Este cazul angajatului la o societate privata care solicita pensionare partial anticipata, intruneste conditiile legale pentru aceasta şi a cerut angajatorului completarea cartii de munca si eliberarea sa incepand cu data de 1 aprilie pentru intocmirea dosarului de pensionare anticipata. A primit dosarul pentru depunerea la casa de pensii dupa o perioada de 14 zile dupa verificarea la inspectoratul teritorial de munca si a primit unda verde ca fiind respectate conditiile legale , iar in cartea de munca sunt scrise urmatoarele: s-a eliberat pentru depunerea dosarului de pensionare partial anticipata conform legii 19/2000 cu data de 1 aprilie.
Intrebări: Dupa depunerea dosarului si primirea numarului de inregistrare (la 3-4 saptamani de la 1 aprilie) de la casa de pensii, angajatul are obligatia sa lucreze pana la primirea deciziei asa cum sustine angajatorul?
Decizia cuprinde calculul pensiei incepand cu data inscrisa in cartea de munca (adica retroactiv), cu data depunerii dosarului sau cu data deciziei?
Da, angajatorul are dreptate trebuie sa lucreze pina la primirea deciziei de pensionare, intrucit pensia se va plati incepind cu luna urmatoare emiterii deciziei. Calculul pensiei are in vedere data depunerii cereri (doasarului) dar nu mai inaite de data incetarii calitati de asigurat, incetare determinata de emiterea deciziei de pensionare
1. In cazul pensiei anticipate partiale decizia de pensionare se da cu data solicitata de petent. Perioadele lucrate dupa aceasta data se iau in calcul la data cand se va solicita pensia de limita de varsta.
2. Angajatorul nu-l poate obliga pe salariat sa ramana la serviciu pana la emiterea deciziei de pensionare.
Art.56j din Codul muncii spune ca CIM inceteaza de drept la data comunicarii deciziei de pensionare.
Dar nu i se interzice salariatului sa solicite incetarea CIM inainte de sosirea deciziei de pensionare. La urma urmei este riscul sau daca nu i se aproba pensionarea cu data solicitata.
Va multumesc mult pentru precizari.
In continuare va rog sa ne consiliati cum poate totusi inceta activitatea si calitatea de asigurat inainte de primirea deciziei.
Cei de la casa de pensii au raspuns ca trebuie sa duca de la servici cerere de incetare a activitatii si calitatii de asigurat pentru a i se calcula pensia cu data solicitata. Insa angajatorul nu vrea sa auda de astfel de cerere.
Ce sa faca in situatia in care angajatele de la biroul personal al firmei refuza primirea cererii de incetare a activitatii si de incetare a platii contributiei de asigurari sociale?
Este o solutie trimiterea cererii prin posta cu confimare de primire? Este suficient sa nu se prezinte la locul de munca si sa astepte acasa decizia, urmand apoi sa adauge la dosar si adeverinta de inctare a calitatii de asigurat?
Exista alta solutie mai potrivita?
1. Depunerea dosarului la Casa de Pensii nu inseamna si aprobarea lui.
2. Va primi o decizie de admitere la pensie (conform legii, in maxim 45 de zile de la depunere). Va prezenta angajatorului o copie de pe aceasta decizie si ii va inceta CIM de drept (cum spuneam spuneam in interventia anterioara), conf. art.56j din Codul muncii. Cu aceasta decizie se prezinta la Casa de Pensii pentru a fi pus in plata.
3. Codul muncii spune ca angajatorul nu ii poate inceta CIM pana la primirea deciziei de pensionare, dar nu spune ca nu ii poate inceta CIM daca salariatul doreste aceasta.
4. Salariatii de la Biroul Personal ori nu cunosc legea ori au ordin de la conducere sa nu ii inceteze CIM pana la primirea deciziei de pensionare (inseamna ca este un salariat bun de care conducerea nu se desparte asa usor).
5. Salariatul are trei posibilitati:
- sa faca cerere de incetare a CIM cu acordul partilor (art.55b din Codul muncii). Nu o poate pune prin posta pentru ca are nevoie de acordul conducerii, pe cerere, pentru incetarea CIM;
- sa demisioneze, conf. art.79 din Codul muncii. Face o notificare scrisa catre unitate (o poate pune prn posta cu confirmare de primire - ca nu are nevoie de acordul angajatorului), ii acorda angajatorului un preaviz de 15 zile calendaristice, perioada in care i se vor intocmi actele de incetare a CIM;
- sa lucreze in continuare pana la primirea deciziei de pensionare si va proceda conf.pct.2.
6. In oricare dintre cele 3 posibilitati de mai sus salariatul terbuie sa duca la Casa de Pensii decizia de incetare a CIM pentru a fi pus in plata.