avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 464 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii şi fundaţii, într-un ... Proceduri obligatorii la un ONG
Discuție deschisă în Asociaţii şi fundaţii, într-un cuvânt: ONG-uri

Proceduri obligatorii la un ONG

Buna ziua,

Care sunt acele rapoarte, procese verbale etc. care trebuie elaborate in mod obligatoriu de catre reprezentantii unui ONG (asociatie), in decursul unui an de zile?
Ultima modificare: Marți, 8 Aprilie 2014
george-neagu, moderator
Cel mai recent răspuns: radumititean , utilizator 17:19, 9 Aprilie 2014
Presedintele ong elaboreaza un raport narativ si financiar pentru activitatea anului precedent. Acest raport e prezentat adunarii generale in care se discuta si bilantul ong. Tot la acesta adunare generala se prezinta si raportul cenzorului (daca ong-ul are mai multi de 15 membrii cu drept de vot si e obligatorie existenta cenzorului).
Aceasta adunare generala care discuta si voteaza acele materiale de mai sus, se tine pana la data de 30 aprilie, termen limita de depunere a bilantului la finante.
Rapoartele catre Adunarea Generala - cel financiar si cel de activitate pe anul precedent sau pe intervalul de la sedinta anterioara a AG - le adopta si prezinta Consiliul Director. Presedintele e subordonat CD, nu raspunde direct in fata AG si nu ar trebui sa prezinte rapoarte in nume propriu, chiar daca e reprezentantul legal. Nu e ca administratorul de la un SRL, ca la ONG-uri intre presedinte si AG exista CD. Poate foarte bine atat redactarea proiectului de raport de activitate si raport financiar sa o faca alte persoane decat presedintele, de exemplu director executiv sau o persoana din CD alta decat presedintele sau o persoana / un grup de persoane din staff-ul asociatiei... si de asemenea prezentarea rapoartelor in AG in principiu o poate face alta persoana, important este ca ele sa fie aprobate de CD si semnate de presedinte ca reprezentant legal ( in cazul ca el este reprezentantul legal, ca legea nu prevede asa ceva, ba ar putea sa nici nu existe "presedinte" sau sa nu fie doar el reprezentant legal...). SI de asemenea mai intocmeste si presinta AG un raport cenzorul sau comisia de cenzori, cand exista asa ceva. Cel putin o data pe an, daca prin statut nu s-a impus o cadenta mai mare. Si pot fi si alte rapoarte daca le-a prevazut statutul sau o decizie a AG, dar legea nu impune....
pe linga clarificarile (binevenite!) facute de Radu Mititean, ar mai fi de mentionat ca derularea adunarii generale pana la data de 30 aprilie (termen limita de depunere a bilantului la finante) e, mai degraba, o recomandare de buna practica organizationala. Nu exista o asemenea prevedere in vreo norma legala.
lisetchi a scris:

pe linga clarificarile (binevenite!) facute de Radu Mititean, ar mai fi de mentionat ca derularea adunarii generale pana la data de 30 aprilie (termen limita de depunere a bilantului la finante) e, mai degraba, o recomandare de buna practica organizationala. Nu exista o asemenea prevedere in vreo norma legala.


Eu consider ca exista in mod implicit, prin faptul ca se prevede in OG 26 / 2000 art. 21 alin.2 lit. b) ca printre atributiile AG este si ”aprobarea bilantului”, text ce trebuie interpretat ca se refera la situatiile financiare anuale si ca e vorba de adoptarea actului, nu de o confirmare / ratificare ulterioara validei lui adoptari. Ori, situatiile financiare anuale trebuie depuse la organul fiscal in termen de 120 de zile de la sfarsitul anului, deci final de aplirie, asa cum prevede art. 36 alin.1 lit.b) din Legea 82 / 1991 privind contabilitatea. Ori, consider subinteles ca daca se depun la organul fiscal, situatiile trebuie sa fie aprobate de organul statutar abilitat, care este AG, deci AG ar trebui sa aiba sedinta inainte de 30 aprilie.
Detalii privind situatiile financiare anuale ale ONG-urilor sunt stabilite de Ordinul MEF 1969 / 2007 privind aprobarea reglementărilor contabile pentru persoanele juridice fără scop patrimonial. In ANEXA 1 la acesta se prevede la pct. 3 alin.(4) ca ”situaţiile financiare anuale trebuie însoţite de o declaraţie scrisă de asumare a răspunderii conducerii persoanei juridice pentru întocmirea situaţiilor financiare anuale în conformitate cu Reglementările contabile pentru persoanele juridice fără scop patrimonia”. Ori, in cazul ONG-urilor, organul de conducere care conform legii are atributia aprobarii situatiilor financiare este Adunarea Generala. Dealtfel pct.224 din aceste norme prevede expres ca ”Situaţiile financiare anuale, însoţite de raportul administratorilor pentru exerciţiul financiar în cauză, sunt supuse aprobării adunării generale, potrivit legislaţiei în vigoare.” si apoi la pct.225.ca ”Situaţiile financiare anuale, aprobate în mod corespunzător, .... se publică în conformitate cu legislaţia în vigoare”, ceea ce face MFP pe site-ul propriu pe baza situatiilor financiare depuse de ONG pana la final de aprilie, situatii care rezulta ca trebuie sa fie aprobate de AG...
In concluzie in opinia mea indubitabil AG trebuie sa aiba sedinta pana in final de aprilei pentru a putea aproba situatiile financiare anuale pe anul precedent, in caz contrar neputandu-se depune in mod valid si in termen legal situatiile financiare anuale, fapt ce atrage aplicarea de sanctiuni contraventionale (amenda)..

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Bilant contabil ong elis2014 elis2014 Am un ONG care nu are contabil angajat, nici activitate nu are. Dar are cenzor numit prin statut. Este suficient daca semnaza cenzorul si administratorul ... (vezi toată discuția)
Model de raport administrator si de pv al ag sfarghiuelena sfarghiuelena Buna ziua.Va rog ajutati-ma cu doua modele de raport administrator si proces verbal al AG.pt.ONG non-profit .Multumes din suflet. (vezi toată discuția)
Bilanțul anual pentru ong nikc10 nikc10 Pentru ONG cu mai putin de 15 membri, am inteles ca cenzorul nu este obligatoriu, dar o situatie financiara trebuie depusa la finante la sfarsitul anului ... (vezi toată discuția)