avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 628 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Disputã: președinte vs administrator pe tema ...
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Disputã: președinte vs administrator pe tema administrãrii fondurilor.

Bună ziua!
Doresc ajutor, dacă se poate, în lămurirea unor probleme găsite într-o asociație de proprietari.
Pe scurt, am fost ales ca președinte al unei asociații de proprietari (iulie 2013), din orașul Piatra Neamț, asociație relativ mare, însumând 482 apartamente, dar și cu datorii mari ( la data preluării 107000 lei), datorie ce a dus în luna iunie 2013 la de-branșarea asociației de la furnizarea ape potabile. Deci mandatul meu a început cu următoarele directive, stabilite în ședința de adunare generală:
1) Recuperarea sumelor restante de la datornicii asociației, ( în prezent datoria asociației a ajuns la suma de 65572,89 lei).
2) Verificarea consumurilor, în special de apă, pentru o redistribuire corectă a consumurilor.
În paralel, am trecut la verificarea registrelor asociației, unde am avut surpriza să constat:
Cu toate că printr-o hotărâre anterioară a adunării generale, inițiată de vechiul președinte, fondul de penalități a fost desființat, penalitățile ce se rețineau fiind cele percepute de furnizorii de utilități, se încasau în continuare aceste penalități proprii, fără însă a fi consemnate în fișa fondurilor.
Am înștiințat cenzorul asociației, care a declarat că nu găsește dovezi de fraudă în activitatea doamnei administrator( eu ceream explicații, nu făceam acuzații), sumele încasate în plus rămânând în cadrul asociației.
La prima ședință de comitet, am prezentat situația, comitetul executiv hotărând extinderea verificării registrelor, asociației pe o perioadă de trei ani în urmă. La opoziția doamnei administrator, pe motiv că președintele nu are dreptul de a lua spre verificare actele acasă ( asociația nu deține un PC), comitetul executiv decide predarea acestor documente prin proces verbal către președinte.
În urma verificării, am descoperit sume încasate fără a fi înregistrate în fișele fondurilor. Am găsit luni în care furnizorii de servicii nu percepeau penalități, doamna administrator redistribuia pe listele de plată sume de penalități, pe care nu le înregistra în fișele fondurilor conform legii 230/2007.
Lămuriri:
1) Poate președintele asociației să ia, cu aprobarea comitetului executiv, spre verificare, acasă, documentele asociației ( din arhivă)
2) Este posibil ca administratorul asociației să ceară socoteală unui membru al comitetului executiv, citez: „ cine va permis vouă să aprobați președintelui să ia spre verificare acasă actele asociației”
În cadrul adunări generale, ținută în luna martie anul curent, am expus situația, prezentând pe luni sumele încasate în plus, dar și faptul că aceste sume nu au fost consemnate în fișele fondurilor, menționând că acest fapt nu reprezintă neapărat o fraudă, ci o posibilă gestionare nejudicioasă a fondurilor. Cenzorul a afirmat că doamna administrator ține corect actele asociației, sumele arătate de mine trebuind a fi demonstrate(?), drept care cere adunării generale aprobarea unui audit.
Acum ce trebuie demonstrat? Sumele încasate în plus, fără a fi înregistrate? Exemplu: factură furnizor penalități 0 lei; încasat conform listelor de plată 1000 lei; consemnat în fișele fondurilor 0 lei. Factura există, listele de plată există, situația fondurilor există. Ce trebuie eu să demonstrez? Cui trebuie să mă adresez?
1) Primăria nu are servicii de audit, deci nu poate ajuta.
2) Firmă de audit. Situația asociației nu permite angajarea unui serviciu de audit, datorită costurilor mari.
3) Sugestie, de la dumneavoastră, dacă este posibil.
Vă mulțumesc.
Notă: Timp de 20 ani am deținut o societate comercială proprie(SRL), unde am îndeplinit funcția de administrator. Dacă domnii de la finanțe sau cei de la garda financiară, ar fi găsit problema expusă mai sus, la mine în societate.............?
Cel mai recent răspuns: Adriantot , moderator 17:30, 23 Aprilie 2014
Sa va raspund intai la intrebari:

1. Da, presedintele poate lua actele asociatiei acasa pentru verificari.
2. Administratorul nu poate impune nimic nici presedintelui, nici comitetului si nici nu poate trage la raspundere pe nimeni, fiind un angajat al asociatiei si nu seful ei.
Cred ca ar trebui sa aprofundati mai bine Legea 230/2007 de infiintare, organizare si functionare a asociatiilor de proprietari si HG 1588/2007 cu normele de aplicare, in partea de atributii ale conducerii asociatiei si ale administratorului.

Ceva, ceva, e posibil sa fie adevarat din sustinerea cenzorului. Daca ati face o situatie a soldurilor Activ-Pasiv probabil ati descoperi o suma de "plus" in Activ care ar insemna ca din restantele proprietarilor aceasta suma in plus sunt tocmai penalizarile puse pe liste, dar necerute de furnizori si nici trecute in fisa fondului, ambele ultime pozitii (datorii la furnizori si soldul fondului de penalizari) fiind in Pasiv.

Faceti aceasta balanta Activ-Pasiv si va veti lamuri pe ansamblu.

Altfel puteti sa faceti si o verificare simpla, en gros, ce suma restanta aveti de dat la furnizori si ce restanta totala aveti la proprietari. Daca diferenta este considerabila, atunci aveti o alta exemplificare a faptului ca administratora a pus pe liste sume necerute nicaieri, nici la furnizori, nici in fondul de penalizari al asociatiei.
Nu va trebuie un audit in faza asta, daca nu ati facut balanta Activ-Pasiv. S-ar putea sa nu va trebuiasca deloc audit. Puteti descoperi si singuri ce e cu acei bani pusi pe liste.

