morgan a scris:
În urma verificării, am descoperit sume încasate fără a fi înregistrate în fișele fondurilor.
Daca incasarile se fac prin banca, sumele apar obligatoriu in extrasul de cont.
Daca incasarea se face prin casa, pe baza de chitanta, suma incasata apare in registrul de casa.
Ati verificat daca sumele incasate au fost inregistrate in registrul de casa, confruntand chitanta cu registrul de casa?
Daca aceste sume sunt inregistrate in registrul de casa, daca luna de luna acest registru de casa este corect intocmit cu sold initial, incasari, sold final, sold ce corespunde fizic daca numarati banii din sertar...inseamna ca gestiune este buna, nu sunt plusuri sau minusuri.
Sigur ca trebuie sa se consemneze sumele datorate si incasate mai departe in fisele individuale si in registrul fondurilor. Neinregistrarea lor in registre inseamna neindeplinirea pana la capat a atributiunilor, tot asa cum uita sa cumpere materiale de curatenie, uita sa verifice indexulm apometrelor sau orice alta atributiune din fisa postului.
Aici trebuie ca cenzorul sa-i explice ca intocmirea fiselor si registrelor este necesara si intra in atribuitiunile administratorului sau a unui contabil daca aveti.
Pe de alta parte comitetul executiv trebuie sa adopte un sistem propriu de penalizari, asa cum prevede legislatia si sa nu aplice metoda repartizarii doar a penalizarilor facturate de furnizori. Furnizorul factureaza pentru ianuarie si asociatia primeste factura in februarie, factura ce va fi penalizata poate pe factura de peste doua luni si asociatia o primeste peste 3 luni si nu imediat. Ori in acest timp asociatia nu are ce sa repartizeze iar daca restantierii lunii ianuarie pleaca din bloc in luna aprilie, pleaca fara a plati penalizari pentru ca nu aveti inca factura cu penalizari de la furnizori. Apoi primiti factura cu penalizari si nu mai aveti cui sa o repartizati. Asta ca exemplu. In sistemul propriu nu se intampla asa ceva.
Cu privire la verificarea pe baza situatiei activ-pasiv, daca vreti sa va orientati dupa aceasta, nu introduceti acolo penalizari repartizate pe lista de plata ci numai penalizari incasate. Nu introduceti fonduri stabilite (rulment, reparatii) ci numai sume incasate in aceste fonduri... Adica intocmiti situatia cu ceea ce este clar, palpabil, ca de exemplu: casa, banca, cote de achitat, restante reparatii, sold fond rulment (bani incasati), sold fond reparatii (sume incasate minus sume cheltuite), sold fond penalizari (sume incasate minus sume platite sau transferate), facturi neachitate, salarii neachitate, taxe si impozite neachitate...
Sumele calculate ca penalizari, sumele stabilite ca si contriubutii la fondul de rulment, de reparatii, alte fonduri... inca neiancasate, contabilizati-le separat. In contabilitate acestea pot fi considerate "sume in afara bilantului" iar situatia activ-pasiv poate fi considerata "bilant".