avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 503 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Securitate şi Sănătate în ... Lucrator desemnat SSM sau lucrator cu atributii in ...
Discuție deschisă în Securitate şi Sănătate în Muncă (fost Protecţia Muncii)

Lucrator desemnat SSM sau lucrator cu atributii in domeniul ssm?

Sunt angajat pe un post de arhivar, dar am facut cursuri SSM 80 ore. Care ar fi solutia sa am atributii ssm dar sa raman si cu indatoririle pe care le aveam inainte? Dupa cate am inteles, ca lucrator desemnat in domeniul SSM trebuie sa am indatoriri doar in acest sector, fara alte atributii, in schimb ca lucrator cu atributii in domeniul ssm pot efectua si alte activitati. Am inteles bine?
Cel mai recent răspuns: POPA GHEORGHE , Specialist in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca 17:43, 27 Februarie 2014
Legea ssm nr. 319/ 2006 defineste:
-art.8 (1) Fără a aduce atingere obligaţiilor prevăzute la art. 6 şi 7, angajatorul desemnează unul sau mai mulţi lucrători, pentru a se ocupa de activităţile de protecţie şi de activităţile de prevenire a riscurilor profesionale din întreprindere şi/ sau unitate, denumiţi în continuare lucrători desemnaţi.
(2) Lucrătorii desemnaţi nu trebuie să fie prejudiciaţi ca urmare a activităţii lor de protecţie şi a celei de prevenire a riscurilor profesionale.
(3) Lucrătorii desemnaţi trebuie să dispună de timpul necesar pentru a-şi putea îndeplini obligaţiile ce le revin prin prezenta lege.
(4) Dacă în întreprindere şi/ sau unitate nu se pot organiza activităţile de prevenire şi cele de protecţie din lipsa personalului competent, angajatorul trebuie să recurgă la servicii externe.
(5) În cazul în care angajatorul apelează la serviciile externe prevăzute la alin. (4), acestea trebuie să fie informate de către angajator asupra factorilor cunoscuţi că au efecte sau sunt
susceptibili de a avea efecte asupra securităţii şi sănătăţii lucrătorilor şi trebuie să aibă acces la informaţiile prevăzute la art. 16 alin. (2).
(6) Lucrătorii desemnaţi trebuie să aibă, în principal, atribuţii privind securitatea şi sănătatea în muncă şi, cel mult, atribuţii complementare.
Legea nu mentioneaza denumirea de lucrator cu atributii in domeniul ssm. Atributii in domeniul ssm primesc prin fisa de post, toti lucratorii din cadrul unei organizatii, in functie de activitatea desfasurata, functia detinuta si responsabilitatile legate de aceasta functie.
Se considera atributii complementare cele in domeniul psi-su, mediu, etc.
Ca arhivar puteti primi atributii pe linie de ssm, prin fisa de post, in cadrul activitatii pe care o desfasurati dvs. la locul de munca/ postul de lucru.
Ultima modificare: Miercuri, 26 Februarie 2014
POPA GHEORGHE, Specialist in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca
Cred ca va referiti la 'Reprezentantul lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca'

Art 5 lit d) din Legea 319/2006
“ reprezentant al lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii lucratorilor - persoana aleasa, selectata sau desemnata de lucratori, in conformitate cu prevederile legale, sa ii reprezinte pe acestia in ceea ce priveste problemele referitoare la protectia securitatii si sanatatii lucratorilor in munca;”

In Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006 aprobate prin HG 1425/2006 cu modificari si completari ulterioare se precizeaza
ART. 52
Reprezentantii lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca, definiti conform art. 5 lit. d) din lege, sunt alesi de catre si dintre lucratorii din intreprindere si/sau unitate, conform celor stabilite prin contractul colectiv de munca, regulamentul intern sau regulamentul de organizare si functionare.
ART. 53
(1) Numarul de reprezentanti ai lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii lucratorilor, care se aleg, va fi stabilit prin contractul colectiv de munca, regulamentul intern sau regulamentul de organizare si functionare, in functie de numarul total al lucratorilor din intreprindere si/sau unitate.
(2) Numarul minim prevazut la alin. (1) va fi stabilit dupa cum urmeaza:
a) un reprezentant, in cazul intreprinderilor si/sau unitatilor care au intre 10 si 49 de lucratori inclusiv;
b) 2 reprezentanti, in cazul intreprinderilor si/sau unitatilor care au sub 50 si 100 de lucratori inclusiv;

