, de catre ruda apropiata/ persoana care justifica cheltuielile facute. Acest ajutor de deces este prevazut in Legea pensiilor publice nr. 263/ 2010.
Pentru a putea primi ajutor de inmormantare de la firma unde lucrati, in contractul colectiv de munca incheiat la nivelul firmei trebuie sa fie prevazute astfel de mentiuni.
Ajutorul de deces si ajutorul de inmormantare reprezinta venituri neimpozabile la nivelul persoanei fizice salariate.

1. ajutorul de deces
HG nr. 257/2011 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.

Art. 107. In sistemul public de pensii se acorda ajutor de deces, in cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al unui membru de familie care nu era asigurat ori pensionar la data decesului.

Art. 108. In cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, ajutorul de deces se achita unei singure persoane, care dovedeste cu documente ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz:
a) sotul supravietuitor;
b) copilul;
c) parintele;
d) tutorele;
e) curatorul;
f) oricare alta persoana.

Art. 109. (1) Dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face cu inscrisuri doveditoare in acest sens, inclusiv cu declaratie pe propria raspundere a solicitantului ajutorului de deces.
(2) Prin exceptie, in cazul persoanelor prevazute mai sus la litera f), dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face prin inscrisuri doveditoare in acest sens sau prin declaratie pe propria raspundere autentificata.

Art. 110. In intelesul legii, cu privire la acordarea ajutorului de deces, membrii de familie pot fi:
a) sotul/sotia;
b) copiii proprii, copiii adoptati, copiii aflati in plasament familial ori cei incredintati spre crestere si educare familiei, in varsta de pana la 18 ani sau, daca isi continua studiile, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani, precum si copiii incapabili de munca, indiferent de varsta, daca si-au pierdut capacitatea de munca inaintea varstelor mentionate;
c) parintii si bunicii oricaruia dintre soti.

Art. 111. Dovada ca membrul de familie nu era asigurat sau pensionar se face prin declaratie pe propria raspundere a celui care solicita ajutorul de deces.

Art. 112. In situatia in care membrul de familie decedat era un copil inapt pentru munca, in varsta de peste 18 ani, ajutorul de deces se acorda cu conditia prezentarii unui act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurarilor sociale, prin care se atesta cauza care l-a facut inapt pentru munca si data ivirii acesteia.

Art. 113. Ajutorul de deces se acorda, dupa caz, pe baza urmatoarelor documente:

a) cerere pentru acordarea ajutorului de deces, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 11;
b) certificat de deces (original si copie);
c) act de identitate al solicitantului (original si copie);
d) acte de stare civila ale solicitantului, din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, dupa caz, actul care atesta calitatea de tutore, curator, mandatar (original si copie);
e) dovada ca solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original si copie);
f) act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurarilor sociale, prin care se atesta boala care l-a facut inapt si data ivirii acesteia, in cazul copilului inapt in varsta de peste 18 ani (original);
g) adeverinta care sa certifice ca, la data decesului, membrul de familie cu varsta cuprinsa intre 18 si 26 de ani urma o forma de invatamant organizata potrivit legii (original).

Art. 114. (1) Cererea pentru acordarea ajutorului de deces se depune la platitorii acestui drept de asigurari sociale, prevazuti la art. 129 din lege.

(2) Ajutorul de deces se achita in termen de 24 de ore de la solicitare de un singur platitor si nu se deconteaza din bugetul asigurarilor sociale de stat decat la nivelul ajutorului de deces prevazut la art. 125 alin. (3), respectiv art. 126 alin. (3) din lege.

Art. 115. In cazul decesului persoanei in timpul concediului pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 1 an, 2 ani, respectiv in cazul copilului cu handicap pana la 3 ani, ajutorul de deces se plateste de catre angajator daca, anterior intrarii in concediu, persoana in cauza era asigurata obligatoriu potrivit prevederilor art. 6 alin. (1) pct. I, II sau V din lege si raportul de munca a fost suspendat.

Art. 116. In aplicarea prevederilor art. 128 din lege, persoana interesata depune la casa teritoriala/sectoriala de pensii acte doveditoare care atesta incetarea sau, dupa caz, suspendarea activitatii angajatorului, eliberate de organele abilitate, potrivit legii.

Art. 117. (1) in cazul in care sumele cu titlu de contributie de asigurari sociale datorate lunar bugetului de asigurari sociale de stat sunt mai mici decat sumele cu titlu de ajutor de deces, pe care, potrivit legii, angajatorii le achita direct asiguratilor, platitorii depun la casele teritoriale de pensii sau la casele de pensii sectoriale, dupa caz, cerere pentru recuperarea din bugetul asigurarilor sociale de stat a diferentei respective, impreuna cu documentatia justificativa.

(2) Casele teritoriale de pensii sau casele de pensii sectoriale, dupa caz, pe raza carora se afla sediul platitorului, verifica documentatia si dispun plata sumelor datorate din bugetul asigurarilor sociale de stat.

Art. 118. Dupa efectuarea platii ajutorului de deces, platitorul are obligatia de a inscrie pe versoul certificatului de deces original, in baza caruia se solicita ajutorul de deces, mentiunea “ACHITAT”, data, semnatura si stampila.

Art. 119. In cazul in care platitorul este casa teritoriala de pensii, sumele incasate necuvenit cu titlu de ajutor de deces se recupereaza, potrivit legii, pe baza deciziei emise de catre aceasta, ce constituie titlu executoriu.

Art. 120. In cazul persoanelor prevazute la art. 6 alin. (1) pct. IV si alin. (2) din lege, ajutorul de deces se acorda numai in situatia in care contributia de asigurari sociale datorata si eventualele accesorii sunt achitate pana la data decesului.

2. Ajutorul de inmormantare
Ajutorul de inmormantare se acorda de catre angajator din sursele proprii, respectand prevederile contractului de munca, ale contractului colectiv de munca aplicabil angajatorului sau ale regulamentului intern.


~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Firma proprie si ajutor de deces pentru tata MariutaPetrovan MariutaPetrovan Buna..Daca sotului i-a decedat tatal si el are o firma proprie si plateste asigurare de sanatate si pentru pensie mai primeste ajutor de inmormantare pentru ... (vezi toată discuția)
Ajutor de inmormantare! Daniel1900 Daniel1900 Daca sunt angajat la stat la o gradinita si tatal meu a decedat,de exemplu am posiblitatea sa primesc ajutor de inmormantare de la serviciul meu? Va multumesc! (vezi toată discuția)
Ajutor inmormantare MariutaPetrovan MariutaPetrovan Buna.Am si eu o intrebare.Daca o persoana a decedat si era angajata primim ceva ajutor de inmormantare...Iar daca a avut credit bancar ce se intampla cu ... (vezi toată discuția)