@Joha
Am rasfoit candva Dogmatica iar acum daca mi-ati adus aminte de ea am redeschis fisierul. Nu l-am recitit pe tot, desigur (de fapt si prima data am cam sarit peste multe pagini dupa ce am recunoscut influenta si am ghicit ce idee expune).
Ipostasele sunt unite fara sa se amestece si despartite fara sa se desparta, lucru care
pare şi absurd.
...
Trebuie să se ştie că altceva este examinarea reală si altceva examinarea logică şi altceva examinarea abstractă. La toate făpturile deosebirea ipostaselor se examinează real. Căci se examinează real Petru deosebit de Pavel. Dar se examinează logic şi abstract ceea ce este comun ...
Cu totul dimpotrivă la Sfânta Treime cea mai presus de fiinţă, deasupra tuturor si incomprehensibilă. (sublinierile si ingrosarile imi apartin).
etc.
Dogmatica, Capitolul VIII despre Sfanta Treime
Fac cateva observatii:
O afirmatie poate fi falsa sau adevarata. Terio non datur.
Unu. Daca este adevarata afirmatia "Dumnezeu este de necuprins pentru mintea omeneasca" este complet nefolositoare deoarece, tehnic vorbind este o prezumtie juris et de jure,
care nu admite proba contrara si al carei singur efect trebuie sa fie transformarea intregii dogmatici in vorbarie goala si scurtarea drastica a Dogmaticii de la peste 100 de pagini numai la aceasta afirmatie. Daca "Dumnezeu este de necuprins pentru mintea omeneasca" de unde stie Ioan Damaschinul, om ca si mine, d-voastra si domnul Dawkins atatea despre Dumnezeu? Dumnezeu i le-a aratat? Inseamna ca nu-i de necuprins iar afirmatia este falsa, ceea ce invalideaza intreaga Dogmatica care se intemeiaza exact pe asta.
Doi. Paradoxul aratat de Al-Kindi nu e deloc rezolvat de Dogmatica ci e doar ocolit elegant prin afirmatia ca Sfanta Treime este incomprehensibila.
...
Lewis Carol a publicat prin 1895, pare-mi-se, dar am o memorie groaznica, un paradox
"Ce i-a spus testoasa lui Ahile?" care, in rezumat, demonstreaza ca
"mecanismul" silogismului nu poate fi demonstrat. Cu alte cuvinte, diabolic de abila testoasa, este de acord cu adevarul premiselor dar nu este de acord cu
modalitatea silogistica in care se ajunge la concluzie cerand o demonstratie, ceea ce-l obliga pe Ahile sa mai introduca o premisa suplimentara. Din nou testoasa ii spune surazand angelic ca este de acord cu toate premisele DAR nu-si insuseste concluzia, asa ca Ahile trebuie sa mai introduca inca o premisa si tot asa,
regresand ad infinitum.
...
Afirmand ca Dumnezeu si Sfanta Treime sunt incognoscibili, fiind de necuprins pentru mintea umana, Ioan Damaschinul nu neaga afirmatiile cu valoare de premisa ale lui Al-Kindi si nici premisele multor altor rationamente, el spune doar, exact ca testoasa lui Lewis Carol, ca
nu este de acord cu silogismul pentru ca Sfintei Treimi nu i se aplica silogismele.
Pe de alta parte, asta nu-l impiedica sa faca in toata Dogmatica o multime de silogisme, inclusiv din cele prin care "demonstreaza" existenta divinitatii. Cu alte cuvinte, cand vrea Ioan Damaschinul Dumnezeu poate fi demonstrat cu silogisme iar cand nu vrea el, pentru a evita contradictiile, Sfanta Treime este de neinteles.
Oy-vey!
[ link extern ]