ART. 54
Lucratorii comunica in scris angajatorului numarul si numele reprezentantilor lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca.
ART. 55
(1) Reprezentantii lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii lucratorilor trebuie sa urmeze un program de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca, cu o durata de cel putin 40 de ore, cu continutul minim conform celui prevazut in anexa nr. 6 lit. A.
ART. 56
Reprezentantii lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca sunt consultati si participa, in conformitate cu art. 18 din lege, si pot desfasura urmatoarele activitati:
a) colaboreaza cu angajatorul pentru imbunatatirea conditiilor de securitate si sanatate in munca;
b) insotesc echipa/persoana care efectueaza evaluarea riscurilor;
c) ajuta lucratorii sa constientizeze necesitatea aplicarii masurilor de securitate si sanatate in munca;
d) aduc la cunostinta angajatorului sau comitetului de securitate si sanatate in munca propunerile lucratorilor referitoare la imbunatatirea conditiilor de munca;
e) urmaresc realizarea masurilor din planul de prevenire si protectie;
f) informeaza autoritatile competente asupra nerespectarii prevederilor legale in domeniul securitatii si sanatatii in munca.

Dupa cum se vede din prevederile NM de aplicare a Legii 319/2006 reprezentantul lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii lucratorilor este ales de catre lucratori si trebuie sa urmeze un program de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca, cu o durata de cel putin 40 de ore.
Dumneavostra avand urmat un curs in domeniul securitatii si sanatatii in munca cu o durata de 80 de ore puteti fi ales de catre lucratori si apoi numit de catre angajator drept reprezentant al lucratorilor cu raspunderi SSM si de asemenea puteti fi desemnat de catre angajator ca lucrator pentru a se ocupa de activitatile de prevenire si protectie.
In cazul lucratorului desemnat Legea 319/2006 modificata specifica faptul ca trebuie sa aiba, in principal, atributii privind securitatea si sanatatea in munca si, cel mult, atributii complementare fara a se preciza care sunt acele activitati complementare, aceasta putand fi in cazul dumneavoastra cea de arhivar.

In cazul in care urmeza sa fiti desemnat ca lucrator in cadrul unui serviciu intern de prevenire si protectie veti putea desfasoare numai activitati de prevenire si protectie si cel mult activitati complementare cum ar fi prevenirea si stingerea incendiilor si protectia mediului deci fara a mai putea desfasura activitatea de arhivar lucru precizat in art 24 alin. (2) din NM de aplicare a Legii 319/2006 modificata aprobate prin HG 1425/2006 cu modificari si completari ulterioare.


ART. 24
(1) Serviciul intern de prevenire si protectie se organizeaza in subordinea directa a angajatorului ca o structura distincta.
(2) Lucratorii din cadrul serviciului intern de prevenire si protectie trebuie sa desfasoare numai activitati de prevenire si protectie si cel mult activitati complementare cum ar fi: prevenirea si stingerea incendiilor si protectia mediului.



Ultima modificare: Miercuri, 26 Februarie 2014
inspectorSSM, utilizator
Daca am inteles bine: ca si lucrator desemnat nu pot fi numit atata timp cat in fisa postului sunt angajat ca arhivar. E nevoie de modificarea postului pe care sunt angajat. Ideea e ca eu va trebui sa ma ocup cu organizarea activitatii de prevenire si protectie, in paralel cu serviciul extern cu care avem contract. Mai exact, sa ma asigur ca serviciul extern isi face treaba in totalitate, nu partial.
Trebuie sa primiti fisa postului pentru lucrator desemnat cu activitati de prevenire si protectie in cadrul firmei, avand ca atributii complementare activitatea de arhivar.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Angajat ssm nicoletaart nicoletaart Buna ziua, Lucrez la o firma care unde avem un angajat specialist SSM, cim cu 16ore/luna. Din cate am inteles acest contract nu este valabil.(stiti ce ce ... (vezi toată discuția)
Cine poate semna fisele de protectia muncii? serena82 serena82 Fisele de protectia muncii trebuie sa contina 3 semnaturi : a celui instruit (aici mi-e clar, e vorba de angajat), a persoanei care a efectuat instruirea si a ... (vezi toată discuția)
Desemnarea reprezentantului salariatilor pe linie de ssm ankabv ankabv Buna ziua Ma intereseaza daca este necesara desemnarea pe linie de ssm a unui reprezentant al salariatilor intr-o firma cu 16 angajati. Mentionez ca exista un ... (vezi toată discuția)