Ca o parere personala va spun ca ati facut foarte rau ca ati renuntat la penalizarile asociatiei, ca nu mai ajungeati in situatia de acum sau, in cel mai rau caz, va era mai usor sa va achitati restantele la furnizori.

Pentru început, mulțumesc.
1) Da am făcut acea verificare. Am adunat toate fondurile asociației ( declarate și înscrise în fișele fondurilor), am făcut diferența dintre debitori și creditori, minusul fiind destul de mare. Dacă mai adaug și sumele găsite de mine la verificare, cele încasate dar fără a fi înregistrate, minusul crește și mai mult.
2) Nu eu am „renunțat” la fondul de penalități ci vechiul președinte. Eu, la ultima adunare generală, convocată și ținută în martie anul acesta, am cerut aprobarea instituirii acestui fond de penalități, atât din considerente financiare dar ca și un element coercitiv asupra acelora care neglijează, din motive ne-întemeiate, plata obligațiilor față de asociație. Pentru cei cu o situație financiară mai delicată, am cerut ca prin verificări, să putem scutim acele persoane de la plata penalităților. Am obținut aprobarea A.G., administratorul fiind obligat să înregistreze aceste sume în fișa fondului de penalități, dar domnia sa se simte obligată să informeze membrii asociației, cum „împovărează” noul președinte asociația cu noi biruri, dar uitând să menționeze că atunci când fondul de penalități nu exista, sumele reținute ca penalități percepute de furnizori, erau mult mai mari și fără folos pentru asociație.
Pai nu, stati asa!
Conteaza din ce parte privim minusul.
Ce e mai mic, activul sau pasivul? Ca ziceti ca ati facut situatia soldurilor.
Ca eu nu prea inteleg de la dv. unde e minusul. Unde e mai putin?
morgan a scris:
În urma verificării, am descoperit sume încasate fără a fi înregistrate în fișele fondurilor.

Daca incasarile se fac prin banca, sumele apar obligatoriu in extrasul de cont.
Daca incasarea se face prin casa, pe baza de chitanta, suma incasata apare in registrul de casa.
Ati verificat daca sumele incasate au fost inregistrate in registrul de casa, confruntand chitanta cu registrul de casa?
Daca aceste sume sunt inregistrate in registrul de casa, daca luna de luna acest registru de casa este corect intocmit cu sold initial, incasari, sold final, sold ce corespunde fizic daca numarati banii din sertar...inseamna ca gestiune este buna, nu sunt plusuri sau minusuri.
Sigur ca trebuie sa se consemneze sumele datorate si incasate mai departe in fisele individuale si in registrul fondurilor. Neinregistrarea lor in registre inseamna neindeplinirea pana la capat a atributiunilor, tot asa cum uita sa cumpere materiale de curatenie, uita sa verifice indexulm apometrelor sau orice alta atributiune din fisa postului.
Aici trebuie ca cenzorul sa-i explice ca intocmirea fiselor si registrelor este necesara si intra in atribuitiunile administratorului sau a unui contabil daca aveti.

Pe de alta parte comitetul executiv trebuie sa adopte un sistem propriu de penalizari, asa cum prevede legislatia si sa nu aplice metoda repartizarii doar a penalizarilor facturate de furnizori. Furnizorul factureaza pentru ianuarie si asociatia primeste factura in februarie, factura ce va fi penalizata poate pe factura de peste doua luni si asociatia o primeste peste 3 luni si nu imediat. Ori in acest timp asociatia nu are ce sa repartizeze iar daca restantierii lunii ianuarie pleaca din bloc in luna aprilie, pleaca fara a plati penalizari pentru ca nu aveti inca factura cu penalizari de la furnizori. Apoi primiti factura cu penalizari si nu mai aveti cui sa o repartizati. Asta ca exemplu. In sistemul propriu nu se intampla asa ceva.

Cu privire la verificarea pe baza situatiei activ-pasiv, daca vreti sa va orientati dupa aceasta, nu introduceti acolo penalizari repartizate pe lista de plata ci numai penalizari incasate. Nu introduceti fonduri stabilite (rulment, reparatii) ci numai sume incasate in aceste fonduri... Adica intocmiti situatia cu ceea ce este clar, palpabil, ca de exemplu: casa, banca, cote de achitat, restante reparatii, sold fond rulment (bani incasati), sold fond reparatii (sume incasate minus sume cheltuite), sold fond penalizari (sume incasate minus sume platite sau transferate), facturi neachitate, salarii neachitate, taxe si impozite neachitate...
Sumele calculate ca penalizari, sumele stabilite ca si contriubutii la fondul de rulment, de reparatii, alte fonduri... inca neiancasate, contabilizati-le separat. In contabilitate acestea pot fi considerate "sume in afara bilantului" iar situatia activ-pasiv poate fi considerata "bilant".


~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Situatia elementelor de activ si pasiv la asociatiile de proprietari igescuus igescuus Buna ziua, si eu tin evidenta contabila la o asociatie din august si nu am mai lucrat cu asociatii. Am mari nelamuriri la elementele de activ si pasiv. Daca ... (vezi toată discuția)
Activ - pasiv asociatii de proprietari MCF MCF Buna ziua, Voi prelua o Asociatie de proprietari. Dar astazi am vazut ca activul este mai mare decat pasivul. Ce inseamna asta ? PARTEA I - ... (vezi toată discuția)
Contributii fiscale pentru personalul asociatiei de proprietari tnamaid tnamaid Am mai multe nelamuriri in legatura cu modul cum se conduce o asociatie de proprietari 1.Cenzorul si presedintele de asociatie daca lucreaza intr-o alta ... (vezi toată discuția)