avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 503 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... Problema legalitatii platilor facute in baza km ...
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

Problema legalitatii platilor facute in baza km parcursi de soferi

Buna ziua,
M-ar putea ajuta cineva intr-o problema care in ultimii ani a dat nastere la diverse controverse in cadrul firmelor de transport si anume plata soferilor la km parcursi? (in cazul meu, in trafic international).
Consider ca in aceasta materie primeaza Regulamentul European 561/2006 care la Capitolul III RÃSPUNDEREA ÎNTREPRINDERII DE TRANSPORT
Articolul 10, spune:
(1) Se interzice întreprinderilor de transport să remunereze conducătorii auto salariați sau care sunt puși la dispoziția lor în funcție de distanța parcursă și/sau de cantitatea de mărfuri transportată, chiar și sub formă de prime sau majorări salariale, în cazul în care o asemenea remunerare este de natură să pericliteze siguranța rutieră și/sau să încurajeze încălcarea prezentului regulament.

Eu pot sa fac dovada prin diagramele si bonurile tahografice ale soferului , ca nu exista nici o abatere in perioada in care acesta a lucrat, depasire de program de condus sau orice altceva ce ar putea pune in dubiu respectarea Regulamentului.
Asta ma duce la concluzia ca atata timp cat nu s-a incalcat Reg 561/2006, atunci plata la km ar putea fi legala, dat fiind ca aceasta conditonare din art. 10 a fost respectata si dovedita.
Multumesc
Ultima modificare: Marți, 11 Martie 2014
davidc, utilizator
Cel mai recent răspuns: Cornel Vasile , Consilier juridic 17:33, 12 Martie 2014
Conf art 8 alin 1 pct 11 din OG 37/2007 reprezintă încălcări foarte grave ale dispoziţiilor Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 561/2006, şi constituie contravenţii, dacă acestea nu sunt considerate infracţiuni potrivit legii penale acordarea de către întreprindere/operatorul de transport rutier a unor plăţi conducătorilor auto, chiar şi sub formă de bonificaţii sau prime, în funcţie de distanţa parcursă şi/sau de cantitatea de mărfuri transportată.
Desi aveti dreptate, legislatia romana sanctioneaza orice forma de recompensare a unui cond auto în funcţie de distanţa parcursă.
Multumesc pentru raspuns si pentru referirea la OG 37/2007 , care mi-a aratat modul romanesc de interpretare.
Observ ca acea conditionare din Reg 561/2006 intr-adevar dispare in OG37/2007, cu toate ca OG preia acelasi text, trimitand practica asta in totala ilegalitate.

Si totusi de ce este exclusa acea parte finala care pana la urma isi are si logica?!
Atata timp cat se respecta orele de condus cu strictete conform Regulamentului C.E., iar prezentul regulament se aplica mijloacelor de transport peste 3.5 tone ce sunt prevazute cu limitatoare electronice de viteza si aparate tahograf, implicit exista o dubla conditionare dpdv tehnic, in acest mod soferul nu poate fi "stimulat" sa conduca mai multi km (si de aici riscul accidentelor, siguranta rutiera samd), deoarece nu ii permite viteza limitata electronic pe de o parte si orele inregistrate in aparatul tahograf pe de alta parte.

Plecand de la un simplu principiu fizic , odata ce limitezi timpul si viteza, distanta nu are cum sa creasca, deci acea conditionare, odata indeplinita si probata tehnic, ar trebui sa ma aduca in perfecta legalitate.

Oare nu ar trebui respectat cu intaietate art 4 NCPC fara astfel de franturi in legislatia noastra?! ...Acela este totusi un Regulament al Parl European, are forta obligatorie, fiind interzisa aplicarea selectiva si incompleta, respectiv neaplicarea prin invocarea practicilor sau dispozitiilor din dreptul intern.

Spun toate astea pt ca am un litigiu cu un sofer si dupa cate se pare din OG 37/2007, daca as mentiona in instanta un astfel de punct de vedere, riscul pare sa fie cam mare, cu toate ca am toate dovezile unei activitati in deplina legalitate din toate punctele de vedere.

Ultima modificare: Miercuri, 12 Martie 2014
davidc, utilizator
art.4 C.proc.civ. nu este aplicabil in cazul dvs. Se refera la numai la dispozitii de procedura si nicidecum la dreptul material.

Prioritatea dreptului comunitar faţă de dreptul naţional nu înseamnă că prevederile naţionale nu se aplică sau sunt inexistente, ci doar că, în baza principiului priorităţii de aplicare, norma de drept intern nu se aplică atunci când este în conflict cu o normă comunitară. ( I.C.C.J. , Secţia de contencios administrativ şi fiscal, Decizia nr. 3196 din 9 iunie 2009).

Constitutia Romaniei prevede la art. 148 alin. (2) : „Ca urmare a aderarii, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare.
Ca sa trag o concluzie ... as vrea sa stiu daca plata la km este legala sau nu pana la urma si in ce conditii? Din legea interna rezulta ca nu este legala, din cele comunitare as intelege ca ar fi, insa in anumite conditii, pe care nu le pot lua in calcul in cazul asta, precum ati si spus mai sus.

Am gasit totusi un raspuns al d-voastra (freeelis) la o discutie asemanatoare in 12 iulie 2013, cand ati spus (citez):
"Plata la Km parcursi nu este legala, daca nu este prevazuta in c.i.m"

De aici sa trag concluzia ca devine legala, daca este mentionata in c.i.m ?! ...deci negociata si stabilita de comun acord?
dupa cum v-am aratat mai sus, daca introduceti o astfel de clauza in CIM veti fi sanctionat contraventional. Legislatia romana interzice acest lucru.
Puteti contesta PVCSC si sa invocati prevederea din RE, motivand ca normele europene au prioritate fata de cele nationale, asa cum vi s-a aratat mai sus.

Alte discuții în legătură

Contract individual de munca sofer ukzspan ukzspan Buna ziua, Sunt un angajator si vreau sa angajez un sofer pe un camion. In contractul de munca o sa aiba salariul minim pe economie, dar eu vreau sa ii mai ... (vezi toată discuția)
Problema legata de a.r.r. vlaika ionela florina vlaika ionela florina Buna ziua. Va rog foarte mult sa-mi spuneti daca exista Ordin al Ministrului Tranporturilor emis pentru aprobarea normelor tehnice privind eliberarea, ... (vezi toată discuția)
Amenda diagrama tahograf gheo70 gheo70 Buna ziua! In urma cu putin timp am fost sanctionat contraventional cu amenda de Politia Rutiera ,fapta fiind prevazuta de OG 37/2007, art 8/1/25 si ... (vezi toată discuția)